Auteur Topic: Moeten mensen met een autisme(spectrum)stoornis naar speciaal onderwijs?  (gelezen 2203 keer)

Offline xMusiclove.

Opzich lijkt dit een makkelijke vraag. Maar als je er verder over gaat nadenken ga ik wel twijfelen. Ik lees veel dingen over stoornissen op internet en wil misschien laten psycholoog worden. Nja ik vind het dus wel interessant om te lezen hoe andere mensen hierover denken.
Er zijn veel speciale scholen voor kinderen met bepaalde stoornissen, maar sommige kinderen gaan toch naar een normale school. Hoe denk jij hierover?
In dit topic heb ik het dan voor over autismespectrumstoornissen. Denk aan klassiek autisme, Asperger en PDD-NOS. Dit is moeilijk kort uit te leggen, dus als je niet weet wat het inhoud, google! (:

Aan de ene kant vind ik, dat zeker kindere met een lichte versie, naar een normale school kunnen gaan. Ik denk dat dit vaak ook gewoon goed gaat. Maar ik merk wel, zodra mensen weten dat een kind een stoornis heeft gaan ze daar misbruik van maken. In mijn klas zit iemand met het syndroom van Asperger, maar niet iedereen weet dit. Hij word ook niet echt getreiterd ofzo. Er was ook een andere jongen, ik weet niet wat ie precies had maar ik denk een lichte vorm van klassiek autisme of anders PDD-NOS. Hij heefd ook ADHD. En dat wisten mensen. Mensen zochten constant zijn grens op. En ik ergerde me echt rot aan die mensen.
Daarom weet ik niet goed wat ik hiervan moet denken. Iemand op een gewone school laten en niemand duidelijk maken dat hij/zij een stoornis heeft? Op een gewone school laten en wel duidelijk maken dat hij/zij een stoornis heeft, of speciaal onderwijs?
Er zijn natuurlijk nog veel meer punten te noemen, maar als er iemand is die hier dingen over heeft te zeggen komt dat vanzelf wel aan bod denk ik ^^

Offline Roy

Re: Moeten mensen met een autisme(spectrum)stoornis naar speciaal onderwijs?
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2009, 22:53:26 »
jeeetje wat een vraag voor de gemiddelde leeftijd van 15 jaar hier op dit forum 0_o
ik denk dat je dit niet kan beoordelen zo over het algemeen
De ene persoon heeft een andere stoornis als de andere, de ene heeft het meer in het praten, of heralen, of in de omgang met mensen.

ik vind niet datje hier over kunt praten. ''in het algemeen''
want ieder persoon met pdd-nos of een autisme is anders

Offline Lenthe

« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2009, 23:02:20 »
Ik ben het met Roy eens.
Over het duidelijk maken, ja.. Dat ligt ook maar weer aan de vorm en de klas eromheen. Het is vaak wel goed denk ik als andere mensen het weten en er daarom ook rekening mee zullen proberen te houden.
Ik heb een autistische jongen in mijn klas (Asperger syndroom) en bij hem is het gewoon overduidelijk. Aan de klas is gewoon goed uitgelegd wat er aan de hand is, en hij heeft er zelf ook weleens over verteld. Er wordt door klusterklassen (en door onze klas ook wel) nog wel af en toe gelachen, maar over het algemeen houdt iedereen wel rekening met 'm, en niemand pest 'm ofzo.
Een andere jongen uit mijn klas is ook autistisch, maar van hem weten juist niet alle mensen het. Dat werkt ook, maar dan vooral omdat het bij hem niet zo erg is, vergeleken met die eerste.

Offline Neeltje

« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2009, 23:07:56 »
ik vind dat,
als het een lichte vorm is,
ze het gewoon zelf moeten bepalen.

Offline xMusiclove.

« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2009, 23:09:25 »
Hm dat is eigenlijk wel waar, dat je het zo niet kan beoordelen.
Mag het topic anders verwijderd worden? Hier kan niet echt een goede discussie uit komen, beetje stom van me, ik dacht dat het wel zou lukken, maar dat kan niet. Maargoed ik vroeg me gewoon af hoe mensen dr over denken ofzo.
jeeetje wat een vraag voor de gemiddelde leeftijd van 15 jaar hier op dit forum 0_o

Maar hoezo die 0_o? Zo..raar is het toch niet? :p

Offline unattainable.

« Reactie #5 Gepost op: april 18, 2009, 11:02:29 »
ik weet niet.
misschien is het wel beter, namelijk alle mensen op mijn school die autistisch zijn worden gepest.
in de pauzes worden ze apart gehouden van de andere mensen zodat ze niet worden getreiterd.
en op een speciale school word dat wel beter geaccepteerd aangezien iedereen daar 'zo' is.
maar natuurlijk geldt dit niet voor alle autisten want iedereen is anders.
vouloir c'est pouvoir

Offline xMusiclove.

« Reactie #6 Gepost op: april 18, 2009, 11:15:19 »
Bedoel je dan apart gehouden door leraren in een speciaal lokaal ofzo? ;o

Offline unattainable.

« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2009, 11:44:49 »
ze zitten elke pauze met z'n allen in het computerlokaal met een leraar die toezicht houdt.
en dan gaan ze spelletjes spelen op internet en alles.
vouloir c'est pouvoir

Offline Aergia

« Reactie #8 Gepost op: april 18, 2009, 11:47:33 »
Dat ligt er heel erg aan hoe erg de vorm is + hoe het kind en de omgeving er mee om gaat.

Mijn zus heeft autisme, asperger om precies te zijn. Zij heeft het niet zo heel erg duidelijk maar ze vermeid lichamelijk contact (eh ja en ik knuffel dr als ik dr wil pesten) en ze houdt van structuur + weten wat er gaat gebeuren. Mensen die van haar weten dat ze asperger heeft houden daar wel een beetje rekening mee.

Maar op school is het een beetje eigen keus van het kind of die dat wilt vertellen of niet. Bij de kleutergroepen letten de juffen er op hoe kinderen op dingen reageren dus die letten wel op hoe ze een kind moeten benaderen. Bij andere klassen weet ik niet zeker maar denk dat het daar hetzelfde gaat.. En dat ze de andere kinderen goed duidelijk maken dat je anderen moet accepteren hoe ze zijn.

Bij middelbare school is dat toch weer anders dan bij de basisschool, aangezien je dan meerdere leerkrachten krijgt is het dan je eigen keus of je vertelt dat je iets (autisme) hebt of niet. En je wilt klasgenoten ook niet altijd alles vertellen, dus dan weet soms helemaal niemand dat je iets hebt.. Zo kan je het voor jezelf moeilijk maken als je een best duidelijke vorm hebt van autisme. Maar als je een lichte vorm hebt is het niet altijd nodig om het te vertellen.. Aan klasgenoten is het wel handig om te vertellen zodat ze weten hoe je kunt reageren maar toch.. Het blijft de keus van het kind vind ik.

Als iemand autisme heeft vind ik niet dat je het recht hebt om dat kind anders te behandelen enz. Dus naar speciaal onderwijs sturen is NIET iets wat MOET vind ik. Kinderen moeten zelf kunnen beslissen vind ik, als het kind echt te jong is en het een hele erge vorm is moeten de ouders beslissen, want het kan mogelijk zijn dat het kind echt NIET goed mee komt in het onderwijs, en het zou zonder zijn dat het kind daar door een jaar overnieuw zou moeten doen.

Offline QueenOfHearts_4

« Reactie #9 Gepost op: april 18, 2009, 14:54:50 »
Op speciaal onderwijs word ook gepest. Dus of dat per se beter is denk ik niet. En als ze op een 'normale' school zitten, kunnen de mensen er ook mee leren omgaan.

"I really think that everyone should have watercolors, magnetic poetry,
 and a harmonica."

Offline xMusiclove.

« Reactie #10 Gepost op: april 18, 2009, 15:48:07 »
Soms vraag ik me wel af hoe het er op speciaal onderwijs aan toe gaat...Ik ken maar 1 persoon die op speciaal onderwijs zit en daar kan ik geen normale gesprekken mee voeren, dus daar kan ik het niet aan vragen.

Met ''moet'' in de topictitel bedoel ik btw niet verplichten. Maar: 'Denk jij dat het beter is dat kinderen met een autismespectrumstoornis naar speciaal onderwijs gaan?' is helemaal zo'n lange topictitel, deze is al zo lang :p Maarja ik kan de beginpost niet editten. Ik bedoel dus meer of je vind dat dat beter zou zijn.

ze zitten elke pauze met z'n allen in het computerlokaal met een leraar die toezicht houdt.
en dan gaan ze spelletjes spelen op internet en alles.
Ik vind dat trouwens best vreemd. Zo laat je nog meer zien dat die kinderen ''anders'' zijn. Ik denk dat ze zo juist sneller het mikpunt van pesterijen worden.

Offline Eline.

« Reactie #11 Gepost op: april 18, 2009, 17:35:02 »
Ligt eraan welke vorm, en welke mate. Ik zet bij een autistische jongen in de klas, en die is echt zwaar autistisch. Hij scheld je ook zomaar uit om hele kleine redenen, en dat pik ik niet, dus ik scheld terug. Maar dat mag niet want hij is autistisch. Laat hem dan lekker naar een andere school gaan, want ik laat me niet zomaar uitschelden, ook al is hij niet helemaal normaal. Het zou zowiezo voor hem beter zijn als hij naar een speciale school ging, want op deze school word hij alleen maar gepest. Als iemand een lichte vorm van autisme heeft en enigsinds normaal kan functioneren vind ik dat het niet nodig is om diegene naar een speciale school te sturen.

Offline HEARTBEAT.

« Reactie #12 Gepost op: april 18, 2009, 20:11:45 »
Toevallig, ik heb hier gisteren nog een discussie over gehad met vriendinnen. In ons jaar zit een jongen met autisme, hij heeft bij ons allemaal wel een keer in de klas gezeten. Wij vinden dus eigenlijk dat hij hier niet thuis hoort. Niet alleen omdat hij ontzettend veel aandacht vraagt van de school, en van zijn medeleerlingen. Hij praat door luistertoetsen heen, gaat wekelijks naar de vertrouwenspersoon op school en met allerlei dingen zoals CKV en optredens voor muziek, wilt hij niet mee doen. Wij, en vele anderen, vinden dat dus oneerlijk omdat hij en zijn ouders er voor kiezen om op een normale school te gaan. Hij moet zich dan ook maar gewoon aanpassen en met alles meedoen. Netzoals Eline zegt, je mag nergens commentaar opgeven want hij is autistisch.
Ik vind ook dat het niet goed is voor zichzelf. Hij verzint dingen om aandacht te krijgen, zo heeft hij een keer een periode gehad waarin ie zelfmoord wilde plegen, hij verzon vriendinnetjes, en nu verteld hij heel de school dat hij homo is en dat ie een vriend in Tilburg heeft. Hij rookt (alleen maar om stoer doen natuurlijk want je ziet dat hij het niet eens lekker vind), hij wordt door iedereen in de maling genomen.
Toch is het een hele slimme jongen, wat weer een tegenargument is om hem naar een speciale school te sturen.
Onze school wilde hem wegsturen naar een speciale school, zijn ouders zijn een rechtzaak begonnen en hebben die gewonnen. Nu is de school verplicht om 'm te 'houden'. Ik heb er verder niet zo veel last van, maar ik denk dat de school het liefste heeft dat hij naar speciaal onderwijs gaat. Waar leraren weten hoe ze er mee om moeten gaan en alle leerlingen een beperking of stoornis hebben zodat hij niet gepest etc. wordt. (Bij ons is het dan niet pesten, maar 'm gewoon achter z'n rug om uitlachen en hem uitlokken)
« Laatst bewerkt op: april 18, 2009, 20:14:46 door HEARTBEAT. »
now all you hear is songs about boys
wanting to hook up with you, and all
the beatles wanted to do was hold your hand.

Offline Aergia

« Reactie #13 Gepost op: april 18, 2009, 22:14:32 »
Soms vraag ik me wel af hoe het er op speciaal onderwijs aan toe gaat...Ik ken maar 1 persoon die op speciaal onderwijs zit en daar kan ik geen normale gesprekken mee voeren, dus daar kan ik het niet aan vragen.

Welk cluster? Ik heb zelf op een cluster 2 (volgens mij :')) basisschool gezeten.. Was een school voor kinderen met ernstige spraakproblemen, dove en slechthorenden kinderen.. xD

Offline Nathaliee.

« Reactie #14 Gepost op: april 18, 2009, 23:11:39 »
Vorig jaar zat er in mijn klas iemand met Asperger en iedereen deed daar heel normaal tegen, en iedereen weet ook dat hij het heeft. Ook de 'populairdere' jongens zijn daar vriendelijk tegen terwijl dat ik denk moest die jongen 'normaal' zijn dat ze daar niet zo vriendelijk tegen zouden doen. Maar je merkt het amper dus ik vind wel dat ze dan op een normale school kunnen zitten, behalve de erge gevallen dan.

Offline Saschaa

« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2009, 17:12:21 »
Het ligt eraan wat voor autisme je hebt... mijn broertje heeft bijvoorbeeld PDDNOS en hij hoeft niet naar speciaal onderwijs, maar hij heeft wel veel begleiding nodig, wat je ook wel een rugzakje noemt.

Offline unattainable.

« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2009, 18:46:16 »
ohja. ik heb een autistische jongen in de klas. hij doucht 1x per week en is daar trots op. en hij stinkt als de pest. :'). en hij kan zn veters niet strikken. juist met dat soort 'normale' dingen kan hij moeilijk omgaan, en dat is best irritant. ook bijvoorbeeld toen we naar snowworld gingen, moest je je natuurlijk omkleden, maar hij kan dat niet alleen. en de leraren wilden hem niet helpen. toen hebben we 20 minuten met zn allen staan wachten totdat hij klaar was. hij heeft ook niet echt vrienden ofzo, behalve het groepje dat met zn allen in de pauze in het computerlokaal blijft. hij is echt een twijfelgeval vind ik, omdat hij zulke dingen gewoon niet kan, maar met cijfers komt hij redelijk mee. we zitten op 3 gymnasium en hij haalt vaak 6en, gewoon gemiddeld enzo. dusja. in zijn geval zou ik het niet echt weten.
vouloir c'est pouvoir

Offline Joanne

« Reactie #17 Gepost op: april 20, 2009, 17:25:32 »
Ja, mensen die een stoornis hebben waar mensen zonder last van hebben moeten naar een speciale school vind ik. Maar dat geld ook voor vervelende kinderen die het leuk vinden om anderen te treiteren en agressief zijn. Ik heb zelf een autistische jongen in mijn klas zitten en hij vind het geweldig om anderen te irriteren. Verder vind ik dat kinderen met een lichte stoornis geen enkel probleem vormen. Één van mijn beste vriendinnen heeft asperger en dat merk je absoluut niet, alleen dat ze als ze boos is, echt heel boos is. Verder is ze een meisje met geweldige humor en een groot hart, een zeldzaam exemplaar die ik voor geen goud zou willen missen.

Offline X_Unconfused

« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2009, 17:37:18 »
Ik vind dat je (als je een stoornis hebt) naar een andere (speciale) school moet gaan, als je de stof op je eigen school niet meer kunt volgen. dat je moeite hebt op die school. en dat dat dus komt door de stoornis.
Het gaat er niet echt om hoe zwaar of licht die stoornis is. als je maar niet achter komt te liggen. en geen moeite hebt op de school. en als je echt een zware vorm hebt, is het meestal zo dat je bijna wel zeker op een andere school komt, omdat je het andere niet kunt volgen.
ik vind dat de klasgenoten geen fuck aan gaat of die gene een stoornis hebt of niet. welke school je dan ook zit. Het gaat de leerkrachten wat aan. En als de persoon de behoefte heeft om dat te delen met anderen.. kan dat. anders hoeven hun dat echt niet te weten.

Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat jullie vinden dat als iemand een stoornis heeft, en irritant is.. naar een andere school moeten gaan.
er zijn genoeg vervelende kut krengen, die pesten, irriteren, de klas in stukken breken, zonder stoornis. maar moeten die naar een andere school? nee.
( al zou dat wel handig zijn :X )

A little kiss for the green man

Offline Joanne

« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2009, 17:43:22 »
Zie zin twee van mijn lulverhaal. Alle kinderen die zich niet 'normaal' weten te gedragen en gewoon godsvervelend zijn in plaats van prettig opstandig moet opdonderen. Ik wil gewoon de stof kunnen volgen en dat lukt niet als zo'n debiel zijn hardcore op de hoogste stand heeft staan en ruften aan het laten is.