Auteur Topic: Orgaandonor.  (gelezen 774 keer)

Offline Eline.

Orgaandonor.
« Gepost op: oktober 16, 2009, 23:27:49 »
We hadden het laatst in de klas over orgaandonors, of het ''verplicht'' moet worden, dus dat er een brief naar alle burgers word gestuurd, en dat ze die moeten terugsturen als ze geen orgaandonor willen worden. Of dat je jezelf moet opgeven als je orgaandonor wilt worden.
Ik heb begrepen dat je in Belgie altijd z'on brief krijgt, die je dan moet terugsturen als je het niet wil, en Belgie heeft een veel groter aantal orgaandonors dan Nederland, omdat mensen misschien te lui zijn om hem terug te sturen en het allemaal wel best vinden, of omdat ze er anders niet echt over nadenken maar door middel van die brief er toch wel over na gaan denken. Ikzelf ben voor de brief, het is niet écht verplicht, aangezien je hem terug kan sturen, maar zo ontstaat er wel een veel groter aantal orgaandonors, en die zijn hard nodig. En zouden jullie orgaandonor worden na jullie 18e? Oke, lang verhaal, maar ik ben beniewd naar jullie mening hierover :')

Offline Roy

Re: Orgaandonor.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2009, 23:50:22 »
ik ben ouder als 18 en ik heb hem in gevuld dat ik het niet weet. mijn nabestaanden mogen beslissen
dat lijkt mij de beste keuze.
als ik dood ben heb ik er niks aan, maar natuurlijk is het raar voor de naam bestaanden als ik zou overlijden en dat dan meteen mijn hart er word uitgesneden (dat gebeurt binnen enkele minuuten) en die word aan een ander gegeven...
hierover kan je zelf niet beslissen vind ik.

Overgens hoe ze het in nederland willen doen is grote onzin!
ik vind dat het niet mag op die manier,
Je moest ''protest aan tekeken'' als je iets niet wilt.. en dan word het ongedaan gemaakt

ik bedoel op die maniet MAAK je werk. en ook ''last'' bij andere mensen
Je zult een boel schuld gevoel aan maken bij mensen die het liever niet willen of twijfelen om dan de stap te doen en je ''laf'' tonen door die brief terug te sturen..

nee dit gaat me tever, het is niet hoe wij in nederland met elkaar omgaan vind ik
Oooit een tijd terug, stuude UPC (?) modems rond bij huizen
als je hem niet wou moest je hem terug sturen en koste het niks,
maar als je hem niet terug stuurde moest je er voor betalen...
dat hoort niet zo..

Offline Michelle

« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2009, 23:51:41 »
Ik vind ook dat nederland een brief moet krijgen die ze terug moeten sturen als ze geen donor willen zijn, zodat ze het anders automatisch wel zijn.
Dan komen er meer donors dan wanneer iedereen zelf iets moet doen om donor te worden.

Ik vind het wel een beetje raar het idee donor te zijn, maar ik heb zo iets van; waarom niet? als ik dood ben heb ik niks meer aan mijn organen en andere mensen kun je er mee helpen, en daar maak je meer dan 1 persoon gelukkig mee, ook alle vrienden en familie die anders verdriet zouden hebben van iemand die overlijd door een tekort.

Offline Eline.

« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2009, 00:20:50 »
ik ben ouder als 18 en ik heb hem in gevuld dat ik het niet weet. mijn nabestaanden mogen beslissen
dat lijkt mij de beste keuze.
als ik dood ben heb ik er niks aan, maar natuurlijk is het raar voor de naam bestaanden als ik zou overlijden en dat dan meteen mijn hart er word uitgesneden (dat gebeurt binnen enkele minuuten) en die word aan een ander gegeven...
hierover kan je zelf niet beslissen vind ik.
Ik denk juist dat een familie op dat moment niet z'on beslissing kan nemen. Een familielid is net overleden, op z'on moment kun je niet rationeel nadenken. Sommige mensen in mijn klas vonden het juist een prettig idee dat iemand anders met een orgaan van een overleden familielid zou verderleven, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het ook niet onprettig, maar ik ben niet echt gehecht aan bijvoorbeeld mijn oma's nier.

Offline NATHALIE

« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2009, 00:27:59 »
ja. ik denk het wel.
als ik problemen heb met mijn hart, nieren ofzo dan wil ik toch ook iets van een andere?
Nemen is geven,
zo vind ik dat.
Je hebt er dan toch niks meer aan. Ook al lijkt het me een naar idee dat er in je gesneden word, maargoed. Ik vind dat het beste.
Just because it didn't last forever, doesn't mean it wasn't worth it.

Offline Emergency

« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2009, 10:59:57 »
Ik zou graag donor zijn.. tsja anders raken je organen voor niks verrot.
En anders kun je er misschien wel een leven mee redden
All along i believed i would find you.

Offline June

« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2009, 12:31:17 »
Hmm, ik heb liever dat ik met alles er op en deraan om het zo te noemen mijn graf in ga.
Natuurlijk gun ik anderen het, maar.. naja en ik ben écht niet egoistisch of iets dergelijks. Dat vind ik niet kunnen, dat je meteen zo iets zegt als iemand geen donor wilt zijn. Maar naja. ik ben het niet verplicht. Dit is mijn eigen keus, met mijn redenen ervoor.

Ik vind het eigenlijk wel een beetje te ver gaan, dat als je niets terug stuurt dat je dan gelijk donor bent. Ik bedoel, ja..het is toch niet verplicht ofzo. Het is je eigen keus. En nu lijkt het net alsof als je geen brief terugstuurt dat je het oké vind dat je donor bent.word.
Terwijl mensen ja het misschien niet durven zich r voor schamen of iets. Omdat het toch wel wát persoonlijker word als je een brief terug stuurt van ja nee ik wil het toch niet zijn.

Offline unattainable.

« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2009, 13:56:45 »
ja. ik roep al heel lang dat ik orgaandonor wil worden.
nu alleen nog zo'n formulier aanvragen via jaofnee.nl.
(je wordt echt doodgegooit met die spotjes van ja of nee :'D.)

als ik doodziek zou zijn, wil ik ook geholpen worden met iemand anders zijn organen.
en als je dood gaat heb je toch niks meer aan je organen.
dus, waarom niet?

zojuist gedaan, krijg een formulier thuisgestuurd, ondertekenen + terugsturen en dan ben ik officieel donor.
en dat voelt goed.
serieus.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2009, 14:05:44 door unattainable. »
vouloir c'est pouvoir

Offline Becca.

« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2009, 14:46:20 »
Ik weet het niet echt.
Ik kan sowieso mijn hart niet doneren als ik overlijd, omdat ik dus een hartziekte heb..
Maar ik wil bijvoorbeeld ook als ik een ander hart zou moeten krijgen, wil ik dat niet denk ik.
Ik zeg denk ik omdat je het natuurlijk nooit zeker weet voor op zo'n moment.
Maar nu zo zou ik het niet willen.
Als ik dood ga, ga ik dood.

Maar verder zou ik opzich niet veel problemen hebben met mijn organen doneren.
Het laatste wat ik merk
Is een hand over mijn haar
En dan ben je weer weg
Maar al is het donker
En zie ik je niet
Ik weet dat je me in de gaten houdt

Offline Micha

« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2009, 14:47:57 »
mijn nabestaanden mogen het ook beslissen.
ik zelf heb er geen probleem mee om donor te zijn, maar stel dat mijn nabestaanden het fijner vinden als ik gewoon 'compleet' het graf in ga dan vind ik dat beter.

Offline STEPHH.

« Reactie #10 Gepost op: oktober 17, 2009, 16:33:51 »
ik wil het niet :'D echt niet. al weet ik dat ik er mensen mee kan helpen enzo.
ik ben ik. al mijn organen horen bij mij en ik wil niet dat iemand anders er nog mee verder gaat enzo.
misschien wel egoïstisch van me maar ik wil dat alles in mijn lijf blijft tot het weg rot.
sunshine cannot bleach the snow, nor time unmake what poets know

Offline Sarah.

« Reactie #11 Gepost op: oktober 17, 2009, 17:06:50 »
Ik ben al sinds mn 14e, dus al 2 jaar orgaandonor.
Van mij mogen ze alles hebben behalve mijn hoornvliezen en mijn huid.
Na mijn dood heb ik er toch niks meer aan, dus wat zou beter zijn dan het weggeven aan iemand die het echt keihard nodig heeft?

En dat van iedereen automatisch donor maken behalve als je een brief invult vind ik een goed idee.
Want ik zou het ook fijn vinden als ik op tijd een nieuw hart zou kunnen krijgen zodat ik niet dood zou gaan.
dus dan vind ik dat het dan ook andersom moet.
dat je dan zelf geeft.

There's so many wars we fought
There's so many things we're not
But with what we have
I promise you that we're marchin' on

<3

Offline Roy

« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2009, 17:36:38 »
Ik denk juist dat een familie op dat moment niet z'on beslissing kan nemen. Een familielid is net overleden, op z'on moment kun je niet rationeel nadenken. Sommige mensen in mijn klas vonden het juist een prettig idee dat iemand anders met een orgaan van een overleden familielid zou verderleven, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het ook niet onprettig, maar ik ben niet echt gehecht aan bijvoorbeeld mijn oma's nier.

maar wel de ogen van je moeder?
of zelfs dus huid enof andere dingen,

ik heb het dus 1 keer mee gemaakt bij een goeie kennis van mij,
die was dus ook orgaan donor.
en die kwam te overleiden en die wou graag dus organen afstaan,
hij kwam te overleiden in het ziekenhuis met fammilie er omheen (zoals het vaak gebeurt)

en hij komt te overleiden, en binnen 2 minuuten werd hij de kamer uit gereden naar een operatsie kamer om hem los te halen en snel de lever er uit te halen..

het is een hele rare gewaarwording als dit gebeurt met je eigen ouders of kinderen is..
dus ik laat mijn ouders of nabestaanden er over beslissen.

Offline QueenOfHearts_4

« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2009, 17:47:39 »
Doe maar dat iedereen het is, tenzij je nee zegt.
Ik wil geen orgaandonor worden. Dus ik zou de brief terugsturen.
Maar 9 van de 10 mensen is te lui om het te melden.

"I really think that everyone should have watercolors, magnetic poetry,
 and a harmonica."

Offline Kayleigh.

« Reactie #14 Gepost op: oktober 17, 2009, 17:56:09 »
Ik denk dat zo'n brief wel heel veel helpt om donors te krijgen. Mensen zijn vaak toch te lui of te vergeetachtig om donor te worden.

Ik wil wel donor worden, want ik voel me anders toch wel egoistisch als ik niemand help terwijl iemand bijv. op sterven ligt. Maar ik wil wel dat mijn organen naar iemand gaan die er ook echt goed heeft geleefd enzo. Want wil gewoon niet dat mijn organen naar iemand gaan die zich kapot zuipt of rookt ofzo. Ook heb ik liever niet dat mijn huid of iets anders zichtbaars gedoneerd word.
Gooi je hart over de hindernis en je paard volgt vanzelf.

Offline AUTUMN

« Reactie #15 Gepost op: oktober 17, 2009, 20:19:47 »
ik ben orgaandonor. wist ik zelf ook niet, tot pas geleden. maar het zou wel goed zijn als iedereen zo'n brief kreeg, ja. als een soort geheugensteuntje.

Offline unattainable.

« Reactie #16 Gepost op: oktober 17, 2009, 21:07:40 »
ja. ik roep al heel lang dat ik orgaandonor wil worden.
nu alleen nog zo'n formulier aanvragen via jaofnee.nl.
(je wordt echt doodgegooit met die spotjes van ja of nee :'D.)

als ik doodziek zou zijn, wil ik ook geholpen worden met iemand anders zijn organen.
en als je dood gaat heb je toch niks meer aan je organen.
dus, waarom niet?

zojuist gedaan, krijg een formulier thuisgestuurd, ondertekenen + terugsturen en dan ben ik officieel donor.
en dat voelt goed.
serieus.
oke.
zojuist toch nog maar een ander formulier aangevraagd, want ik had er niet aan gedacht dat huid ook een 'orgaan' is.
en dat wil ik niet kwijt.
vouloir c'est pouvoir

Offline Aergia

« Reactie #17 Gepost op: oktober 17, 2009, 23:04:16 »
Ik ben in september 18 geworden.. Ik verwachtte dat ik gewoon een brief zou krijgen e.d.. Maar volgens mij krijg ik die niet xD Heb tot nu toe nog niets gekregen i.i.g..

Als ik het zou invullen zou ik mijn nabestaanden laten kiezen.. Daar wil ik zelf niet over nadenken om eerlijk te zijn.. Vind het geen leuk idee als ik denk van "als ik dood ga snijden ze misschien wel mijn ogen eruit!" oid x]

Offline mirage.

« Reactie #18 Gepost op: oktober 17, 2009, 23:53:55 »
Nee.

Ik heb dan altijd het gevoel, en mijn ouders ook, stel nou dat je in het ziekenhuis ligt, dat ze dan 'minder hun best doen' om je in leven te houden. Je mag het bullshit vinden, ik weet ook niet of het waar is, maar het voelt gewoon niet goed.
En zowiso, als iemand zijn eigen lichaam en/of organen zelf verpest heeft, vind ik eigenlijk niet dat zoiemand het heeft verdiend.

Offline unattainable.

« Reactie #19 Gepost op: oktober 18, 2009, 18:51:42 »
Nee.

Ik heb dan altijd het gevoel, en mijn ouders ook, stel nou dat je in het ziekenhuis ligt, dat ze dan 'minder hun best doen' om je in leven te houden. Je mag het bullshit vinden, ik weet ook niet of het waar is, maar het voelt gewoon niet goed.
En zowiso, als iemand zijn eigen lichaam en/of organen zelf verpest heeft, vind ik eigenlijk niet dat zoiemand het heeft verdiend.
volgensmij moeten artsen altijd een eed afleggen, dat ze bij iedereen zoveel mogelijk hun best doen om die patiënt zn leven te redden.
maar daar kan ik naast zitten.
vouloir c'est pouvoir