Auteur Topic: tips samen wonen?  (gelezen 1767 keer)

Offline raw-pink

• Forum Chick
  • Twijfelen is niet erg, liegen wel.
tips samen wonen?
« Gepost op: april 12, 2010, 19:33:10 »
Mijn vriend en ik hebben het de laatste tijd heel veel over samen wonen, en ik weet ook zeker dat we dat gaan doen.
maar ik zit nog op school, en ik wil hierna ook nog doorstuderen dus weet ik niet hoe ik het zou kunnen betalen, jullie tips?
Houden van is niet genoeg.

Offline Sayuri

• Levenloze Forummer
  • Geslacht: Vrouw
Re: tips samen wonen?
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2010, 20:02:12 »
Ik zou het echt niet weten..
Ik zou het ook wel willen. Maar is nu nogal onmogelijk.

Offline Jacelyn

• Global Moderator
  • De oppergod der oppergoden
    • A Lost Angel
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2010, 11:15:32 »
Hoe oud zijn jullie? En van waar ben je? Want dit volgende is in Nederland zo en weet niet hoe 't in België zit..

Als jullie beiden studeren en ouder dan 18 zijn of een HBO opleiding of hoger volgen, hebben jullie (waarschijnlijk) studiefinanciering spul.. Als je uitwonend bent krijg je meer dan als je thuis woont.
En wat voor opleiding doe je? Er zijn hier BBL en BOL opleidingen. De ene is werken en leren (4 dagen werken en 1 dag school.. En dan kan je betaald krijgen, dat ligt aan je werk/leerplek die je hebt en hoe zij ermee omgaan.. Bijvoorbeeld ik heb net een SPW stage gehad van 4 dagen per week stage, sommigen in de kinderopvang kregen betaald, in de gehandicapten zorg werd betaald maar basisonderwijs krijgt niets. Dit is volgens mij meestal alleen bij MBO opleidingen? Weet 't niet eens zeker) en de andere is veel boekwerk en dan verdien je gewoon niets.
Verder kan je een bijbaantje hebben enz..

Maar voor jullie gaan samenwonen moeten jullie eerst lang sparen. Samenwonen is duur en bepaalde dingen zijn gewoon erg duur.

Offline raw-pink

• Forum Chick
  • Twijfelen is niet erg, liegen wel.
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2010, 11:23:44 »
Ik volg momenteel een MBO opleiding niveau 4, maar wil doorstuderen naar HBO, ben er nog niet uit wat ik precies wil gaan doen. Samenwonen is een hele stap, jammer dat het zo moeilijk is om zoveel geld te hebben :(
Houden van is niet genoeg.

Offline cantare

• Forum Chick
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2010, 19:26:09 »
Ik zit op het HBO en mijn vriend werkt. Sinds december wonen we samen, da's prima te doen. We hebben echter wel gewacht tot mijn vriend werk had en een vast contract.

Offline Rann.

• MHxPOSTER
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2010, 19:44:09 »
- Niet particulier wonen, proberen via een woningbouw een huisje te krijgen. (kan hele tijd duren.)
- Niet duur inkopen doen, dus bijv bij de AH boodschappen doen als je klein budget hebt.
- Spulletjes via marktplaats kopen.
- 4 enveloppen maken met "week 1" etc etc. voor de maand.. En daar je geld in doen wat je die week kan gebruiken.

Opzich is het te doen hoor, als je maar een redelijk inkomen hebt. Gewoon dat je weet dat je kan rond komen dus effe uitrekenen wat je uitgaves zijn qua vaste lasten en dan kijken wat je overhoud. Als je bijv. 80 euro per maand overhoud, zal 't m niet worden.. Je moet wel reeel zijn tegenover jezelf en je vriend(in), anders kom je keihard in de schulden.. En dat is 't niet waard, denk ik. (ervaring mee.)

Ow en sowieso zorgen dat één van jullie een vaste baan heeft, want anders is het echt heeeel link. Mijn vriend is ontslagen in de crediet-crisis.. Maar had vaste baan, dus wel een redelijke uitkering. Zonder; heb je al sneller een probleem, en sneller geen geld.
« Laatst bewerkt op: april 30, 2010, 19:45:53 door MIRAN. »
. . . . . . . . . . .

Offline Jenny.

• Levenloze Forummer
  • Trotse Mama!
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2010, 23:18:22 »
AH is nou ook niet echt goedkoop :'P

Trotse Mama Van Jayden.  16-11-2010 (L)

Offline Zebraaa

• Spammende Forummer
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2010, 23:24:43 »
AH is idd niet goedkoop, je kan dan beter naar de Aldi gaan ofzo.

Je kan zowieso inboedel halen via marktplaats enzo, als je goed zoekt zijn er vaak redelijk goede gratis spullen te vinden! Of een website zoals gratisaftehalen.nl ofzo. En rondvragen helpt ook, vaak zijn er nog wel mensen die ergens een oude broodrooster hebben staan die het nog prima doet, en dat soort dingen. Dat scheelt al een heleboel. Als je dan eenmaal wat meer geld hebt kan je altijd nog mooiere nieuwe spullen aanschaffen.

Online Em.

• MHxPOSTER
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2010, 23:35:16 »
Ehm... begin eens met op een rijtje te zetten wat jullie (vaste) inkomsten zijn? Kun je extra geld ergens vandaan krijgen (ik heb geen verstand van dat soort dingen) of niet? Wat kost huur? Hoeveel kost water, gas, elektriciteit per maand? Hoeveel kosten de boodschappen? (De AH is juist duur toch? :')) Wie betaald wat? Hoeveel houden jullie over? Hoe zit het met verzekering? Als je weet wat je inkomsten en uitgaven zijn, kun je dan verder gaan kijken. En inderdaad... groot, mooi, ruim, nieuw zal het allemaal niet zijn. Verwacht er niet teveel van, dan kan het ook niet al teveel tegenvallen. (:

Offline Accordemoi

• Eeuwig stalkende forummer
  • Doerie doerie doe.
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2010, 23:38:13 »
precies. wat em zegt.
sommen maken zoals mijn pa het noemt.

reken uit wat jullie samen verdienen en wat de uiteindelijke inkomsten zijn.
zet daarna alle vaste lasten op een rijtje en dus wat er sowieso van af gaat.
kijk dan wat je nog over hebt in een maand, en kijk of je daar mee kunt levn.

en verwacht vooral niet veel ervan.
het is moeilijk om te starten tegenwoordig.
dus ik hoop dat je al een beetje gespaard hebt allebei, anders kun je het sowieso vergeten.
You may say that I am a dreamer,
but I am not the only one.

Offline SandyMauryMichiel

• MHxLOVER
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2010, 00:27:28 »
AH is nou ook niet echt goedkoop :'P

inderdaad.

het beste is om inderdaad gewoon niet particulier te gaan huren, mijn vriend en ik hebben tijdje in hilversum particulier een STUDIO gehuurd, studio is een hele ruimte met alles in 1 slaap/woonkamer keuken en douche allemaal bij elkaar, we betaalde daar aan huur 700 euro per maand, terwijl we toen een inkomen van 1500 euro hadden dus niet echt wat je noemt prettig.

nu zijn we verhuisd na Hengelo en huren we via de woningbouw (we moesten wel minimaal 1.5 jaar ingeschreven staan wilde we een fatsoenlijk leuk flatje krijgen) nu betalen we 290 euro huur per maand, en hebben inkomen van 2100 euro per maand.. en uitgave van 700 euro aan vaste lasten! Dus meer als genoeg over voor de kleine en onszelf!

Ik zou inderdaad maar eerst es kijken na je inkomen en je maandelijkse uitgave, hou je dan meer als 300 euro p.m over zou het opzich te doen zijn, maar nog steeds krap aan..

Offline Rann.

• MHxPOSTER
« Reactie #11 Gepost op: mei 01, 2010, 10:32:45 »
En toch doen genoeg mensen het, die ik ken. ;-)

Wij hebben altijd bij de Aldi gekocht, nou niet meer.. Nu is 't c1000.
't is gewoon stom als je 't doet.
. . . . . . . . . . .