Poll

ben je het met de stelling eens of oneens?

eens
oneens
twijfel
snap de stelling niet

Auteur Topic: Stelling: homoseksualiteit is onnatuurlijk.  (gelezen 3856 keer)

Offline Micha

Re: Stelling: homoseksualiteit is onnatuurlijk.
« Reactie #60 Gepost op: juni 07, 2011, 17:52:47 »
Niet alles wat aangeboren is 'gebeurd' (om het maar even zo te zeggen.) gelijk he.

Maar ik zei ook niet dat ik denk dat het aangeboren is. Al vind ik dat het meest logische klinken.
Ik weet het alleen niet, want ik heb geen verstand van die dingen.

Offline Kelly.

« Reactie #61 Gepost op: juni 07, 2011, 17:54:10 »
Niet alles wat aangeboren is 'gebeurd' (om het maar even zo te zeggen.) gelijk he.

Maar ik zei ook niet dat ik denk dat het aangeboren is. Al vind ik dat het meest logische klinken.
Ik weet het alleen niet, want ik heb geen verstand van die dingen.
Ik ook niet. Ik DENK dat het niet is aangeboren.
Someday, I will make my dad and mom proud of me. I promise.

Offline Em.

« Reactie #62 Gepost op: juni 08, 2011, 16:42:58 »
@hierboven

Nou, in mijn ogen ontwikkeld iemand dat. Het is niet van dat als je geboren bent dat je gelijk door hebt dat je homoseksueel bent. Als het aangeboren is zou het in je DNA moeten staan en dat staat het niet. Er staat ook niet in dat je hetero bent. Dus eigenlijk ben je, totdat je daar helder over kunt nadenken, niks. Ben je neutraal, misschien dat dan al wel bepaald is dat je hetero of homo bent, maar dan kun je het eigenlijk pas weten als je daar helder over na kunt denken. En als het aangeboren is, hoe verklaar je dan dat sommige mensen er pas op oude leeftijd achter komen?

Oneens.

Toen ik geboren werd, had ik ook geen borsten. Toch 'staat' in mijn DNA wel degelijk dat ik borsten ontwikkel. Schizofrenie komt ook in bepaalde families véél vaker voor, staat dus zeer waarschijnlijk onder invloed van genen, en het is typisch een ziekte die zich tussen het vijftiende en veertigste jaar ontwikkeld. Een bepaalde bloedziekte, namelijk huntington, is zeker weten erfelijk en openbaart zich pas rond het 40ste levensjaar. Je kunt aan het DNA van een baby zó zien of hij die ziekte ontwikkelt, maar als je dat niet doet moet je zo'n 40 jaar wachten voor het zich 'echt' openbaart.

Dus het feit 'je weet bij je geboorte niet of je homo bent' is absoluut geen argument om het als niet-erfelijk aan te wijzen. Verliefdheden zijn namelijk typisch dingen die horen bij de puberteit en later, net zoals borsten.

Verder is bij mijn weten inderdaad niet aangetoond dat je seksuele voorkeur in je genen ligt, maar in ieder geval ook niet dat het er níet in ligt. Dat argument wordt ook wel bij God gebruikt, en dan is het een beetje een stom argument, maar ik denk dat ie hier wat beter op zijn plaats is. Men is namelijk nog lang niet klaar met het DNA, dat is in weze pas net ontdekt. 'Ze' weten wel de code van het deel van het menselijke DNA dat ieder mens heeft en kunnen per individueel ook wel de andere stukjes ontcijferen, maar dat betekent niet meer dan dat ze een code overhouden die bestaat uit a's, t's, g's en c's. En het is miljarden tekens lang en nog lang niet uigepluist welke combinaties voor wat precies staan, en het is heel goed mogelijk dat een seksuele voorkeur niet in één gen, maar in meerdere genen ligt, die allemaal een klein deeltje bepalen en ook weer op elkaar inspelen waardoor het allemaal nog ingewikkelder wordt.

Wat wél is aangetoont, is dat de hersenen van homoseksuelen en ook die van biseksuelen dacht ik, structureel anders zijn dan die van hetero's. De oorzaak van die afwijking is niet bekend, maar voor mijn gevoel spelen genen hier een grote rol bij.

Daar horen wel een paar vraagtekens bij, natuurlijk. Want hoe kunnen homo-genen doorgegeven worden als homo's zich niet voorplanten?

Daar lijken me verschillende verklaringen voor. Ten eerste zijn er genoeg homo's, vooral gewéést, die gewoon een vrouw en kinderen hadden door druk van de maatschappij. Dan kom ik meteen een beetje op jouw vraag 'hoe komt het dat mensen het pas later ontdekken?' - waarschijnlijk omdat ze zichzelf in het hokje hetero proberen te duwen, nog niet verliefd zijn geworden, de scheidingslijnen tussen homo/hetero/bi niet zwart/wit zijn en een homo ook een beetje verliefd kan worden op een vrouw, omdat het vooral niet geaccepteerd is en mensen dingen heel goed weg kunnen drukken. Je mág niet verliefd worden op een man, dus dat wordt je ook niet, en je krijgt nooit te horen 'zo voelt verliefdheid *demonstratie geeft waarbij je verliefdheid voelt* en zo niet *gewoon genegenheid laten voelen*'. Mensen en hun verliefdheden zijn een beetje een gevecht dat je zelf moet voeren, niemand anders kan voor je voelen, maar ze kunnen je wel onzeker maken met hun druk op je schouders.

Oftewel: het kan dat homo's zich gewoon 'voortplanten' en zo hun genen doorgeven. Maar ik denk niet dat dit de énige verklaring is.

Mensen hebben namelijk één paar van elk gen. Eén is domminant en komt 'naar buiten', die eigenschap zie je in de persoon, de ander is recessief en komt niet door uiting, ténzij je dus twee keer een recessief gen hebt. Dan komt dat gen tot uitting. Dus zoiets simpels als een reccesief homo-gen zou al kunnen verklaren waardoor homo's geboren worden uit hetero-ouders: hun ouders hadden dan één recessief homo-gen en één dominant hetero-gen, en hun kind erft van alletwee één homo-gen en is dus homo.

Maar ik denk dat dat te simpel is. Een ander oplossing in die richting is het voorkomen van verschillende genen die allemaal iets zeggen over je seksuele voorkeur. Dan kun je namelijk 'een beetje' van die genen hebben, bijvoorbeeld de eerste helft, en als je partner in kwestie dan toevalllig ook een beetje van die genen heeft en dan net die die jij mist, dan kan het kind misschien just die combinatie krijgen die 'm homo of bi maakt.

Oftewel: met een beetje gepuzzel  met genen kun je allerlei redenen bedenken waardoor homo-kinderen geboren worden uit hetero-ouders.

Maar wat als het nu níet in genen ligt zoals jij beweert? De consequentie daarvan is dat je dus eigenlijk een 'vrije keus' hebt. Sommige Christenen geloven dat, en willen homo's dan gaan "helpen" om van hun homo-zijn af te komen. Of ze zijn bij voorbaat zondenaars, omdat ze ervoor gekozen hebben homo te zijn. Want dat betekent het eigenlijk: als het niet in je genen ligt, dan kies je het. Dat is niet helemáál waar, want je ervaart ook druk van de maatschappij en je maakt bepaalde dingen mee, maar ténzij je kan aantonen 'iedereen die x mee maakt wordt homo' (en dat lijkt me een absoluut waanidee) betekent het dus dat élke homoseksueel en élke biseksueel in meer of mindere mate kon kiezen om homo/bi te worden in plaats van hetero. Het is dus hun 'schuld' dat ze zo zijn, want ze kwamen als blanco-baby op aarde en daarna gingen ze nadenken (ik citeer even uit je bericht: "Dus eigenlijk ben je, totdat je daar helder over kunt nadenken, niks. Ben je neutraal, misschien dat dan al wel bepaald is dat je hetero of homo bent, maar dan kun je het eigenlijk pas weten als je daar helder over na kunt denken.") en dat is een theorie die werkelijk afschuwelijk consequenties zou hebben voor homo- en biseksuelen. Want als ze het gekozen hebben, is het hun verantwoordelijkheid en mag je ze best bespotten om wat ze kiezen en omdat ze zo dom zijn dat ze niet gewoon man-vrouw doen. Als ze ervoor gekozen hebben, mag je ze in kampen stoppen om te leren weer 'normaal' te kiezen. Homo-haat is nog lang de wereld niet uit, en zeggen 'je wordt pas homo/bi/hetero als je erover na kan denken' opent een deur naar nog meer uitingen van homohaat, homogeweld en het willen omvormen van  homo's naar hetero's. Alleen al vanuit dát principe vind ik dat je absoluut niet moet denken dat iemand 'kiest' om homo/bi/hetero te zijn.

Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline Kelly.

« Reactie #63 Gepost op: juni 08, 2011, 16:49:24 »
@ em.

Als het niet onderzocht is, mag een mens daar alsnog een eigen mening over blijven houden toch?
En ik weet niet wat er in het hoofd van een homoseksuele omgaat, dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen. Niemand die hetero is.

Offline Em.

« Reactie #64 Gepost op: juni 08, 2011, 17:54:27 »
Ik denk op mannen vallen voor homo's hetzelfde voelt als voor mij. En het is misschien niet duidelijk uit onderzoek, maar ik vind het een beetje raar om een mening te hebben over zoiets? Doelend op het woord mening, trouwens. Een mening is iets wat je vindt en bij zoiets past eerder een vermoeden.

En ik vind dat de 'mening' 'je kiest zelfs voor wat je seksuele voorkeur' érg grote en dramatische gevolgen heeft. Als iemand namelijk dik is door een ziekte, dan is het zielig, is iemand dik doordat iemand veel eet, dan is het dom en een walgelijk persoon. Overdrijving aan den top, maar mensen hebben (en niet geheel onterecht?) meer respect voor dingen waarmee je geboren bent. En ik vraag me af op welke gronden jij dat vermoeden dan baseert? Heb je zelf gekozen niet op vrouwen te vallen?

(...)

Offline Sanne

« Reactie #65 Gepost op: juni 08, 2011, 18:03:34 »
@ Kelly
Bedoel je dan dat iemand het ontwikkeld, of ook dat iemand er voor kiest?

Njah, ik ben het er absoluut niet mee eens. Want dat zou suggereren dat iemand die homo is misschien wel geen homo was als zijn leven totaal anders was gelopen.
Ja kijk, als hij/zij was geboren in een land waar het enorm taboe is, dan had diegene het hoogstwaarschijnlijk onderdrukt. Maar naar mijn inziens is het iets wat in je zit, wanneer het er ook uitkomt.

En verder sluit ik me ook bij Em aan dat niet alles wat aangeboren is zich meteen uit. Bijvoorbeeld een aangeboren ziekte (ik bedoel hier niet mee dat homoseksualiteit een ziekte zou zijn, maar gewoon even een voorbeeld) kan ook pas veel later ontdekt worden. Misschien een vreemde vergelijking, maar even om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Je mag natuurlijk ervan denken wat je wilt, maar ik ben vooral heel benieuwd of je denkt dat iemand er voor kiest. Em vatte dat volgens mij zo op maar ik heb het je niet horen zeggen. En anders ben ik nog steeds benieuwd waarom je denkt dat iemand het ontwikkeld?

Ik denk meer, dat iemand het ontwikkeld om er mee om te leren gaan en te accepteren. Maar je geaardheid zit volgens mij echt in je.
Verander wat je niet accepteren kan,
maar accepteer wat je niet veranderen kan

Offline Kelly.

« Reactie #66 Gepost op: juni 08, 2011, 19:34:18 »
@ em

Dan is het in jouw ogen een vermoeden, maar in mijn ogen blijft het een mening.

Offline Lenthe

« Reactie #67 Gepost op: juni 08, 2011, 19:53:08 »
@ em

Dan is het in jouw ogen een vermoeden, maar in mijn ogen blijft het een mening.
Het is niet zomaar een vermoeden. Ik doe momenteel een project waarin we 'stoornissen in gender ontwikkeling' onderzoeken (biomedische wetenschappen). In ons verslag hebben wij duidelijk moeten uitleggen dat homoseksualiteit tijdens de embryologie al in de hersenen is aangelegd.
Kort gezegd zal elk embryo zich standaard als vrouw ontwikkelen en dus ook standaard op mannen vallen. Door verschillende factoren/hormonen zullen de hersenen zich mannelijk gaan ontwikkelen, waardoor de seksuele voorkeur ook naar de vrouw zal verschuiven. Bij homoseksuelen is dit niet goed gebeurd, ondanks dat de rest van de hersenen wel mannelijk ontwikkelen. Bij een lesbienne is deze verschuiving wel gebeurd, in vrouwelijke hersenen.
Dick Swaab heeft hier een hoop onderzoek naar gedaan en ik denk toch wel genoeg bewijzen gevonden.

(Ik heb de rest van het topic overigens niet gelezen...)

Offline Kelly.

« Reactie #68 Gepost op: juni 08, 2011, 20:03:51 »
@ TWLOHA

Oke. Nu geloof ik het wel. Maar ik wilde bewijs zien.
Haha. Oke. Ik ben om.

Offline Rann.

« Reactie #69 Gepost op: juni 08, 2011, 20:33:37 »
Dat van TWLOHA vind ik inderdaad wel goed uitgelegd. :)
. . . . . . . . . . .

Offline June

« Reactie #70 Gepost op: juni 08, 2011, 20:38:02 »
Ja Farren, kort maar krachtig.

Offline Em.

« Reactie #71 Gepost op: juni 08, 2011, 21:11:59 »
Hé, dat wist ik niet, maar wel tof.

En @Kelly ik vroeg me trouwens af welke andere argumenten je dan had voor je idee dat het niet aangeboren was, omdat ik (naar mijn idee) jouw argumenten had weerlegt en dan moet je daar óf tegenin gaan óf niet, en dan vinden dat ik gelijk heb. Jeetje, dat klinkt arroganter dan bedoelt. Maar, dat miste ik even, hoewel ik niet denk dat het nu nog relevant is.

(...)

Offline Kelly.

« Reactie #72 Gepost op: juni 08, 2011, 21:57:59 »
@ em.
nou weetje, ik vond het gewoon. En nu ik dat van TWLOHA weet vind ik het niet meer. En zijn er dus helemaal geen argumenten meer over. Haha.

Offline Kiki.

« Reactie #73 Gepost op: juni 08, 2011, 22:49:33 »
maar dat is al eerder verteld in dit topic hoor..
nouja.
goed uitgelegd hoor farren.
Woorden raakten op, klanken echter niet.

Offline Em.

« Reactie #74 Gepost op: juni 08, 2011, 23:02:39 »
@ em.
nou weetje, ik vond het gewoon. En nu ik dat van TWLOHA weet vind ik het niet meer. En zijn er dus helemaal geen argumenten meer over. Haha.

Er waren na mijn post volgens mij al geen argumenten meer over. ;p Of wel, maar dan gaf je die niet.  Maargoed, maargoed.

(...)

Offline Lenthe

« Reactie #75 Gepost op: december 24, 2011, 12:31:58 »
Ik kick nu wel weer even een heel oud topic omhoog, maar ik had het er vanmorgen nog met mijn rij instructeur over en heb hem beloofd het verslag en de folder die ik op school heb gemaakt zou doorsturen. Dus ik dacht: misschien vinden jullie de folder ook wel interessant om te lezen. Er staat niet heel veel informatie in, en het is een beetje simpel opgeschreven soms (het is voor patiënten en hun omgeving bedoeld), maar het gaat om het idee :D

http://dl.dropbox.com/u/1154998/UU/Achterkant%20folder.png

http://dl.dropbox.com/u/1154998/UU/Voorkant%20folder.png

Offline Paulinee

« Reactie #76 Gepost op: december 24, 2011, 22:37:24 »
Ik heb heel wat vrienden die homosexueel zijn en ik vind dat heel normaal.
Ik ben er dan ook mee opgegroeid. Mijn nonkel is namelijk homo, zo raak je het ook snel gewoon dat jongens praten over andere knappe jongens en zo ...

Offline Kiki.

« Reactie #77 Gepost op: december 27, 2011, 23:51:11 »
al gaat het hier niet direct over het normaal zijn of niet.
Er zijn zo veel 'abnormale' natuurlijke aangeboren afwijkingen :')

De gendervoorkeur wordt al in een enorm vroeg stadium van de zwangerschap bepaald.
En het is zelfs zo dat indien je als jongen een oudere broer hebt die hetro is de kans dat jij homo wordt stijgt (niet dramatische en kom nu niet met tegenargumenten over vrienden die homoseksueel zijn en geen oudere broer hebben haha.)

Daarnaast is het voor jongere zusjes van een homo heel gunstig zij blijken namelijk vruchtbaarder te zijn dan vrouwen uit een gehele hetro familie. Dat hangt allemaal samen met de hormonen die de moeder aan de kinderen mee geeft. De voortplantingsdrang, indien een moeder heel veel kinderen krijgt is ze dus vrijwel verzekerd van het krijgen van nageslacht en wordt er tijdens de zwangerschap steeds minder hormonale 'moeite' gedaan om dit te verwezenlijken hierdoor is de kans groter dat iemand homoseksueel wordt. Daarnaast heb je natuurlijk ook culturele factoren. Zo is het cultureel bepaald wat aanvaard wordt en wat niet.

Zoals ik net al zei hebben jongere zusjes van een homoseksuele meer kans om kinderen te krijgen, ik weet de precieze cijfers niet maar ik dacht dat het (en dat is inderdaad enorm hoog ja) de kans op een miskraam met rond de 30% verminderd. Ook is de band tussen siblings waarvan er een homoseksueel is over het algemeen beter indien er kinderen zijn geboren. Dit omdat er ook vanuit homoseksuele mensen een natuurlijke drang is om voor het nageslacht te zorgen. Dit om zo toch de eigen erfelijke eigenschappen te waarborgen.

Ik sluit in dit verhaal genetische onvruchtbaarheid en andere aandoeningen met betrekking tot vruchtbaarheid etc uit. Dit om het een beetje makkelijk verwoordt te krijgen.

Wat is het leuk om Psychologie te studeren :)
Woorden raakten op, klanken echter niet.

Offline Wicca

« Reactie #78 Gepost op: januari 03, 2012, 15:38:29 »
ik ben bi-sexueel en ik ben gewoon een mens.
niets onnatuurlijk aan want zo ben ik geboren.

en siameensetweeling is toch ook niet onnatuurlijk

Offline Linda

« Reactie #79 Gepost op: januari 29, 2012, 13:49:09 »
onees. duh :')
:gif_0337: