Auteur Topic: abortus.  (gelezen 4133 keer)

Offline Em.

Re: abortus.
« Reactie #100 Gepost op: februari 04, 2011, 20:05:39 »
Daar ben ik het mee eens.

Het zou niet zelfstandig kunnen leven. Maar het is wel een levend wezen. Een jongen uit mijn klas vergeleek het met een plant. 'Een plant afknippen is dus ook moord?'

Een plant leeft niet zelfstandig. En ergens vind ik er wel iets inzitten, alles wat niet zelf kan leven/zou kunnen leven, leeft niet. En een plant kan zichzelf prima redden. Maar zo'n embryo is in wezen nog niet meer dan een verlengstuk van de moeder, dat los gezien niet eens zou leven. Als je alléén naar het embryo kijkt, zonder moeder, leeft eigenlijk niet het embryo, maar de moeder zelf. Alles in het embryo wat dan 'leeft' is van de moeder af, niet van het embryo zelf, dát is op dat moment net zo levensvatbaar als een stoel.
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline Lokkie Sponk

« Reactie #101 Gepost op: februari 04, 2011, 20:09:27 »
Em; over die plant. Een plant in een pot kan niet zonder water. Wij kunnen ons voedsel zelf gaan halen, een plant heeft geen armen of benen (ALS HET IN EEN POT ZIT)
De vergelijking is wel oneerlijk, want als je mij in een pot steekt, dan kan ik ook niet aan m'n eten.

Maar Em heeft wel gelijk vind ik.
Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter

Offline Micha

« Reactie #102 Gepost op: februari 05, 2011, 19:11:02 »
ja, maar een embryo is ook een 'plant' in een 'pot'.
dus ik vind de vergelijking wel degelijk goed.

Offline Em.

« Reactie #103 Gepost op: februari 05, 2011, 20:07:17 »
ja, maar een embryo is ook een 'plant' in een 'pot'.
dus ik vind de vergelijking wel degelijk goed.

Behalve dat een plant buiten een pot wel groeit, en een embryo buiten de buik niet. En levensvatbare baby's die geen eten krijgen gaan net zo goed dood als een (levensvatbare) plant in een pot die geen water krijgt. Nee, het gaat meer om iets wat je niet kunt 'loskoppelen' van de ander, omdat het dan overlijdt. Een beetje als sommige siamese tweelingen, of eigenlijk een soort 'zijtak' ervan, ik weet niet hoe het heet, maar dat één helft van de tweeling onderontwikkeld is en als een soort meegroeiend 'gezwel' op z'n broertje/zusje zit.

En sommige mensen in het ziekenhuis hebben dat ook. Dat je ze niet kan 'loskoppelen'. Maar het verschil tussen zo'n mens en een embryo, is dat dat mens een mens is geweest, een bewustzijn, een leven, vrienden, familie, herinneringen heeft gehad en een embryo niet.

(...)

Offline Micha

« Reactie #104 Gepost op: februari 07, 2011, 08:53:32 »
ja maar ik bedoelde dat je er voor moet zorgen dus. anders overleeft het het niet.
ik bedoel niet dat je de plant even uit de pot haalt en in de grond doet buiten en dat alles dan goed komt.
ik had het meer over dat zolang die in die pot zit (zolang de baby dus in de buik zit) ervoor gezorgd moet worden anders gaat ie dood.

Offline Lokkie Sponk

« Reactie #105 Gepost op: februari 07, 2011, 19:51:34 »
ja maar ik bedoelde dat je er voor moet zorgen dus. anders overleeft het het niet.
ik bedoel niet dat je de plant even uit de pot haalt en in de grond doet buiten en dat alles dan goed komt.
ik had het meer over dat zolang die in die pot zit (zolang de baby dus in de buik zit) ervoor gezorgd moet worden anders gaat ie dood.
Je kan altijd proberen om een embryo in de grond te steken. Maar ik denk niet dat dat zo'n goed idee is.

'k geef Em weer gelijk.
Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter

Offline Em.

« Reactie #106 Gepost op: februari 07, 2011, 22:52:55 »

Nou ja, een baby moet je ook verzorgen. Anders gaat ie ook dood. Een baby in je buik (die nog niet levensvatbaar is) 'verzorg' je niet alleen, die laat je alsware 'leven' op jouw leven, op jouw ademhaling, jouw eten, ect. Een plant is nu eenmaal wel levensvatbaar, een embryo nog niet. ;p

(...)

Offline Micha

« Reactie #107 Gepost op: februari 08, 2011, 06:54:27 »
Ja, maar haha. volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel.
Zolang het buiten de 'pot' is zorg je er niet meer voor als in de manier van dat jou lichaam het voedt.
En als de baby buiten de pot is leeft het. (als het kindje niet te vroeg geboren is uiteraard).

Maar ik bedoel het allemaal niet zo letterlijk, ja natuurlijk kan je een plant uit een pot halen en in de tuin in de grond doen en dan leeft het nog. Maar zie het maar als dat je de plant er uit haalt en op de tafel legt en niks eraan doet. Dan gaat ie dood. Maar het kindje leeft als je 'm neerlegt buiten je buik. Uiteraard moet je er op de lange termijn voor zorgen. Maar het is levensvatbaar, een plantje is niet 'levensvatbaar' als het op de tafel ligt.

Offline Em.

« Reactie #108 Gepost op: februari 08, 2011, 15:57:38 »
Als je het plantje even op de tafel legt, en daarna weer in de grond stopt, dan leeft het nog steeds. Zolang je het maar weer tijdig voedt. Ik denk niet dat je vergelijking 'm gaat worden, aangezien een plant gewoon levensvatbaar is. Maar stel je hebt een plant X die je niet los kan koppelen van apparaat XY, want dat sterft hij onmiddelijk, en hij móet al z'n zuurstof ect via dat apperaat krijgen omdat de plant X niet zelf kan ademen enzovoort (alle 'normale' planten kunnen dat wel, dus dit is even een eh, hypotetische plant) dan zou het wel kloppen.

(...)

Offline Micha

« Reactie #109 Gepost op: februari 08, 2011, 17:28:02 »
Ja, oke. Ik blijf erbij dat het logisch klinkt :'D. Ik bedoel het ook anders dan hoe ik het kan verwoorden.
En ik zei neit dat je de plant daarna weer terug doet in de grond.

Offline Em.

« Reactie #110 Gepost op: februari 08, 2011, 18:20:19 »
Ja, oke. Ik blijf erbij dat het logisch klinkt :'D. Ik bedoel het ook anders dan hoe ik het kan verwoorden.
En ik zei neit dat je de plant daarna weer terug doet in de grond.

Nee, maar als je een baby geen voeding geeft, is dat hetzelfde als ene plant 'ontwortelen'. Een plant op tafel kan geen water en voedingszouten opnemen, dat zegt niets over 'niet levensvatbaar zijn' maar meer iets over de gek die hem eruit getrokken heeft. ;p

(...)

Offline Micha

« Reactie #111 Gepost op: februari 09, 2011, 06:12:04 »
maar op dat moment is die wel niet levensvatbaar. want hij overleeft niet.

maar laat maar xD want het lukt me niet om uit te leggen waarom ik het wel een logische vergelijking vindt.

Offline Em.

« Reactie #112 Gepost op: februari 09, 2011, 07:29:09 »
Niet overleven =/= niet levensvatbaar. Maar planten leven gewoon, net zoals kleine kindjes dat doen. In weze zou zo'n embryo niet eens dood kunnen gaan (itt de plant) want het leeft nog niet, en wat niet leeft kan niet doodgaan.

(...)

Offline Louttj

« Reactie #113 Gepost op: februari 15, 2011, 21:43:19 »
ik ben echt tegen abortus, ik zie het eigenlijk als een soort moord van iemand die niet eens de kans heeft gehad...
Kijk, bij verkrachting is het inderdaad wel erg als je een kind zou moeten hebben van iemand die je verkracht heeft want dan word je iedere keer herinnert aan het feit dát je verkracht bent maar daar zijn toch ook dingen voor? Want waarom neem je na een verkrachting waarvan je zeker weet dat die onveilig was geen morning after pil als je weet dat de kans echt groot is dat je zwanger bent (nouja misschien als je aan de pil bent dat je daar niet aan denkt maar dan is de kans ook vrij klein) je hoeft het dan niet eens aan mensen te vertellen...

-ik probeerde even te verwoorden wat ik ervan dacht xD-

Offline Micha

« Reactie #114 Gepost op: februari 15, 2011, 21:49:45 »
Maar als ik nu zwanger zou zijn (door bijvoorbeeld een foutje of iets... dus niet door dom zijn en geen condoom gebruiken.)
Dan zou ik het maar gewoon moeten opvoeden van jou?
Ik heb geen geld voor een kind, ik kan het kind geen toekomst bieden, ik ben er veel te jong voor, ik weet zekre dat ik geen goeie moeder ga zijn omdat ik daar nog te jong voor ben.
Ik zou dus het leven moeten verpesten iemand die (quote van jou) "niet eens de kans heeft gehad."
Want mijn kind als ik die nu zou krijgen zou de kans niet hebben op een goed leven.
Dus dat is het verpesten van een levend iemand. Een levend wezentje pijn doen.
Als ik abortus neem dan doe ik dat kind geen levenslange pijn aan en verpest niet het leven ervan. Dan is het in een keer voorbij, dan verpest ik het leven niet van dat kindje.

Offline Louttj

« Reactie #115 Gepost op: februari 15, 2011, 21:54:24 »
Wow ik ben het eigenlijk spontaan met je eens, alleen wel doordat het ook echt niet door dom bezig zijn komt, maar dat er gewoon iets fout ging, want ik ben er wel op tegen als het komt door de andere redenen zegmaar xD ik ken namelijk iemand die dr kind weg had laten halen (het is wel een volwassen iemand met nog 3 andere kinderen en een man) alleen vanwege financiele redenen.. en toen had ik echt zoiets van: er zijn toch altijd manieren om er toch voor te zorgen, het lukt met drie kinderen ook en er zijn vast vrienden/familie die willen helpen, dus daardoor ben ik een beetje tegen abortus xD

Offline Micha

« Reactie #116 Gepost op: februari 15, 2011, 22:07:55 »
Haha, ik ben blij dat je mijn punt snapt.
Want ja, ik vind het dom als je zwanger raakt door geen condoom te gebruiken (en geen pil bijvoorbeeld) en dan maar denkt; Oh joh, ik neem wel een abortusje.
Dat is gewoon, dom.
Maar er zijn echt momenten dat abortus gewoon de beste uitkomst is voor iemand.

Ik weet namelijk dat ik ter adoptie af staan niet zou kunnen, als ik besluit om geen abortus te nemen en dan ter adoptie af te staan dan zou ik me gaan hechten aan het kind en het niet af kunnen staan. En als ik het wel af zou kunnen staan zou ik kapot gaan aan het feit dat mijn kind ergens bij andere mensen opgroeit en niet bij mij.