Auteur Topic: ADHD, Autisme, Dyslexie, ...  (gelezen 1559 keer)

Offline Lokkie Sponk

ADHD, Autisme, Dyslexie, ...
« Gepost op: december 05, 2010, 11:46:25 »
Pardon; dyslexie*

Tegenwoordig hoor je het overal.
Vroeger waren kinderen druk. Nu word er een stempel op hun hoofd geplakt 'ADHD'. En er moet altijd rekening mee gehouden worden. Ze mogen soms meer dan anderen...

Wat vind jij hier nou van? Deel je mijn mening(zin hierboven)? Of zeg je wat anders?

Sorry als ik iets zeg wat niet mag.
« Laatst bewerkt op: december 08, 2010, 19:48:56 door Lokkie Sponk »
Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter

Offline Kayleigh.

Re: ADHD, Autisme, Dislectie, ...
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2010, 11:53:58 »
Ik vind het goed voor de mensen dat ze een diagnose hebben en dat ze duidelijkheid hebben over sommige dingen, maar ik vind dat er tegenwoordig te veel aandacht op gevestigd word. Als iemand iets anders reageerd of ergens moeite mee heeft word meteen het autisme/dyslectie e.d erbij gehaald. Dat word nogal vervelend en ongeloofwaardig. Ik had ooit een vriendin met autisme en zij schoof echt álles daarop af, zelfs dingen die daar totaal niks mee te maken hadden en dat hoor ik steeds vaker van mensen om mij heen met autisme/dyslectie e.d. Net alsof ze niet willen toegeven dat ze een keer fout zitten.
Eigenlijk vind ik dus dat er niet altijd te snel een stempel op iemands hoofd word geplakt, maar dat er teveel misbruik van word gemaakt. 
Gooi je hart over de hindernis en je paard volgt vanzelf.

Offline June

« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2010, 15:01:01 »
*Dyslectie.

Verder weet ik niet wat ik er van moet vinden. Soms is het terecht, mensen met dyslectie kunnen bijvoorbeeld niet zo snel of goed lezen als de rest, dan vind ik het goed dat ze een blad met een grotere lettertype krijgen. En naja, iemand met ADHD heb ik nog nooit gekend of in mijn klas gehad, dus ik weet niet wat daar allemaal mee aan de hand is, of zij meer aandacht krijgen, meer mogen oid. Maar het is tegenwoordig inderdaad zo dat kinderen heel snel zo'n stempel krijgen geplakt, 'ADHD' enzo terwijl dat uiteindelijk niet waar bleek te zijn.

Offline Roy

« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2010, 15:30:19 »
Je hoort het steeds meer en dat vind ik wel een goeie zaak.
Alleen vind ik dat je die stempel alleen mag krijgen en gebruiken als je ook bent getest er door,
en niet door een huisarts gezegt word , ooh hij heeft vast adhd

Ik ben toen ik in groep 7 zat van de lagere school getest op dyslectie. daar ben ik de ENIGE van de school als pozitief test.
Terwijl een vriendje van mij veel slechter was in nederlands, maar hij was gewoon ''dommer''
Hij gebruikte ook vaak dat hij dyslectie had, maar dat heeft hij dus eigelijk niet.
Hij deed ook ivbo en ik het vmbo.
Ik loop er zelf ook niet mee te koop dat ik dyslectie heb, maar het is voor veel mensen wel duidelijk als ik iets foud typ. en ze me dan verbeteren zo van ''jeejtje leer eens nederlands kneus''
dan brengt het alleen maar meer begrip er bij.

even als ik altijd in de zomer naar kamp ga als begeleiding van kinderen van 5 tot 12 jaar
ik doe dat al 8 jaar, en ieder jaar komen er steeds meer kinderen (of ouders die zeggen) ''ik heb adhd'' of ''ik heb add''

Het is goed dat er meer op word gelet als vroeger vind ik zelf.
Ik heb dus mijn hele leven al problemen met taal vanaf groep 3 kregen we nederlands en begrijpend lezen en het is niet leuk om nooit een voldoende te krijgen er voor, hoe mijn best ik er ook voor deed.
PAS in groep 7 werd ik getest en begon ik voldoendes te krijgen (andere punten telling enzo)
Dan krijg je er veel meer plezier in.
Op mijn basis school was het vrij uniek dat ik dyslectie had enzo en leeraren wisten er nouwlijks vanaf.
nu is dat gelukkig wel anders en worden kinderen veel sneller getest

Offline Kelly.

« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2010, 17:07:48 »
Even 1 ding, ik heb geen stempel op mn hoofd. En ik ben er wel blij mee dat ze het een naam geven, ik heb er nu medicijnen voor die me helpen. Ik krijg trouwens niet meer aandacht en dergelijke, ja, met de tekst: doe is rustig, maar dat zijn leraren die geen belangrijke info over de leerling leest. Maar ik heb op mn 4e al de diagnose ADHD gekregen, ik ben dan ook wel een ernstig geval.
Someday, I will make my dad and mom proud of me. I promise.

Offline Micha

« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2010, 17:14:50 »
Ik vind het goed dat er rekening mee wordt gehouden, dat hebben sommige echt nodig.

Maar wat ik hele vervelend vind, bij mij is geen discalculie vastgesteld. Maar ik heb ongelofelijke moeite met cijfers en rekenen, krijg ik toch niet meer tijd bij een belangrijke toets dit jaar, als ik die toets faal moet ik van school af. En ik kan het gewoon niet, rekenen. Ik heb er zo ongelofelijk moeite mee, maar ik heb geen discalculie, dus de leraar vind dat ik mn mond moet houden en ik geen meer tijd krijg.

Offline June

« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2010, 17:18:27 »
Edit: Oeps, ik lees mis haha.

Offline Roy

« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2010, 17:24:03 »
Ik vind het goed dat er rekening mee wordt gehouden, dat hebben sommige echt nodig.

Maar wat ik hele vervelend vind, bij mij is geen discalculie vastgesteld. Maar ik heb ongelofelijke moeite met cijfers en rekenen, krijg ik toch niet meer tijd bij een belangrijke toets dit jaar, als ik die toets faal moet ik van school af. En ik kan het gewoon niet, rekenen. Ik heb er zo ongelofelijk moeite mee, maar ik heb geen discalculie, dus de leraar vind dat ik mn mond moet houden en ik geen meer tijd krijg.

Er zit een verschil in ergens moeite mee hebben omdat je het niet snapt of moeite hebben dat je iets niet kunt snappen.
Wat veel mensen niet snappen is wat dyslectie en dyscalcutsie is.
het heeft te maken met de snelheid van je hersenen, het comminuseren tussen je langere en kortere termeingeheugen met bepaalde woorden/letters
oftewel een beperkt korte termeingeheugen. Daarom hebben mensen met dyslectie moeite met begrijpend lezen
en mensen met dyscalcutsie moeite met cijfers uit elkaar houden.
Niet met het rekenen zelf, maar met het begrijpen er van 'wat' er uitgerekend moet worden ja het is echt lastig uitleggen.
maar zoals ook in mijn vorige post die vriend van mij die slechter is in taal als ik dat was, had geen dyslectie en ik wel
ik kreeg wel meer tijd, en hij niet

Offline Micha

« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2010, 17:26:27 »
Maar als het me nooit lukt?
Als ik het nooit snap?
Hoe vaak het me ook uitgelegd wordt.
Maar ik zeg niet dat ik dan discalculie heb, maar meer dat ik heb er ook moeite mee, ik ga die toets niet af krijgen omdat ik ook nog is enorm traag ben met rekenen, en iemand met discalculie krijgt wel meer tijd.
Zo'n meisje in mijn klas heeft discalculie en zei kan beter uit haar hoofd rekenen dan ik.
En ik kan echt niet uit mijn hoofd rekenen. Ik moet al nadenken over 21+35 bijvoorbeeld. Zij krijgt wel meer tijd en ik niet.
En ik krijg weinig uitleg van de leraar, omdat ik geen discalculie heb (want het is niet de 'bedoeling' dat we uitleg krijgen. we moeten alles al kunnen).

Offline Roy

« Reactie #9 Gepost op: december 05, 2010, 17:31:03 »
ja precies. dat bedoel ik dus te zeggen :)
het feit is dat je (ja sorry hard gezegt) ''dom'' bent voor rekenen, je nivo is gewoon lager daarin
dit heeft niet te maken met een stoornis in je hersennen maar gewoon omdat je minder begaaft bent (ja ik kan het even niet anders uit leggen en is niet als belediging bedoelt)
ik kan onlangs mijn dyslectie wel moeilijke zinnen maken. niet correct gescheven maar ik kan ze wel maken.
zo moet je dat verschil zien denk ik

je reken nivo is bijvoorbeeld vmbo maar je talen zijn havo
iedereen heeft daar een verschil in zitten en bij de ene is dat groter als de ander

Offline Micha

« Reactie #10 Gepost op: december 05, 2010, 17:33:12 »
Het kwam niet over nee als belediging hoor xD want je hebt wel gelijk, mijn reken niveau is beneden het niveau wat ik op deze leeftijd zou moeten hebben.
Maar zoals je al zegt mijn talen niveau compenseren dat ligt weer ver boven het niveau wat ik op mijn leeftijd zou moeten hebben.

Maar ik vind het toch wel vervelend, dat omdat ik dus te dom ben eigenlijk voor rekenen ik maar gewoon pech heb gehad.

Offline Roy

« Reactie #11 Gepost op: december 05, 2010, 17:40:02 »
ik zie het niet als pech, het is mischien lullig omdat anderen wel extra tijd krijgen en jij niet
maar iedereen doet een opleiding die hij/zij aan denkt te kunnen bijf. havo maar als je het niet kunt bij benen met je rekenen ben je niet volledig havo waardig vind ik dan (als je neit voldoende haalt)

ik had bijvoorbeeld op mijn cito toets erg goed gescored met rekenen (0 fout) maar mijn talen lieten het erg afweten.
Ik werd geschat op Havo. mijn rekenen zelfs op vwo of atheneum *ofzo
maar ik kon havo doen, maar ik zou echt mn best moeten doen voor de talen,
ik ken mezelf erg goed en wist dat ik met mn handen wou werken (in de bouw ofzo) dus vmbo was voldoende voor mij
en ben er op mijn sloffen door gekomen ook met de talen haalde ik netjes 6.5
met wiskunde alleen maar 10en
ik heb er zelf bewust voor gekozen om lager te leren zodat ik er geen moeite mee had.
ook de extra tijd voor mijn examens heb ik nooit gebruik van gemaakt terwijl ik 25 of 50% meer tijd kreeg met alles *25 met wiskunde en 50% meer met talen.
ik heb volgens mij het 2 keer gebruikt en dat was dus niet met mijn examen, maar dat was een moeilijke toets, niemand had het af tijdens de les, en iedereen moest inleveren
en ik pakte mijn pasje en toen hoorde ik mn leeraar ''grmblzlzlzlz'' daar ging zijn pauze :P

Offline Lissa

« Reactie #12 Gepost op: december 05, 2010, 17:59:41 »
ik moet zeggen dat ik geen dyslectie of iets dergelijks heb, en ook geen moeite met talen of rekenen whatsoever.
maar ik vind het wel oneerlijk dat iemand die een 'afwijking' heeft (ja, anders kun je het niet noemen), extra tijd krijgt, en iemand die 'minder slim' is, niet extra tijd krijgt.
misschien dat iemand die minder slim is ook net zo'n goed punt kan halen als iemand met dyslectie als ze beide 50% meer tijd krijgen.
zoals ik micha hoor, is dat voor haar wel mogelijk, ze is gewoon langzamer dan de rest.
als zij extra tijd krijgt net als de mensen met diagnose, kan zij net zo'n goed punt halen - lijkt mij.
Bliksemschicht hier en
een donderslag daar en

regen maar - leeg me maar

want onverstoord loop ik hier
zonder paraplu.

Wachtend op de eerste waterdichte lach
om te kunnen geven.

Offline Roy

« Reactie #13 Gepost op: december 05, 2010, 18:25:02 »
als je een gebroken voet heb kan je niet gymen,
als je niet zo hard kunt rennen omdat je het gewoon niet kunt

op die manier vergelijk je nu dingen

mischien moet je deze site eens lezen
het schept mischien een anderbeeld
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyslectie

Offline Lissa

« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2010, 18:38:58 »
lieve roy.
ik heb mijn presentatie over dyslectie gedaan ;)
mijn beste vriendin heeft dyslectie.
mijn moeder heeft discalcullie.

hiermee wil ik zeggen dat ik best weet wat het inhoudt,
beter dan de gemiddelde medemens.

dan nog ben ik van mening, iemand die langzamer is, is niet dommer.
net zo min dommer als iemand die discalcullie/dyslectie heeft.
Bliksemschicht hier en
een donderslag daar en

regen maar - leeg me maar

want onverstoord loop ik hier
zonder paraplu.

Wachtend op de eerste waterdichte lach
om te kunnen geven.

Offline Roy

« Reactie #15 Gepost op: december 05, 2010, 19:42:04 »
Dan zou er ook geen onderschijt moeten wezen tussen Vmbo Havo Vwo en alle andere nivo's
Immers kan iemand van het vmbo ook een moeilijke rekensom leren en maken
alleen doet hij/zij er wat langer over
Dit is nou eenmaal bepaald dat er dus ''hoogtes'' zijn met hoe slim je bent, en je probeer het beste diploma te halen.
als je het dus niet aan kunt en je bent dus geestelijk wel inorde vind ik dat je een nivo lager moet doen dan
Als je er geestelijk een probleem bij heb (Dyslectie dyscalcutsie woordblind ect ect) dan is het niet fair om wel gelijk te worden behandelt.

Offline FEE.

« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2010, 22:16:22 »
ik moet zeggen dat ik geen dyslectie of iets dergelijks heb, en ook geen moeite met talen of rekenen whatsoever.
maar ik vind het wel oneerlijk dat iemand die een 'afwijking' heeft (ja, anders kun je het niet noemen), extra tijd krijgt, en iemand die 'minder slim' is, niet extra tijd krijgt.
misschien dat iemand die minder slim is ook net zo'n goed punt kan halen als iemand met dyslectie als ze beide 50% meer tijd krijgen.
zoals ik micha hoor, is dat voor haar wel mogelijk, ze is gewoon langzamer dan de rest.
als zij extra tijd krijgt net als de mensen met diagnose, kan zij net zo'n goed punt halen - lijkt mij.
Ik vind het eigenlijk wel eerlijk, juist. Als iemand een bepaalde afwijking heeft, om het dan ook maar zo te noemen, bijvoorbeeld dyslexie, dan is het eerlijk dat diegene meer tijd krijgt bij een tentamen dan anderen, omdat diegene meer moeite heeft met lezen en daar dus meer tijd voor nodig heeft dan anderen.
Als iemand geen dyslexie heeft, maar gewoon minder snel is, dan is het voor mij niet logisch dat diegene ook meer tijd zou moeten krijgen.
Even een voorbeeld; een vriendin van mij is met tentamens áltijd bezig tot de laatste minuut, en als het mag zelfs langer. Ze heeft gewoon alle tijd nodig die ze heeft. En ik bijvoorbeeld ben meestal eerder klaar, het ligt wel aan het vak, maar meestal toch wel een kwartier van te voren o.i.d. We doen allebei hetzelfde niveau en we hebben allebei geen dyslexie, dus we krijgen evenveel tijd. Dat is dan toch eerlijk? Als zij dan meer tijd zou krijgen dan ik, simpelweg omdat ze iets langzamer werkt, dan zou het oneerlijk zijn. We doen ten slotte allebei hetzelfde niveau en dan hoort daar een bepaalde tijd bij die je ergens voor krijgt. Ook al gun ik die vriendin van harte meer tijd hoor, van mij zou ze alle extra tijd mogen hebben die ze nodig heeft.. maar dit is natuurlijk even niet het geval hier (:
So may the sunrise bring hope where it once was forgotten

Offline Anne.

« Reactie #17 Gepost op: december 05, 2010, 22:20:25 »
Zelf heb ik discalcullie, en ik vind het verdomd vervelend.
Ik heb gewoon echt moeite met wiskunde, ik kan het wel. Maar ik moet er gewoon langer aan zitten dan 'gemiddelde' mensen. En daar kan ik echt niet tegen.
Want ik wil sowieso alles al gelijk kunnen, en dan heb ik gewoon heel snel de neiging om het maar op te geven.
maar laatst heb ik gewoon een 7,4 gehaald voor een wiskunde toets. Wauw :'D

Offline Micha

« Reactie #18 Gepost op: december 05, 2010, 22:23:14 »
Ik blijf het oneerlijk vinden hoor.
Ik heb echt heel veel moeite met rekenen en ik ben heel langzaam ermee.
En dat meisje die discalcullie heeft die is sneller dan mij met rekenen.
Maar zij krijgt toch meer tijd.
Zij zei zelf ook al tegen mij dat ze niet zoveel moeite heeft met waar onze toets over gaat, dat dat haar wel lukt.
Mij lukt dat niet.

En als ik zo dat lees van Anne, nou dat heb ik dus. Ik kan het wel, soms, niet alles,  maar dan doe ik er super lang over.
Maar ik heb nooit een 7.4 kunnen halen, mijn hoogste wiskunde cijfer op de middelbare school was een 5.4.
ik eindigde gemiddeld met een 3.

Offline Em.

« Reactie #19 Gepost op: december 05, 2010, 22:30:19 »
Als iemand een bepaalde afwijking heeft, om het dan ook maar zo te noemen, bijvoorbeeld dyslexie, dan is het eerlijk dat diegene meer tijd krijgt bij een tentamen dan anderen, omdat diegene meer moeite heeft met lezen en daar dus meer tijd voor nodig heeft dan anderen.

Tenzij je natuurlijk zegt 'minder snel met lezen is ook een afwijking'. Want dat ís het ook. Toch? Het is niet gemiddeld, dus het wijkt af. En dat bedoel ik niet negatief of zo, zie het als een constatering.
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.