Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 9070 keer)

Offline Rann.

Re: Geloof jij in God?
« Reactie #240 Gepost op: juni 04, 2011, 12:21:42 »
Ze bidden omdat dat hun steun en rust bied denk ik.
Jij vind het denk ik fijn om je problemen kwijt te kunnen bij je beste vriend/vriendin of je moeder.
Dat is hetzelfde voor gelovigen denk ik, maar dan met god, je probleem bij hem kunnen vertellen enzo.

Ja dat denk ik ook. Er is in het progamma jong een meisje geweest die in een klooster woont, misschien moet je dat anders even kijken. xD Al is dat wel heel erg extreem.
. . . . . . . . . . .

Offline Sanne

« Reactie #241 Gepost op: juni 04, 2011, 20:05:34 »
Hee Micha, dat is wel goed uitgelegd (zeker als niet gelovige) zovan, je problemen bij hem neerleggen.
 Net als wij dat bij vrienden doen, die kunnen het niet oplossen, maar je wel steunen.
Zij zeggen dat ze God voelen en hun steun geeft. Zoiets?

Ik geloof zelf ook niet, dus het is een beetje van horen en wat logisch lijkt.
Verander wat je niet accepteren kan,
maar accepteer wat je niet veranderen kan

Offline Zebraaa

« Reactie #242 Gepost op: juni 04, 2011, 22:24:48 »
Als iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden en alles wat er gebeurd, want God heeft de mens alleen maar 'gemaakt', waarom bidden mensen dan? Als God er toch niks aan kan veranderen?

Het zit zo dat God de mens gemaakt heeft en dat men een vrije wil heeft om te kiezen; Mensen kunnen voor God kiezen of tegen God kiezen. (in de bijbel staat "Wie niet met Mij is, is tegen Mij" - uitspraak van Jezus).
Indien mensen tegen God kiezen en niet openstaan voor de wil van God zal de wil van God ook niet gebeuren in diens leven. Als mensen hier echter wel voor openstaan en ook bidden dat Gods wil zal gebeuren in hun leven zal God ook naar hun gebeden luisteren en indien het in Zijn 'plan' ligt de gebeden ook verhoren. En dan kan er wel degelijk wat veranderen. Ik heb dit zelf iig wel zo ervaren en ken ook verhalen van andere mensen die hebben meegemaakt dat hun gebeden verhoord worden. Soms via de meest vreemde wegen. Ik geloof zelf daardoor niet meer in 'toeval'. God heeft overal een reden mee. Mits je Zijn pad volgt.

Dat 'grote' problemen als armoede, oorlog etc. niet opgelost worden heeft hier ook mee te maken. Mensen lopen van God weg en handelen niet uit liefde maar uit haat. In de Bijbel staat op meerdere plekken dat je je vijanden moet liefhebben, niet moet moorden, je naaste lief moet hebben als je zelf, etc. Als je dat niet doet komt daar oorlog van. En terroristen. Etc.

Citaat
34   Toen de Farizeeën gehoord hadden dat Hij de Sadduceeën de mond gesnoerd had, kwamen zij bijeen.
35   En een van hen, een wetgeleerde, vroeg om Hem te verzoeken:
36 Meester, wat is het grote gebod in de wet?
37 Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
40 Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten.

Armoede is dan weer complexer... daar heb ik echt geen antwoord op, want ik weet dat er ook veel gelovigen in armoede leven... Denk dat het iets te maken heeft met de 'zondigheid' van de mens, maar waarom de één dan wel arm is en de ander niet... zeker enorm oneerlijk! Vind dat een moeilijk punt hoor. Vraag me ook vaak af waar God bij dat soort mensen is, moet ik eerlijk zeggen... Net als ziektes zoals kanker e.d.; waarom de ene mens wel en de andere niet? Erg moeilijk!

Wil er wel even aan toevoegen dat satan, de vijand van God, ook rondslaat in deze wereld met zijn demonen. Veel mensen vinden het een belachelijk idee maar voor mij is het realiteit. Veel 'demonen' (kwade geesten zegmaar, 'hulpjes' van satan) verpesten mensenlevens, kunnen mensen psychisch in de war maken, kunnen mensenlevens verwoesten. Indien men 'met Jezus loopt' staat men sterk tegenover deze demonen omdat Jezus aan het kruis de dood, satan en de demonen en alles al heeft overwonnen, maar als men niet voor Jezus kiest of zelfs tegen Hem is geven ze satan en zijn hulpjes alle ruimte (het zijn meestal de 'hulpjes', satan schijnt maar op één plek tegelijk te kunnen zijn).

Daarnaast is er ook nog de relativiteit en een beetje het yin-yang (?) idee >> zonder armoede geen rijkdom, zonder kwaad geen goed, zonder liefde geen haat.. etc.

Handige site ook met veeel vragen: http://www.gotquestions.org/nederlands/index.html

Daarnaast is het idd voor veel mensen ook wat Micha zegt :).
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2011, 22:35:14 door Zebraaa »

Offline Sanne

« Reactie #243 Gepost op: juni 04, 2011, 22:50:44 »
Ik hoor niet vaak dat mensen echt geloven in satan (de duivel?) ik vind het het allemaal zo ingewikkeld maken.
Waarom zou er iemand (Wat is het? Een iemand? Wat zijn die hulpjes? Ik kan mij er zo erg niets bij voorstellen) het kwaad verspreiden. Waarom zou zoiets bestaan? Ik respecteer dat jij dat gelooft hoor, maar het is zo'n ver-van-mijn-bed-show, ik kan me er zo weinig bij voorstellen.

Enne... Dat de volgers van God, Christenen in jouw ogen (ik neem tenminste niet aan dat andere geloven daar bij horen volgens hoe jij het gelooft :'D) dan verder van die slechte dingen afstaan... Dat zou suggeren dat er onder niet-christenen veel meer mensen erge ziektes kregen en veel meer kwaad op hun dak kregen. En dat is niet zo. Tenminste, als dat zo is, zou er zeker al een onderzoek naar zijn geweest, dat zou opvallen, dat kan niet ongezien zijn. Nee, ik snap het echt niet eigenlijk..

Offline Micha

« Reactie #244 Gepost op: juni 04, 2011, 22:54:50 »
Maar dat over demonen enzo.
Ik ben zo'n 'tegen-god' persoon dan he, ik ben best gelukkig, een hoop zit mij mee, alles gaat gewoon goed in mijn leven.
Een jongen van mijn vorige school was heel erg christelijk, deed al die juiste dingen enzo die je zou moeten doen als christen, kerk, bidden enzo.
Maar zijn ouders gingen scheiden, hij was ongelukkig, hij werd depressief, hij was altijd verdrietig.
En nu nog steeds overigens, hij zit nog steeds aan de anti-depressiva shit.

Maar ik geef de duivel het vrije pad volgens jou, omdat ik niet voor jezus en god kies.
Alleen die duivel laat mij wel heel erg met rust en die jongen die voor jezus en god koos valt hij dan wel heel veel lastig. Terwijl het andersom met zijn nietwaar?

Offline Sanne

« Reactie #245 Gepost op: juni 04, 2011, 22:56:16 »
Een beetje wat ik bedoel, alleen dan zet ik het op de grote schaal en jij noemt een specifieke situatie :'D Maakt het misschien nog wat duidelijker, wat ik ermee bedoelde.

Offline Zebraaa

« Reactie #246 Gepost op: juni 04, 2011, 23:09:33 »
Het is ook lastig om er iets bij voor te stellen, dat heb ik ook nog weleens. Tis een lang verhaal hoe het is 'ontstaan' maar kort gezegd had God de wereld geschapen met de engelen en er was één engel, de engel van de muziek(zegt men), die zélf op Gods troon wilde zitten wat hij ook probeerde. En daarom heeft God hem uit de hemel, op de aarde 'geworpen'. Hij werd daarbij gevolgd door engelen die achter hém stonden, de demonen. Dat is tenminste wat ik er van weet. Het is ingewikkeld :'D. Kan het ook niet goed uitleggen. Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe dit precies in de Bijbel staat, dit is wat anderen me erover verteld hebben.

Er zijn ook veel verschillende visies op (of demonen gewoon dode mensen zijn, of demonen echt mensen kunnen bezitten, of ze uitgedreven kunnen worden, of ze er nu nog zijn of alleen vroeger), ben zelf ook nog wat zoekende hoe ik het precies voor me zie en hoe het in elkaar zit. Want het klinkt nu ik het zo typ best sprookjesachtig zegmaar xP Als een slechte horrorfilm. Er is ook weinig info over te vinden vind ik. Met intypen van 'satan ontstaan' op google rollen er wel een aantal discussies daarover uit. (:

Ik snap dat van de ziektes enzo ook niet hoor, eerlijk gezegd. Het is heel complex. Ik ken in elk geval veel oprechte goede aardige mensen die té veel narigheid meemaken en de meest erge criminelen leiden een luizenleven...  Dat heeft iig niet te maken met de geboden van liefde, althans, ik denk niet dat altijd zo lief mogelijk tegen iedereen zijn en het beste met iedereen voorhebben bijdraagt aan het minder krijgen van ziektes. Dus dat de een wel erge ziektes of omstandigheden krijgt en de andere niet, tsjah... dat is gewoon oneerlijk. Dan heb je een stapje verder wel weer dingen als gebedsgenezing enzo, maar daar sta ik persoonlijk nogal sceptisch tegenover.
We leven ook in een wereld met dingen waar je soms geen grip op hebt. Verkeerde moment op de verkeerde plek en je belandt in een situatie met zinloos geweldig, oorlog, een orkaan, een brand of wat dan ook. Ik had net een heel stuk getypt maar dat is weg en ik weet niet meer precies wat er stond :'D. In elk geval, God kan sommige dingen ook ten goede gebruiken. Nu lijkt dat bij die jongen nu niet het geval, ik hoop van harte voor hem dat dat nog komt. Klinkt misschien heel raar om dat te zeggen maar ik hoorde weleens van mensen die een ziekte hadden gekregen dat ze daarna dichter tot God waren gekomen en zijn gaan beseffen waar het écht om draait in het leven bijvoorbeeld. Waarna ze hun leven ook radicaal omgegooid hebben omdat ze merkten dat ze op de verkeerde weg zaten.
God kan je zoals eerder gezegd in dit topic er ook doorheen helpen. Je kan z'n verhaal bij Hem kwijt en erop vertrouwen dat hij je uit de sh*t helpt en dat is voor SOMMIGE mensen al genoeg om echt uit de sh*t te komen. Ik vind dit wel moeilijke onderwerpen hoor, want ik weet er eigenlijk te weinig van af om er iets zinnigs over te zeggen. Heb me er nog nooit enorm in verdiept en zit ook wel met wat vragen op dit gebied. De boeken/websites e.d. die ik heb gelezen over dit onderwerp blijven heel erg op de oppervlakte hangen (met dingen zoals ik net al zei - God gebruikt dingen ten goede, je kan z'n verhaal bij hem kwijt, we leven in een zondige wereld, satan blabla) maar voor veel mensen zijn die antwoorden niet bevredigend, ik vind ze zelf ook best onzinnig (je schiet er weinig mee op, het draait er een beetje omheen en geeft geen écht antwoord) en zeker voor niet-christenen kan ik me goed voorstellen dat ze denken "bullshiiiit... het lost de problemen niet op"
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2011, 23:16:11 door Zebraaa »

Offline Resistance

« Reactie #247 Gepost op: juni 05, 2011, 15:32:21 »
Ik geloof niet, maar ik heb alle respect voor mensen die dat wel doen. Overigens las ik laatst ergens dat de gelovige mens gemiddeld genomen gelukkiger is dan de mens zonder religie.