Toevallig, ik heb hier gisteren nog een discussie over gehad met vriendinnen. In ons jaar zit een jongen met autisme, hij heeft bij ons allemaal wel een keer in de klas gezeten. Wij vinden dus eigenlijk dat hij hier niet thuis hoort. Niet alleen omdat hij ontzettend veel aandacht vraagt van de school, en van zijn medeleerlingen. Hij praat door luistertoetsen heen, gaat wekelijks naar de vertrouwenspersoon op school en met allerlei dingen zoals CKV en optredens voor muziek, wilt hij niet mee doen. Wij, en vele anderen, vinden dat dus oneerlijk omdat hij en zijn ouders er voor kiezen om op een normale school te gaan. Hij moet zich dan ook maar gewoon aanpassen en met alles meedoen. Netzoals Eline zegt, je mag nergens commentaar opgeven want hij is autistisch.
Ik vind ook dat het niet goed is voor zichzelf. Hij verzint dingen om aandacht te krijgen, zo heeft hij een keer een periode gehad waarin ie zelfmoord wilde plegen, hij verzon vriendinnetjes, en nu verteld hij heel de school dat hij homo is en dat ie een vriend in Tilburg heeft. Hij rookt (alleen maar om stoer doen natuurlijk want je ziet dat hij het niet eens lekker vind), hij wordt door iedereen in de maling genomen.
Toch is het een hele slimme jongen, wat weer een tegenargument is om hem naar een speciale school te sturen.
Onze school wilde hem wegsturen naar een speciale school, zijn ouders zijn een rechtzaak begonnen en hebben die gewonnen. Nu is de school verplicht om 'm te 'houden'. Ik heb er verder niet zo veel last van, maar ik denk dat de school het liefste heeft dat hij naar speciaal onderwijs gaat. Waar leraren weten hoe ze er mee om moeten gaan en alle leerlingen een beperking of stoornis hebben zodat hij niet gepest etc. wordt. (Bij ons is het dan niet pesten, maar 'm gewoon achter z'n rug om uitlachen en hem uitlokken)