Niet in god, niet in een ander wezen, niet in de hemel of wat dan ook. Ik ben gewoonweg niet gelovig.
En waarom? Heel simpel, gewoon omdat écht geloven dat er zoiets bestaat, dom zou zijn imo. Het kan gewoonweg niet. Er bestaat geen reusachtige persoon boven het heelal, die beslist over alles wat er gebeurt. En verder geloof ik ook niet in een god die gelijk waar zou zijn, of gewoon in het begrip 'god' of 'iets dat over ons waakt' of 'iemand die ons beschermt'. Zoals Karl Marx zei, dan zet je teveel hoop op wat komt. Als ik een probleem heb wil ik dat oplossen, als ik ziek ben wil ik vechten om te genezen, als iemand mij kwaad doet wil ik hard werken om die persoon zijn straf te laten krijgen, als ik in een slechte situatie zit wil ik vechten om eruit te geraken, enz. Ik kan gewoonweg niet zeggen "God zal me wel beschermen", dan blijf je in de slechte situatie zitten. Ik zie geen reden om in een god te geloven. "Het zal allemaal wel goed komen"? Nee, als iets goedkomt heb je dat te danken aan jezelf, of aan de mensen rondom jou. Als je geneest op een moment dat je dacht dat je ongeneselijk ziek was en iedereen denkt dat je doodgaat ofzo, is daar een wetenschappelijke verklaring voor, ookal vinden dokters die op het eerste zicht niet.
Ik zie dus helemaal geen redenen om in zoiets te geloven.
In wat ik dan geloof? Geen idee, in niets denk ik. Is er leven na de dood? Kan mij geen reet schelen. Ik wil iets maken van het leven nu, genieten van het leven nu, wat er daarna komt zien we wel. Hetzelfde als ik ook in het nu wil leven, en niet in het 'binnen 40 jaar' bv.
En al zou ik in een god geloven, ik zou zowiezo niet christen zijn. Het hele christendom/vaticaan loopt achter. Tegen condooms, tegen holebi's, tegen alles wat modern is, maar tegen pedofilie wordt niet gereageerd. Al sinds het begin van het christendom wordt verkondigd dat de mens in armoede moet leven en zijn geld wegschenken aan zijn medemens. Maar wie woont er in een reusachtig huis, leeft sinds de middeleeuwen al in rijkdom? Wie heeft rijkelijk versierde hoeden, kleren, zetels, bedden, wc's,...? Enz. Juist ja, de paus. Maar dat is dan weer een ander verhaal.