Auteur Topic: Geloof jij in God?  (gelezen 9070 keer)

Offline Ravenheart

Re: Geloof jij in God?
« Reactie #80 Gepost op: juli 09, 2010, 18:47:26 »
dat doen ze wel.
Idd.
Katholieke mensen geloven wel in Jezus.

Offline Sanne

« Reactie #81 Gepost op: juli 10, 2010, 23:57:34 »
is het een cliché omdat veel mensen er in geloven?

Voor mij is dat het clichebeeld, ja.
Verander wat je niet accepteren kan,
maar accepteer wat je niet veranderen kan

Offline Athena

« Reactie #82 Gepost op: juli 11, 2010, 00:43:52 »
Ja, ik geloof in god.
Hoe zou anders in eens de aarde onstaan? En  het heelal?
Echt niet in een grote klap. BAM.
woww. een wereld. ;o
egt nieeet.xd

eigelijk een soort van wel

Offline Sanne

« Reactie #83 Gepost op: juli 11, 2010, 01:25:14 »
Dit vind ik trouwens een interessant stuk, die ik even met jullie wil delen:

''De eigenschappen van god zijn logisch inconsistent 

Sommige eigenschappen van een bepaald godsbeeld zijn onderling tegenstrijdig, dit wordt logische inconsistentie genoemd. Het godsbeeld van het jodendom, christendom en de islam wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door almacht en alwetendheid. Alwetendheid is alles omvattende kennis, dus van zowel het verleden, het nu en de toekomst, op alle mogelijk plekken. Almacht is alles en allen omvattende, onbeperkte macht. Er gaat dus niets buiten zowel de macht als de kennis van God om. Het tegelijk bestaan van deze eigenschappen geeft een conflict.

Zo kan een god die de toekomst al kent, deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig. Een almachtige god zou moeten beschikken over een vrije wil. Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat zijn wil belet zou worden door iets, wat hem niet meer almachtig maakt. Om een vrije wil te hebben, moet god in staat zijn om op elk moment tussen twee of meerder opties kunnen kiezen. Als god alwetend is, zou hij alles moeten weten, dus zowel in de geschiedenis, het nu als in de toekomst. Hieruit volgt dat elk moment, wanneer god wordt geconfronteerd met meerder keuzemogelijkheden, hij al weet wat hij gaat kiezen. Dus, doordat god geen keus heeft in zijn beslissing, heeft hij geen vrije wil. God kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn, deze twee eigenschappen zijn logisch inconsistent. Derhalve kan hij niet bestaan. Een vierkante cirkel kan immers ook niet bestaan.

Tevens sluit Gods alwetendheid de vrije wil van de mens uit, waarvan meestal wordt beweerd door gelovigen dat mensen die hebben. Dit is om dezelfde reden als met de vrije wil van God. ''

Offline xFREIJA

« Reactie #84 Gepost op: juli 11, 2010, 21:04:14 »
Ja ik geloof erin.
Dit klinkt misschien gek en ongelovig:
maar toen de rollen werden verdeeld,
deed ik een schietgebed, op geluk, dat ik met Musical de trein, Anouk zou worden.
En dat werd ik! k geloof niet in toeval, en ik win nooit met loten. Ik voel gewoon dat dit door God komt.

Offline Sanne

« Reactie #85 Gepost op: juli 12, 2010, 00:07:46 »
Weet je wat het is XFREIJA. Bij dat soort dingen vind ik het klinken dat als het 1 keer meezit, je het hem meteen dankbaar bent, zover je daarvoor erin geloofde, en in mijn ogen zijn dat ook de mensen die het snelst afhaken als het tegenzit.
Ik vind, je gelooft er in of niet, en je kunt twijfelen maar dan blijf je ook twijfelen. Je switcht niet telkens of je gelooft of niet, dat vind ik heel raar. En xFREIJA, dit is niet speciaal op jou gericht, misschien gaat het wel niet voor jou op, alleen deed jou stukje me hier aan denken.

Ik zou het trouwens leuk/interessant vinden, als de gelovige onder ons mijn bovenstaande stukje lezen, en hier op reageren (:
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2010, 00:10:00 door SANNE. »

Offline Kiki.

« Reactie #86 Gepost op: juli 12, 2010, 00:13:21 »
Ik geloof in iets,
ik geloof in de liefde, de kracht van de mensheid. Ik geloof in het feit dat iedereen gewoon goed van aard is. Tevens geloof ik ook in reincarnatie.
Ik geloof in een hiernamaals maar ik denk niet dat er een iemand is die dat hiernamaals heeft geschapen, ik geloof niet dat er verschillende religies bestaan. Naar mijn mening is alles verbonden. De uitgaanspunten zijn welliswaar van andere aard maar stiekem willen we allemaal het zelfde toch? Stiekem willen we allemaal dat er vrede zal komen. Iedereen hoopt op een fijne toekomt voor kinderen, kleinkinderen. Iedereen hoopt op een ongeschonden leven. Ik geloof niet dat iemand 'god' besluit om iemand tot zich te nemen. Zoiets kan niemand besluiten zelfs een god niet. De wereld is zijn eigen god, getroffen door het lot en de daden van zichzelf.
Helaas geen god voor mij maar een WERELD. Een mensheid, een dierenrijk. LEVEN.

Woorden raakten op, klanken echter niet.

Offline SpringInTheSummer_

« Reactie #87 Gepost op: augustus 05, 2010, 21:50:41 »
Nee.

en wrm ? ik weet niet ik vind het maar wat onzin heel mijn familie is katholiek maar ik ben dat niet
ik weet niet maar ik geloof gwn helemaal niet in god
Music is my life , i can't life without it (l)

Offline MLADY

« Reactie #88 Gepost op: augustus 10, 2010, 20:32:10 »
nou weetje , als god het eerste persoon op aarde was,
wie heeft de bijbel dan geschreven??
stik, sterf, verot, verteer. lazer op & donder neer. val in mootjes, voor mijn pootjes, val dood, van mij part in de goot, krijg de tyfus krijg de tering, neem de taxi naar de hel, ik wens je het allerslechtste, en vaarwel!

Offline Zebraaa

« Reactie #89 Gepost op: augustus 10, 2010, 21:30:27 »
De Bijbel is niet door één iemand geschreven, het bestaat uit 66 verschillende boeken die door allemaal verschillende mensen geschreven zijn.... Zie meer hier, http://www.eo.nl/thema/geloofsvragen/bijbel_waar/ontdekken/page/De_schrijvers_van_de_Bijbel/articles/article.esp?article=5313085

Offline cantare

« Reactie #90 Gepost op: augustus 11, 2010, 19:52:05 »
Ik had hier met Chantal gisteren nog een gesprek over.
Ja, ik geloof in God, maar ik hang geen geloof aan. Ben katholiek opgevoed maar helemaal niet streng. Ik heb er zeker ook wel affiniteit mee en vooral met de geschiedenis.

Ik geloof echter niet in gods toorn en al die bla-bla-bla. Ik geloof graag dat God een warm persoon is en dat als we dood gaan het niet allemaal stopt.

Offline FEE.

« Reactie #91 Gepost op: augustus 23, 2010, 17:40:51 »
Dit vind ik trouwens een interessant stuk, die ik even met jullie wil delen:

''De eigenschappen van god zijn logisch inconsistent 

Sommige eigenschappen van een bepaald godsbeeld zijn onderling tegenstrijdig, dit wordt logische inconsistentie genoemd. Het godsbeeld van het jodendom, christendom en de islam wordt bijvoorbeeld gekenmerkt door almacht en alwetendheid. Alwetendheid is alles omvattende kennis, dus van zowel het verleden, het nu en de toekomst, op alle mogelijk plekken. Almacht is alles en allen omvattende, onbeperkte macht. Er gaat dus niets buiten zowel de macht als de kennis van God om. Het tegelijk bestaan van deze eigenschappen geeft een conflict.

Zo kan een god die de toekomst al kent, deze niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig. Een almachtige god zou moeten beschikken over een vrije wil. Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat zijn wil belet zou worden door iets, wat hem niet meer almachtig maakt. Om een vrije wil te hebben, moet god in staat zijn om op elk moment tussen twee of meerder opties kunnen kiezen. Als god alwetend is, zou hij alles moeten weten, dus zowel in de geschiedenis, het nu als in de toekomst. Hieruit volgt dat elk moment, wanneer god wordt geconfronteerd met meerder keuzemogelijkheden, hij al weet wat hij gaat kiezen. Dus, doordat god geen keus heeft in zijn beslissing, heeft hij geen vrije wil. God kan dus niet alwetend en almachtig tegelijk zijn, deze twee eigenschappen zijn logisch inconsistent. Derhalve kan hij niet bestaan. Een vierkante cirkel kan immers ook niet bestaan.

Tevens sluit Gods alwetendheid de vrije wil van de mens uit, waarvan meestal wordt beweerd door gelovigen dat mensen die hebben. Dit is om dezelfde reden als met de vrije wil van God. ''

om maar even hier op te reageren..
Ik vind het persoonlijk nogal een ingewikkeld stukje, maar wel interessant. Over dat vetgedrukte stukje, daar ben ik het dus niet mee eens. God kent de toekomst al, hij weet al wat er gaat gebeuren de komende miljard jaar of hoelang het ook nog duurt voordat de aarde ten onder gaat, omdat hij dat zelf zo heeft bepaald. Omdat Hij almachtig is, kan hij alles bepalen en omdat hij alles kan bepalen, is hij alwetend. Zo beredeneer ik het dan maar. En volgens mij in dat stukje, gaan ze uit van de andere volgorde. 'Hij is alwetend - Hij kan dus niet almachtig zijn omdat hij alwetend is'.

Verder, ik geloof wel. Zo ben ik in ieder geval opgevoed en ik heb ook niet het idee dat het allemaal fout is en dat het niet klopt. Het is meer dat ik mijn eigen manier van geloven ontwikkel, zoals het voor mij goed voelt en ik denk dat geloof voor iedereen iets anders is. Uiteindelijk gelooft iedereen, ook de mensen die niet geloven, want die geloven weer dat er niets is.
En ik kan me er wel aan ergeren dat mensen overal een wetenschappelijke verklaring voor willen hebben, of het nou is om te bewijzen dat God niet bestaat, of juist wel. Niemand kan dat ooit wetenschappelijk bewijzen, dat moet je ook niet willen denk ik. Dat is toch juist het mooie van geloof.

En ten slotte, ik geloof ook dat God liefde is, en dat er geen hel is, of ja, wat dan ook. Al weet ik ook niet precies hoe het dan wel zit, daar ben ik nog lang niet uit.
So may the sunrise bring hope where it once was forgotten

Offline cantare

« Reactie #92 Gepost op: augustus 24, 2010, 13:21:33 »
Dat zei de dominee ook bij de dienst van de begrafenis van vriends opa, dat god liefde is.
Ik ben katholiek opgevoed (niet streng) en daar is het dat we allemaal zondig zijn enzo.

Offline xTirza

« Reactie #93 Gepost op: augustus 26, 2010, 22:43:59 »
Ik weet niet wat ik op dit moment egt geloof ofzo.

Mn ouders hebben me gelovig opgevoedt enzo en ga dus ook wel naar de kerk. Maar heb er nooit zinin, en tjaa.. kweet het gewoon niet  hoor, zoveel dingen ben ik het gewoon niet mee eens!

Mijn vriend is niet gelovig. En daar heeft mijn moeder het dan ''moeilijk'' mee. Want dan  ben ik niet meer het volmaakte kindje zoals mijn broer. zoo irritant.

Ik heb zoiets: ik maak zelf mijn keuzes, ben er oud genoeg voor. \je kan me geen dingen opdringen, laat me mijn eigen gang gaan.

Mijn zus had precies hetzelfde. Haar lukte ook alles enzo. Alleen ik ben de jongste*-( dat maakt het extra kut.

Kortom, ik geloof wel dat er wat is..
Maar al dat gedoe en dingen dat je niet mag
kweet niet wat ik ervan moet denken.:S

Offline Zebraaa

« Reactie #94 Gepost op: augustus 27, 2010, 00:34:46 »
Wat zou je niet mogen als je gelooft?
Je mag in principe alles, maar of het goed voor je is en of het je relatie met God versterkt, dat is niet altijd zo.
Daarom laten sommige gelovigen bepaalde dingen omdat ze weten dat het hen verder van God vandaan brengt. Uit liefde voor God. Omdat ze God belangrijker vinden dan bijvoorbeeld dronkenschap of een satanisch metalconcert om maar 2 dwarsstraten te noemen. Nergens in de Bijbel staat verder dat je op zondag niet een keer een ijsje mag kopen of dat je elke keer dat je een maaltijd nuttigt moet gaan bidden. Dat heeft de kerk/de mensen vroeger zo bedacht.^^ Je hoeft ook echt niet elke zondag naar de kerk. Dat is ook iets wat de mensen elkaar hebben aangepraat.
En whatever je ook fout doet. Als je Jezus aanneemt als je redder wordt je vergeven. Als je dan een keer dronken bent en je gedraagt je losbandig. Of je hebt een wicca-verleden. Of je doet iets anders tegen Gods wil in... Als je je zonden belijdt, is het goed voor God. Maar dat is natuurlijk geen vrijbrief om vanalles fout te gaan doen he, zo van 'ik wordt toch wel vergeven'.. Als Jezus echt belangrijk voor je is, wíl je die dingen niet eens meer (als het goed is :P) Dus er is geen sprake van moeten, maar van vrijwillig dóen((&laten) uit liefde voor God.

19 Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20 Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21 Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.

^^

Okee dit klinkt echt evangeliseer-achtig maar zo is het niet bedoelt hoor, want dat haat ik haha. Ik wilde gewoon even m'n visie op 'al dat gedoe en dingen dat je niet mag' kwijt :P Want daar zijn best veel misverstanden over bij veel mensen^^.

Speechless

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: augustus 27, 2010, 19:07:07 »
Ik geloof niet, eigenlijk om één simpele reden: ik heb niet het idee dat er iets mist in mijn leven. Mijn leven voelt compleet zoals het nu is, ik heb geen religie nodig om die lege ruimte op te vullen. Maar wat betreft mijn rook-, alcohol- en drugshabits had ik een hele goede christen kunnen zijn, aangezien ik geen van allen doe/gebruik. :')

Offline Rann.

« Reactie #96 Gepost op: augustus 27, 2010, 20:42:31 »
Nee. ik heb genoeg redenen om niet te geloven.
. . . . . . . . . . .

Offline Sanne

« Reactie #97 Gepost op: augustus 28, 2010, 22:47:28 »
Ik denk dus ook dat het voor veel mensen een steun is omdat er eigenlijk wat mist in hun leven. Een beetje wat Chantal over zichzelf zegt, maar dan dat ze juist niet gelooft. Nu wil ik niemand aanvallen, en weet ik dat heel veel gelovigen zich hier absoluut niet in kunnen vinden, maar ik denk dat mensen  geloven over het algemeen (dus dit vind ik niet voor iedereen gelden, je kunt geen ontzettend grote groep mensen over 1 kam scheren) emotioneel zwakker zijn.

Als je er even over nadenkt, denk ik dat veel mijn gedachtengang ook kunnen begrijpen. Want deze mensen hebben iemand nodig (willen nodig hebben) die hun helpt. Ik geloof dus niet in een God, en in mijn ogen zoeken deze mensen dus steun in iemand die er niet is, wat ze voor mij over het algemeen bij de emotioneel zwakkeren laat horen.

Nu kun je zeggen van, dit kan alleen een ongelovige zo zien, want stel je gaat er van uit dat er een God is, maar je doet er verder niets mee, dan is het toch ook niet voor de emotionele zwakkeren? Als ik er vanuit ga dat hij zou bestaan, blijf ik alsnog bij mijn mening, want eigenlijk vind ik het een vrij ''eng'' (niet echt goed verwoord, maar ik weet het even niet beter) dat veel mensen iemand die ze niet kennen, maar die almachtig schijnt te zijn, die je overheerst, nodig hebben om gelukkig te kunnen zijn.

Het is geen aanval naar wie dan ook niet, maar gewoon hoe ik erover denk. Verder zijn er ook genoeg ongelovige die emotioneel zwak zijn, en gelove die emotioneel sterk zijn, maar zo zie ik het in het algemeen.

Offline FEE.

« Reactie #98 Gepost op: augustus 28, 2010, 22:58:49 »
Om maar even te reageren op jou, Sanne, ik ben het er eigenlijk niet mee eens (maar misschien had je ook niet anders verwacht haha).
Op zich snap ik wel wat je bedoelt, en tot op zekere hoogte heb je misschien ook wel gelijk. Maar hoe zie je dat dan als mensen al vanaf hun geboorte gelovig worden opgevoed? Ben je dan dus al gelijk emotioneel zwakker of wat? Want ik bijvoorbeeld ben dus ook gelovig opgevoed en ik ken eigenlijk niet anders snap je, behalve van mensen die niet geloven en die ik dan ken. Maar wil dat dan zeggen dat ik emotioneel zwakker ben, omdat ik zo ben opgevoed?
En wil jij dan zeggen dat mensen die gelovig zijn opgevoed, maar bijvoorbeeld niet emotioneel zwak zijn, het geloof kunnen laten vallen - of vergeten voor mijn part - omdat ze emotioneel sterk zijn? Ik denk dat dus niet, en ik kan er misschien ook niet echt over oordelen omdat ik niet weet hoe het zou zijn als ik niet geloof snap je, of ik dan iets mis of niet. En ik heb er ook geen behoefte aan om dat te ondervinden, of zo.

Oh, er staan in dit stukje wel veel vragen zeg. Maar eigenlijk ben ik nog wel benieuwd naar wat je nog te antwoorden hebt over mijn vorige reactie - dat weer een reactie was op jouw stukje - haha.
So may the sunrise bring hope where it once was forgotten

Offline Sanne

« Reactie #99 Gepost op: augustus 28, 2010, 23:07:55 »
@ Fee

Ja, daar zat ik dus ook aan te denken. Aan mensen die zo zijn opgevoed. Ik was alleen even vergeten om dat er nog bij te zeggen, eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn. Of het is bij die mensen 'automatisme' om te geloven, en dan vallen ze (misschien) niet onder de categorie die ik net beschreef.

Ik denk dus zeker niet dat je emotioneel zwak bent geboren. Nou ja, ik geloof dat karakter grotendeels in je zit, en dat de rest wordt gevormd door je omgeving. Ik geloof dus wel dat je zo geboren kunt worden, maar dat heeft zeker niet te maken met dat je een gelovige opvoeding zult gaan krijgen, dat vind ik bullshit.

Als je kiest om het te laten vallen, is dat een bewuste keuze. Om ze dan meteen 'sterk' te noemen vind ik overdreven, maar het hele stukje dat ik net heb geschreven is naar mijn mening dan niet meer van toepassing op die mensen.

Hebben ze er ondanks hun opvoeding wel bewust voor gekozen, kom je weer terug op mijn mening die iknet heb beschreven, waarin ik ook weer heb gezegd dat je niet alle mensen over 1 kam kunt scheren (:

Nouja, ik hoop dat je een beetje antwoorden op je vragen hebt enzo, ik houd wel van een discussie en dus ook van mijn mening onderbouwen haha!