Emmeke, afgeleid van Emma, 'groot, geweldig'.
Tenminste, dat was de enige site waar Emmeke überhaupt bijstond. Maar bij Emma staat vaak 'groot, geweldig', afgeleid van een Germaans-iets. Dat weet ik dan weer niet uit m'n hoofd. :')
Edit:
Oh, wacht, hé, een nieuwe site die mijn naam kent!
EMMEKE is een verkleinvorm van EMMA
Betekenis
Verschillende mogelijkheden worden geopperd:
1] Het zou hier gaan om de verkorting van een oude naam die oorspronkelijk met 'Ermin-' of 'Irmin-' begon,
afgeleid van het Germaanse woord 'ermena' = 'groot', 'geweldig'. Schijnt samen te hangen met de god der
Hermionen.
2] Oude Teutoonse naam: 'Grootmoeder', 'oma'.
*
Bijzonderheden
Van origine was dit een Frankische naam, maar van daaruit verspreidde hij zich over heel Europa. Zo huwde in 1002
de Engelse koning Ethelred met de Normandische prinses Emma.[001] In de hoge middeleeuwen raakte hij steeds meer
in onbruik. Pas in de romantische 19e eeuw dook hij weer op. Gustave Flaubert gebruikte de naam in zijn 'Madame
Bovary' (1857). Hij werd zelfs zo populair dat Christian Morgenstern in 1900 kon schrijven: "De meeuwen zagen er
uit alsof ze allemaal Emma heetten."
---
Ik kende dus alleen de 1e betekenis. Maar die vind ik toffer dan grootmoeder/oma. Ik ben geen oma, ja! Wel heel geweldig. Niet groot. Ik vind groot/geweldig sowieso niet bij me passen, dat klinkt naar een brede klerenkast. Ik ben gewoon subtiel geweldig weetjewel.
Haha, nog 'n vage site. Naam uniciteit: 9/10. Bekendheid op internet (op schaal van 1 tot 10): 0.
Ik val nog búiten de schaal.
Oh, en kijk:
Uniciteit
Emmeke is een naam die weinig voorkomt. Als u een briefje van honderd heeft en u betaald ieder van deze personen een euro om ze naar u toe te laten komen, dan heeft u ze allemaal bij elkaar.
Dat vind ik nou tof. Hoewel ik er niet echt anoniem van blijf, op internet. :')