Auteur Topic: Moeten mensen met een autisme(spectrum)stoornis naar speciaal onderwijs?  (gelezen 2203 keer)

Offline CAROOx

Re: Moeten mensen met een autisme(spectrum)stoornis naar speciaal onderwijs?
« Reactie #40 Gepost op: mei 13, 2009, 13:42:48 »
ik heb een vriend, en die is ook autistisch. je merkt het echt helemaal niet en toch zit hij op een speciale school. dan denk ik van hallo? dat is toch zielig. hij zou even goed naar een gewone school kunnen en toch moet hij naar die school.
<3

Offline xMusiclove.

« Reactie #41 Gepost op: mei 14, 2009, 17:19:14 »
ik heb een vriend, en die is ook autistisch. je merkt het echt helemaal niet en toch zit hij op een speciale school. dan denk ik van hallo? dat is toch zielig. hij zou even goed naar een gewone school kunnen en toch moet hij naar die school.

Maar je hoeft het ook niet per se te merken, maar voor die persoon kan het een heel verschil zijn. Op speciaal onderwijs bijv: Kleine klassen, dus gebeurd er minder om je heen. Mensen met autisme letten vaak op alles wat er om hen heen gebeurd, nieteens express ofzo. Maar ze willen wéten wat er om hen heen gebeurd, ook om bijv. te weten dat de situatie goed is. Dat leid dan weer tot concentratie problemen. Op een speciale school weten docenten wat er aan de hand is, kun je beter geholpen worden met plannen en worden dingen duidelijker uitgelegt. Het is bijv. heel belangrijk om duidelijk te zien wát het huiswerk is en voor wánneer. Op een middelbare school word dat vaak als de bel al is gegaan nog even tussen neus en lippen door verteld. Bij mij op school iig wel.
Achja dit zijn maar kleine voorbeelden, maar ik denk dat je zo wel een beetje weet wat ik bedoel.

Offline CAROOx

« Reactie #42 Gepost op: mei 14, 2009, 19:03:27 »
Maar je hoeft het ook niet per se te merken, maar voor die persoon kan het een heel verschil zijn.
ja, misschien heb je wel gelijk. ik weet ook niet echt goed wat autisme is. maar ik zou het wel stom vinden om op een speciale school te zitten als ik autistisch was.
<3

Offline xMusiclove.

« Reactie #43 Gepost op: mei 15, 2009, 16:23:41 »
ja, misschien heb je wel gelijk. ik weet ook niet echt goed wat autisme is. maar ik zou het wel stom vinden om op een speciale school te zitten als ik autistisch was.

Maar dat kun je toch alleen weten als je zelf autisme hebt :p

Online Kiki.

« Reactie #44 Gepost op: mei 15, 2009, 17:06:17 »
ik vind dat de menselijkheid zich moet kunnen aanpassen. Kinderen niet moeten zeiken als iemand een speciale behandeling nodig heeft. ik heb een jongen met asperger in de klas. Sooooo What. hij is aardig lief en weet ik veel wat.
Woorden raakten op, klanken echter niet.

Offline enomis28

« Reactie #45 Gepost op: december 29, 2010, 17:06:50 »
ja en nee, op zich is het goed, maar het speciaal onderwijs is heel slecht. ik wil ook psychologe worden, en ik heb gezien dat op speciaal onderwijs de kinderen worden afgeschermd van de echte wereld, en ineens als ze de grote wijde wereld dan in moeten, worden ze in een half jaartje 'voorbereid'. en helemaal verkeerd.
ze worden gewoon bang gemaakt voor alles, en daarom blijven heel veel kinderen expres zitten. ik vind speciaal onderwijs een goede zaak, zolang niet vergeten wordt de kinderen bij te brengen hoe het echt in elkaar zit. en ze daar vanaf het begin aan te laten wennen, in klene etappes met veel kortetermijndoelen.

Offline Ezjuh

« Reactie #46 Gepost op: december 29, 2010, 17:16:43 »
Ik denk niet dat je dat zomaar kan zeggen,
moeten blinden dan ook naar een blindenschool?
Of mensen in een rolstoel?
Of dove mensen?
« Laatst bewerkt op: april 06, 2012, 15:44:09 door Ezjuh »

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: december 29, 2010, 19:22:11 »
Ik heb hier een heel project over gemaakt.
Ik vind dat het per persoon bekeken moet worden, sommige kinderen functioneren prima in regulier onderwijs, al dan niet met een rugzakje. Andere kinderen niet, zij kunnen dan eventueel naar speciaal onderwijs. Het ligt ook weer aan het niveau en de gradatie van hun handicap.

Als kinderen op regulier onderwijs blijven zullen ze wel enige ondersteuning moeten krijgen van leerkrachten, klasgenoten en eventueel een ambulant begeleider.

Offline Micha

« Reactie #48 Gepost op: december 30, 2010, 12:38:50 »
ik denk dat het beter is om ze in gewoon onderwijs te houden.
tenzij het echt niet gaat natuurlijk, want ieder kind met autisme is weer anders.
maar mijn beste vriendin is autistisch, zat bij mij in de klas op de middelbare school en deed het prima daar, ze zit nu ook gewoon bij mij op het mbo en het gaat helemaal goed met haar.
ja. ze werd wel gepest op de middelbare school. maar ze had mij, en wie aan haar kwam kon zijn eigen graf alvast gaan graven laat ik maar zeggen.

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: december 30, 2010, 15:00:09 »
Niet altijd Micha. Regulier onderwijs is niet voor iedereen haalbaar.
Het wel zo dat als het mogelijk, om op regulier onderwijs te blijven kinderen vaak betere resultaten behalen.

Offline Micha

« Reactie #50 Gepost op: december 30, 2010, 15:11:37 »
weet ik.
maar je moet kijken naar hoe die kinderen zelf zijn.
zij kon het prima aan.
haar broer daarentegen kon dat niet (die is zwaar autistisch.)
ik zei er ook al bij, tenzij het echt niet gaat.

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: december 30, 2010, 16:44:49 »
Ja, dat zeg ik. ;)

Offline Rann.

« Reactie #52 Gepost op: december 30, 2010, 16:59:29 »
Mijn ex heeft ook autisme en zit nu op de uni. :'D Dus nee, dat vind ik niet. Al ben ik 't verder wel met DanseMacabre eens.
. . . . . . . . . . .