Auteur Topic: ''Ik heb veel meegemaakt dus ben ik eerder volwassen geworden''  (gelezen 2022 keer)

Offline Sanne

''Ik heb veel meegemaakt dus ben ik eerder volwassen geworden''
« Gepost op: mei 01, 2010, 21:11:59 »
Dat zinnetje duikt de laatste tijd overal op. (Dus niet alleen op mh, maar hier ook.)
Maar ik vind dat zulke onzin. Iedereen maakt dingen mee, ook minder leuke, en waar de 1 vergeleken met de ander misschien een vlekkeloze jeugd heeft, ik blijf het onzin vinden.
(Kijk, als je nou echt tijden voor jezelf moest zorgen, dan zit er nog logica in, maar er komen ook vaak problemen langs wat er niets mee te maken heeft.)

Ik heb ook wel het een en ander meegemaakt binnen het gezin, (depressieve vader in een kliniek, zus met anorexia in een kliniek) maar ik ben er echt niet eerder volwassen door geworden hoor. Ik noem nu de 2 grootste dingen, maar er zijn nog wel wat dingetjes. Juist in die periode was ik alles behalve volwassen. Misschien baseer ik dit teveel op mijn eigen ervaring, maar hoe zou ik volwassen moeten worden door een depressieve vader? (Ja, dat soort problemen worden vaak gekoppeld aan 'volwassen worden.')

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Verander wat je niet accepteren kan,
maar accepteer wat je niet veranderen kan

Offline Nina

Re: ''Ik heb veel meegemaakt dus ben ik eerder volwassen geworden''
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2010, 21:36:34 »
Er zijn wel bepaalde omstandigheden waardoor men eerder volwassen kan worden, en dit ligt er gewoon aan, sommige mensen zijn er gevoeliger voor.
en mensen gaan anders mnet situaties om.
Ik geloof zelf dat ik eerder volwassen ben geworden door de scheiding, ik ben de oudste dochter en mijn vader had het zwaar, mijn zusje was jong, dus ik 'moest' sterk zijn.
Daarom heb ik vaak de tik me als haar moeder te gedragen.
I think the actual moment of growing up happens when you stop wanting to be grown up and start wishing you were a kid again.

Offline Rann.

« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2010, 22:23:57 »
Ja ik ben wel eerder volwassen geworden, al klinkt het voor jou misschien raar.

Ik heb geen vader, en mijn moeder werkte zich de tering voor ons. Dus wel 60 á 70 uur per week.. Daardoor ben ik heel snel zelfstandig geworden en volwassen. Was vrij vaak alleen, omdat zei geld moest verdienen. Dus moest mezelf vaak verzorgen, eten maken.. blablabla. Maar ook andere dingen, maar dat is te prive. :)

En ik vind het helemaal niet erg, ik heb geen liefde van mijn moeder gemist. Als ze thuis was dan hadden we 't heel goed samen, daardoor is mijn band juist heel sterk met haar. Ik ben trots op d'r, omdat ze laat zien dat 't wel mogelijk is om je kind alleen op te voeden en ze een keiharde werker is.  Soms kwamen we geld te kort, en leverde ik ook een deel van mijn loon in. Zo konden we rond komen, maar alle beslissingen namen wij ook samen.. Samen stonden we heel sterk, en nu nog. En ik merk 't ook wel aan alles, nu ik niet meer thuis woon. De enigste verandering is, dat ik mijn moeder avonds niet zie.

En ik sta nu behoorlijk sterk na wat ik heb meegemaakt. We hebben 't echt kut gehad, maar heb wel altijd heel veel steun aan haar gehad.
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 22:29:36 door MIRAN. »
. . . . . . . . . . .

Offline Sanne

« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2010, 22:33:24 »
Maar weet je wat ook een punt is. Wanneer merkte je dat je volwassen werd? Want dingen die jullie noemen, speelde ookk op jongere leeftijd.
En wat ook zo is, iedereen maakt vervelende dingen mee, en als iedereen daar 'sneller' volwassen door word, dan zit je weer op gemiddeld en word je het dus niet meer sneller...

Offline Nina

« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2010, 22:43:06 »
Ik denk dat het bij mij vooral het punt was van verstandig worden op jonge leeftijd.

en ook zelfstandig.
Dat is toch het 'snel volwassen worden'.
I think the actual moment of growing up happens when you stop wanting to be grown up and start wishing you were a kid again.

Offline Rann.

« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2010, 22:50:36 »
Ik denk dat het bij mij vooral het punt was van verstandig worden op jonge leeftijd.

en ook zelfstandig.
Dat is toch het 'snel volwassen worden'.

Precies. Ik moest snel goede beslissingen nemen, huishouden, financeel.. etc etc etc..

En daar komt bij dat ik ook vrij vroeg moeder ben geworden, en dan MOET je wel zelfstandig en verstandig zijn. Je draagt een verandwoordelijkheid voor een klein kindje. Dan gaat het: "lang leven de lol"  "Lekker stappen" etc etc etc. Er niet in..

En eigenlijk heb ik daar nooit wat van gemerkt todat mijn kindje werd geboren, toen zag ik pas het verschil tussen mij en mijn vriendinnen.
. . . . . . . . . . .

Offline Eline.

« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2010, 22:52:25 »
Ja, bepaalde dingen die je meemaakt zorgen ervoor dat je anders met bepaalde situaties omgaat, op een volwassener manier.

Offline Sanne

« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2010, 23:01:10 »
Kijk, je word volwassen doordat je ouder word, en dus ook door dingen die je meemaakt - hoe ik het redeneerde was misschien een beetje krom. Ik ben het er mee eens dat de dingen die je mee maakt deels het volwassen worden bepalen. Mijn punt is meer: Veel mensen zeggen dat het bij hun 'sneller' ging. Tuurlijk gaat het niet bij iedereen precies even snel, maar iedereen legt die weg af. Dus eigenlijk botweg: Het is niet bijzonder of speciaal, het is logica.
Dus dat ik het onzin vond, was meer, dat mensen dat als reden gaven, omdat iedereen die weg aflegt.

Offline Rann.

« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2010, 23:10:55 »
Je hebt voor een heel groot punt gelijk, en dat ben ik met je eens. Sowieso; volwassen ben je pas als je achtien word. Wat ik ermee bedoel is eigenlijk dat je wat sneller verstandiger word. En dat is gewoon bij elk persoon verschillend, want elk persoon is anders en heeft een ander leven.

Dat van het pad ben ik niet helemaal met je eens, de een maakt andere dingen mee dan een ander zou meemaken.  Het is ook niet hetzelfde pad, bij de één gaat en soms wat gemakkelijk dan bij de ander. Net als bij de pubertijd; de een heeft er minder last van dan de ander.

't is maar net hoe je tegen bepaalde situaties aan kijkt, en hoe je er mee om gaat. Ik ken ook genoeg mensen die zoveel shit hebben meegemaakt, maar nu nog steeds niet volwassen zijn.. Dus mensen van 23 á 24 jaar..
« Laatst bewerkt op: mei 01, 2010, 23:12:44 door MIRAN. »
. . . . . . . . . . .

Offline HEARTBEAT.

« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2010, 23:16:55 »
Ja maar ik snap niet wat je nu bedoeld. Ik vind bijvoorbeeld dat ik wel meer volwassen ben dan een vriendin van mij. Mijn ouders zijn gescheiden op mijn 14e. dat was best een heftige scheiding, en heb een tijd bij m'n vader gewoond die het huishouden en drie kinderen daarbij gewoon niet aankon dus moest ik voor mij en mijn broertjes zorgen etc. Mijn vriendin heeft altijd twee rijke ouders gehad die samenwoonden, haar moeder zit nog steeds thuis met een kop thee als school uit is, ze krijgt geen kleedgeld maar krijgt gewoon alles wat haar hartje begeerd.
Natuurlijk wordt zij ook binnenkort volwassen maar ik denk dat ik vroeger wat zelfstandiger en volwassener ben geworden dan zij, door de dingen die we hebben meegemaakt.
Daarbij, het is natuurlijk ook hoe je zelf met de situaties in je leven om gaat. Een andere vriendin van mij heeft precies hetzelfde in precies dezelfde tijd meegemaakt als ik maar zei is er juist misschien naïever enzo van geworden.
now all you hear is songs about boys
wanting to hook up with you, and all
the beatles wanted to do was hold your hand.

Offline Accordemoi

« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2010, 23:37:22 »
geen idee.
ik heb er eigenlijk geen mening over.
ik heb ook behoorlijk wat meegemaakt, en nog steeds. zeker nu.
maar of ik daardoor eerder volwassen ben geworden?
mn ouders zeggen in ieder geval dat ze me altijd volwassener hebben gevonden dan andere kinderen van mijn leeftijd. maarja. ik weet niet.

soms vind ik het ook wel onzin dat mensen het zeggen. ik denk dat het gewoon aan een persoon zijn houding en kijk op het leven ligt of je volwassen wordt of niet. iemand die het heel zwaar heeft gehad kan op zn 25e nog zo kinderachtig als de pest zijn, en iemand die het heel makkelijk heeft gehad kan zich misschien op zijn 12e ook al redden.
You may say that I am a dreamer,
but I am not the only one.

Offline Jenny.

« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2010, 00:16:46 »
Nou, ik was op mijn 16e al meer volwassen, qua doen en laten.
Ook door problemen, want iemand die veel heeft meegemaakt in zijn jeugd, is dus zijn jeudigheid kwijt.
Ik ga hier dus wat dingen neerzetten, wat ik heb meegemaakt.

- ik was jong, en hoorde s'avonds hoe mijn moeder in elkaar werd getrapt, hoe zij huilde. En hoe mijn vader te keer ging.
- ik was iets ouders, scheiding ging eindelijk door, ik moest van mn vader bij hem blijven. Ik had geen keus.
- ik heb mijn moeder daardoor ruim een halfjaar niet gezien, in die tijd moest ik voor mezelf zorgen (ik was toen 8/9 jaar)
- ik mocht eindelijk naar mijn moeder, die een vriend had. Maar die vriend had nog een vriendin. (uiteindelijk heeft ie voor mn mams gekozen ja na ruim 10 jaar)
- Mijn moeder was in die tijd zwanger, en verloor mijn broertje.
- we woonde toen nog bij mijn vriends ouders in, want konden geen huisje krijgen. Sliepen met zijn drieen op 1 slaapkamertje.
- we kregen eindelijk een woning, en na een tijd kwam ik erachter dat ik een leuke buurjongen had.
- buurjongen sloeg me zogenaamd voor de grap. Dreigde met zelfmoord, hing zich uiteindelijk op in het trappenhuis, mn moeder en ik vonden hem. Ja hij heeft het overleefd, ja het gaat nu goed met hem na een heel moeilijke tijd (o.a was hij manisch depressief)
- ik ging naar school, middelbare, en werd daar verkracht toen ik in de derde zat. (ik was toen 15)
- ik ging van school af, werd uitgescholden op straat voor alles wat een meisje kan zijn.
- ik was 16, en moest werken van de leerplicht, sinds dien werk ik mijn poten onder mn lijf vandaan.
- mijn werk had schoonmakers, vervolg : ik werd verkracht door een zogenaamde vriend + schoonmaker van dat bedrijf.
- Nee, mijn eerste verkrachtings zaak liep nog. (ookal heb ik die gewonnen, en kreeg ik dus steeds gelijk)

En dat is dan nog maar een deel van mijn leven.
Dus, ik kan zeggen dat dit alles me zoveel veranderd heeft, van kind tot jong volwassene, tot gewoon puur volwassen.
Dat ik op mijn 18e, al volwassen was. Zonder dat de wet dat vond.

soms is de wet niet alles.
Mijn houding was, ik overleef het wel. En kijk nu, heb het voor elkaar. En toch heeft dit me volwassen gemaakt.
Trotse Mama Van Jayden.  16-11-2010 (L)

Offline Pavignon.

« Reactie #12 Gepost op: mei 02, 2010, 02:01:08 »
zucht heel diep.

ik vind het. net als de topic starter. zoiets lames.
iedereen maakt dingen mee. en het hoeft echt niet extreem te zijn of angstaanjagend, om er na op te groeien tot 'volwassene'
de hele term 'volwassene' zou niet moeten bestaan. het is net zo lame als 'kinderachtig'

iedereen heeft zn verhaal en iedereen mag zeggen dat hijofzij al snel 'volwassen' werd.
maar. wat doet het nu echt.

wanneer ben je volwassen en wat is het.
wat is er leuk aan volwassen worden.
wat maakt het uit.
als je dan zo volwassen bent, waarom doe je dan nog steeds van die lompe dingen.

ik snap niet dat iedereen het maar zo'n eer vind. ik kan met trots zeggen dat ik niet volwassen ben, en daarnaast het gevoel het dat ik nooit volwassen zal worden. het gevoel.. niets gevoel. ik weet dat ik nooit volwassen zal worden, omdat dat helemaal niet bestaat. alle hectiek komt toch echt uit de zogenaamde 'volwassene'. maar hoe volwassen ben je dan eigenlijk.

sure het is allemaal zeer sad wat iedereen mee maakt. maar het lijkt er meer op alsof je iets zoekt, om jezelf nog ergens eer aan te doen. het slaat nergens op. alsof problemen het ingrediënt is voor een volwassen leven. dat slaat dus werkelijk nergens op. mensen maken in hun jeugd allerlei nare dingen mee, en om zichzelf dan een beetje te troosten kunnen ze het gebruiken om zichzelf vroeg volwassen te noemen waarna mensen hen groter bekijken dan ze zijn. het zou ze eerder, met dank aan hun problemen, klein maken dan groot.

misschien is het wel juist zo, dat ze zo klein zijn gemaakt dat ze denken dat het ze sterk maakt.

maar hee, het is maar net hoe je wil dat je bent en hoe je wil dat mensen naar je kijken.
ik wil niet dat mensen naar me kijken als een volwassene. als iemand die data kan kotsen en alles op een rijtje heeft. ik wil onnozel zijn en feestelijk hectisch, zoals kinderen dat zijn.. en iedereen. omdat volgens mij iedereen kind is. en het is stom om het te ontkennen. ik wil geen verschil zien in 'grote mensen' en kinderen. want grote mensen bewijzen elke dag, constant dat ze kinderen zijn. maar dan kinderen met hun mind gestuurd naar data en routine en betekenis. en dat fuckt volwassene op. en upgefuckte volwassene maken kinderen die ze laten opgroeien in een natuur van data en routine en betekenis. en dat maakt hen net zo fuckt up als hun ouders.

alleen kinderen noemen zichzelf vroeg volwassen.

Offline Jenny.

« Reactie #13 Gepost op: mei 02, 2010, 02:31:28 »
je moet er maar trots op zijn dat je weet dat je nooit volwassen wordt.

ik vind het lame dat mensen, een oordeel klaar hebben.
terwijl iedereen anders reageert op problemen.

Offline Pavignon.

« Reactie #14 Gepost op: mei 02, 2010, 02:34:25 »
volwassen bestaat niet.
daarom weet ik dat ik het nooit word.
je moet er maar trots op zijn dat je weet dat je iets bent wat niet bestaat.
(edit; blijkbaar weet je dit niet. maar het is lame om van buitenaf te zien dat je niet weet dat je iets denkt te zijn wat niet bestaat.)

een oordeel klaar hebben.. is dat niet like. een mening.
iets wat je ergens van vind.
tuurlijk heb ik die klaar. als je een beetje nadenkt zo over de dagen heen.

wat heeft de reactie op problemen er mee te maken.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2010, 02:36:17 door Pavignon. »

Offline Aergia

« Reactie #15 Gepost op: mei 02, 2010, 09:25:11 »
In mijn ogen is "volwassen" slechts een begrip dat met leeftijd te maken heeft..

Als je bepaalde dingen hebt mee gemaakt krijg je een andere kijk op dingen en leer je zelfstandiger o.i.d. te zijn..

Mijn vader had longkanker en dat was uiteindelijk zo erg dat hij euthanasie wou en ook kreeg. Terwijl hij zijn spuitjes kreeg zat ik op een bank en keek ik toe.
Daardoor heb ik een hele andere kijk gekregen op kanker, euthanasie, de dood en het leven waarschijnlijk. (Ik merk er zelf namelijk niets van maar ik denk dat mijn kijk op dingen anders is dan die van mijn klasgenoten e.d...)

Offline Lori.

« Reactie #16 Gepost op: mei 02, 2010, 09:29:46 »
Onzin.
Je leert van de dingen die je meemaakt, maar dat maakt je niet eerder volwassen ofzo.
Ik heb zóveel meegemaakt, en ik heb een andere kijk op dingen, door mn verleden.
Maar ik ben er niet eerder volwassen door geworden..
The steps we take on the way to free our minds
And lives have changed by the way we free our minds
And being with you was the moment I opened my eyes

Offline Sanne

« Reactie #17 Gepost op: mei 02, 2010, 10:09:10 »
Dion je verwoord het goed. Beter dan mij is gelukt, maar ik bedoelde ook zo'n beetje wat jij zegt.
En als ik mij op mijn 12e redelijk (en dus ''volwassen'') gedraag, dan word ik zo behandeld. Als ik op mijn 30e zo onredelijk als de pest ben word ik ook niet redelijk behandeld. Dus tsjah. Wat is volwassen?

Offline Jenny.

« Reactie #18 Gepost op: mei 02, 2010, 17:28:36 »
Nouu, volwassen bestaat wel.
En of je dat nou wordt door problemen of zonder problemen.

Je wordt het op een dag.
De dingen die je nu uithaalt, lijken als je wat volwassener bent echt niet zo tof als je ze nu bekijkt.

Ik heb wel wat andere dingen aan mn hoofd, dan blowen en paddo's gebruiken.
Of feesten, of whatever. Maar dat heb ik nooit gehad, al was het af en toe wel leuk en gezellig.

Maar ik zou niet eeuwig een kleuter willen zijn en onvolwassen.

Maargoed...

Offline Pavignon.

« Reactie #19 Gepost op: mei 02, 2010, 19:24:38 »
Nouu, volwassen bestaat wel.
En of je dat nou wordt door problemen of zonder problemen.

Je wordt het op een dag.
De dingen die je nu uithaalt, lijken als je wat volwassener bent echt niet zo tof als je ze nu bekijkt.

Ik heb wel wat andere dingen aan mn hoofd, dan blowen en paddo's gebruiken.
Of feesten, of whatever. Maar dat heb ik nooit gehad, al was het af en toe wel leuk en gezellig.

Maar ik zou niet eeuwig een kleuter willen zijn en onvolwassen.

Maargoed...

ahah.
jij hebt duidelijk geen idee waar ik het over heb.
« Laatst bewerkt op: mei 02, 2010, 19:29:52 door Pavignon. »