Auteur Topic: Samenwonen/uit huis, toeslag?  (gelezen 1541 keer)

Offline Zebraaa

• Spammende Forummer
  • Geslacht: Vrouw
Samenwonen/uit huis, toeslag?
« Gepost op: augustus 24, 2010, 16:16:15 »
Weet iemand hoeveel geld je precies toekrijgt als je het huis uit gaat naast stufi?
Ik hoorde ooit wat over huurtoeslag? Hoeveel is dat en wanneer krijg je dat?
En als je echt in een appartement gaat wonen, samen met iemand of alleen, krijg je dan ook uitwonende stufi (200nogwat euro) of gewoon die standaard 90 euro?
Zijn er nog andere dingen (kwa geld) waar je recht op hebt als je nog studeert en niet werkt?

Offline QueenOfHearts_4

• De oppergod der oppergoden
  • Le temps détruit tout.
Re: Samenwonen/uit huis, toeslag?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2010, 16:20:00 »
Huurtoeslag ligt aan waar je zit..
Op kamers krijg je meestal geen toeslag.
En het 'officiele' bedrag is iets van 246 euro ofzo, uitwonende stufi.
Dat krijg je als je niet meer bij je ouders ingeschreven staat. Dus of je nou met 20 man op een kamer zit of met 1 in een villa, dat maakt niets uit.

(Pin me hier niet op vast, ik moet het ook nog uitzoeken.)

"I really think that everyone should have watercolors, magnetic poetry,
 and a harmonica."

Offline Zebraaa

• Spammende Forummer
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2010, 17:52:28 »
Oke hoe kan je uitzoeken hoeveel recht je op huurtoeslag hebt dan?
Via google wordt ik er echt niet wijzer van ofzo xD.

Maar uitwonende stufi krijg ik dan dus sowieso, dat is fijn =D.
Maar daar kan ik dan nog geen klein appartementje van betalen als ik ook nog wil eten haha

Offline Roy

• LuckyDevil
  • Administrator
  • Sociaal Onderontwikkelde Forumjunk
  • Geslacht: Man
    • http://www.meidenhoekje.nl
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2010, 17:59:40 »
www.toeslagen.nl ? zoiets is het

net als zorgtoeslag enzo

gewoon intypen wat je verdient enzo dan kan je zien wat je gaat krijgen
gewoon aan het einde niet op versturen drukken

Offline cantare

• Forum Chick
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2010, 18:19:50 »
Ik zit dus in die situatie.
Je krijgt huurtoeslag, mits je een eigen voordeur hebt. Geen studentenkamer dus. Hoe hoog dat bedrag is heeft te maken met de prijs van je huurwoning. Als je jonger dan 21 bent krijg je huursubsidie als je huur 300 of minder is. Ben je ouder dan 21, mag je huurprijs maximaal 600 euro te zijn om huurtoeslag te mogen ontvangen. Verder speelt het inkomen ook nog een rol, dat mag natuurlijk niet te hoog zijn.

Als je samen gaat wonen en je volgt nog een opleiding heb je ook recht op een uitwonende beurs, dat sowieso. Verder heb je ook nog recht op zorgentoeslag. Mijn vriend heeft destijds mij op moeten geven als zijn toeslagenpartner dus hij krijgt mijn zorgentoeslag ook op zijn rekening. Als hij mij niet als toeslagenpartner op had gegeven hadden we geen huursubsidie en geen zorgtoeslag gekregen.

Alleen de studiefinanciering komt op mijn eigen rekening.

Als je nog meer vragen hebt, mag je ze gerust stellen.

Offline HEARTBEAT.

• Stalkende Forummer
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2010, 16:12:14 »
www.ib-groep.nl
maar ik weet niet wat je situatie is? samenwonen, op kamers wonen?
now all you hear is songs about boys
wanting to hook up with you, and all
the beatles wanted to do was hold your hand.

Offline Edic

• Dangerous Forummer
  • 2268F0F5
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2010, 16:43:40 »
Hoeveel je krijgt kan niemand je vertellen, dat is voor elk persoon verschillend.
Je komt in aanmerking voor uitwonend studiefinanciering, uitkering, zorgtoeslag, huurtoeslag en verschillende subsidies als je niet rond kan komen. Ib-groep heeft bovendien een lening met zeer lage rente, sommigen zijn noodgedwongen om bij ib-groep geld te lenen omdat ze zelfs met een baantje niet rond kunnen komen.

Hoeveel studiefinanciering je krijgt word bepaald door te kijken naar hoeveel je ouders verdienen, hoe meer je ouders verdienen hoe lager je (aanvullende) studiefinanciering. Als je ouders genoeg verdienen kom je ook niet in aanmerking voor aanvullende studiefinanciering. Of je MBO/HBO/Uni doet speelt ook een rol bij. Bij HBO/Universitair en niveau 4 MBO is je studiefinanciering een lening, bij MBO niveau 2 wordt de studiefinanciering omgezet in een gift mits je een diploma behaalt binnen 10 jaar.

Als je op kamers gaat krijgt je geen huurtoeslag daar is uitwonende studiefinanciering voor. Huurtoeslag word bepaald door te kijken of je alleen woont, de prijs van de huur etc.

In ieder geval, heel veel zaken spelen een rol en niemand kan je exacte bedragen vertellen.
http://ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/studiefinanciering.asp
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2010, 22:42:55 »
Hoeveel je krijgt kan niemand je vertellen, dat is voor elk persoon verschillend.
Je komt in aanmerking voor uitwonend studiefinanciering, uitkering, zorgtoeslag, huurtoeslag en verschillende subsidies als je niet rond kan komen. Ib-groep heeft bovendien een lening met zeer lage rente, sommigen zijn noodgedwongen om bij ib-groep geld te lenen omdat ze zelfs met een baantje niet rond kunnen komen.

Hoeveel studiefinanciering je krijgt word bepaald door te kijken naar hoeveel je ouders verdienen, hoe meer je ouders verdienen hoe lager je (aanvullende) studiefinanciering. Als je ouders genoeg verdienen kom je ook niet in aanmerking voor aanvullende studiefinanciering. Of je MBO/HBO/Uni doet speelt ook een rol bij. Bij HBO/Universitair en niveau 4 MBO is je studiefinanciering een lening, bij MBO niveau 2 wordt de studiefinanciering omgezet in een gift mits je een diploma behaalt binnen 10 jaar.

Als je op kamers gaat krijgt je geen huurtoeslag daar is uitwonende studiefinanciering voor. Huurtoeslag word bepaald door te kijken of je alleen woont, de prijs van de huur etc.

In ieder geval, heel veel zaken spelen een rol en niemand kan je exacte bedragen vertellen.
http://ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/studiefinanciering.asp

Bij havo/universiteit wordt de lening ook omgezet in een gift mits je een diploma haalt binnen tien jaar. Hetzelfde geldt voor MBO.

Offline Edic

• Dangerous Forummer
  • 2268F0F5
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2010, 22:58:02 »
Bij havo/universiteit wordt de lening ook omgezet in een gift mits je een diploma haalt binnen tien jaar. Hetzelfde geldt voor MBO.
Ja? Op de website van DUO staat iets anders, misschien is het ook wel veranderd maar met al dat nieuws random de studiefinanciering afgelopen maanden lijkt dit mij heel sterk.

Offline Rann.

• MHxPOSTER
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2010, 23:03:15 »
Nou mijn stiefzus moet terug betalen hoor...
. . . . . . . . . . .

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 21, 2010, 23:16:30 »
Citaat
Je studiefinanciering kan bestaan uit een basisbeurs, een aanvullende beurs, een rentedragende lening  en een collegegeldkrediet. De studiefinanciering in het hoger onderwijs wordt als prestatiebeurs verstrekt. Dat betekent dat de beurs eerst als lening wordt uitbetaald. Presteer je voldoende, dan wordt je beurs achteraf omgezet in een gift. De lening en het collegegeldkrediet moet je na je opleiding terugbetalen

Dat voldoende presteren betekent dus dat je binnen tien jaar een papiertje moet hebben en als je stopt met je studie moet je natuurlijk ook terugbetalen tenzij je een andere studie gaat volgen en die wel afmaakt.
Vier jaar geleden toen ik begon met studeren was dit ook al zo.

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/prestatiebeurs.asp
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2010, 23:20:19 door DanseMacabre »

Offline Edic

• Dangerous Forummer
  • 2268F0F5
« Reactie #11 Gepost op: oktober 21, 2010, 23:23:02 »
Dat voldoende presteren betekent dus dat je binnen tien jaar een papiertje moet hebben en als je stopt met je studie moet je natuurlijk ook terugbetalen tenzij je een andere studie gaat volgen en die wel afmaakt.
Vier jaar geleden toen ik begon met studeren was dit ook al zo.
Ok ja, weet ik niet ik heb het allemaal wel gelezen op de website ooit en het zou vier jaar geleden ook zo zijn geweest maar op de oude website stond iets anders wat ik wellicht anders heb geïnterpreteerd, nu hebben ze dat wellicht aangepast toen het DUO werd.

Ik zou in ieder geval genieten voor zolang het er nog is op de manier zo als het is, voor je het weet is het allemaal een lening of je nou je diploma haalt binnen 10 jaar of 5 jaar moet je het als nog allemaal betalen met al die bezuinigingen de hele tijd.

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2010, 23:34:46 »
Daar willen ze wel naar toe uiteindelijk ja.