Auteur Topic: Mijn vriend van het roken afhelpen.. tips ?  (gelezen 1424 keer)

Offline xoxomeisje

Mijn vriend van het roken afhelpen.. tips ?
« Gepost op: december 23, 2010, 16:54:20 »
Ik ga nu een poosje met mijn vriend, van 18. En ik ben zelf 13. Hierop hoef ik geen commentaar want daar gaat het niet om, en ik ben gelukkig met hem. Maar nu even het volgende: Hij rookt. Ik vind het vies, heb het zelf weleens gedaan/geprobeerd, maar ben er niet verder mee gegaan. (Yay, me!) Hij mag roken van mij in het bijzijn van mij, en hij doet dat ook weleens, maar ik kan zien aan hem dat hij dat liever niet doet. Ik weet dat hij het al vaak genoeg geprobeerd heeft om te stoppen maar dat lukt hem niet. Nu hoop ik dat jullie misschien een beetje tips hebben om (ongemerkt) hem een beetje tegenover dit te zetten. Ik heb geen idee wat ik nou eigenlijks wil, maar ik wil in ieder geval niet bot tegen hem zeggen: 'Wil je die sigaret uitdrukken?' of expres hoesten. Want dat geeft hem een slecht gevoel, en dat wil ik zeker niet want het is mijn beste vriend en mijn vriendje..  :mad:

Tips ?  (uuh)
   ٠•●♥ Leven is het meervoud van lef ♥●•٠

Offline Rann.

Re: Mijn vriend van het roken afhelpen.. tips ?
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2010, 16:56:42 »
Hem accepteren, dus ook dat hij rookt. Hij moet zelf willen stoppen met roken, en hem opdringen dat hij moet stoppen heeft geen enkel nut denk ik.Waarschijnlijk toen je bij hem kwam rookte hij al, en wist je wat je te wachten stond.

Dat het slecht, vies en ongezond is weten we denk ik allemaal wel. Maar het is aan hem om er iets mee te doen, niet aan een ander i guess. Je kan denk ik alleen met hem praten, maar zijn keuze's zul je moeten accepteren.
. . . . . . . . . . .

Offline xoxomeisje

« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2010, 17:00:13 »
Ja, ik weet het. Ik accepteer het ook wel, maar er zit toch zo'n klein stukje in mn hoofd dat er tegen is. Als ik het niet zou accepteren zou hij ook niet in het bijzijn van mij mogen roken toch? En iedere keer als rookt moet hij wel van mij zijn mond schoonspoelen (Cola, water, kauwgom etc.) want daar kan ik alleen niet tegen. Maar dat snapt hij ook wel ;)

Hij rookt idd al heel lang, vanaf zijn 13e tot zijn nu, en hij is nu 18. Al een tijdje dus. Mijn ouders roken ook beide dus ik kan er wel tegen.. Maar toch voel ik me er niet helemaal vrolijk bij soms..  :dizz:

Offline Athena

« Reactie #3 Gepost op: december 23, 2010, 17:04:21 »
ik zou het eerlijk tegen je vriend zeggen. dan heeft hij een extra motivatie om te stoppen

Offline xoxomeisje

« Reactie #4 Gepost op: december 23, 2010, 17:05:16 »
Hij weet wel dat ik het niet leuk vind, maar zijn verslaving zet hem er toe door te gaan. Hij wil het zelf ook niet, en hij weet zelf ook niet wat hij er zo lekker aan vind. Vind hij niet eens :P

Offline Lori.

« Reactie #5 Gepost op: december 23, 2010, 17:07:15 »
Dus het leeftijds verschil is wellicht een probleem. Niet dat jongens van 13 niet roken, maar toch.

Wat al wordt gezegd: gewoon accepteren! (:
The steps we take on the way to free our minds
And lives have changed by the way we free our minds
And being with you was the moment I opened my eyes

Offline xoxomeisje

« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2010, 17:08:03 »
Dus het leeftijds verschil is wellicht een probleem. Niet dat jongens van 13 niet roken, maar toch.

Wat al wordt gezegd: gewoon accepteren! (:

Huh, leeftijdsverschil is een probleem? Hoezo?

Offline Roy

« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2010, 17:16:21 »
als je het hem zou gaan verbieden enzo
zou jullie relatie waarscheinlijk er niet tegen bestand zijn
en dan kijk ik heel erg naar zijn kant.
als je nu al gaat ''zeuren'' om iets wat hij altijd al doet hoe moet dat later dan..

nja hij zal zo denken
je moet het acepteren

Offline xoxomeisje

« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2010, 17:17:56 »
als je het hem zou gaan verbieden enzo
zou jullie relatie waarscheinlijk er niet tegen bestand zijn
en dan kijk ik heel erg naar zijn kant.
als je nu al gaat ''zeuren'' om iets wat hij altijd al doet hoe moet dat later dan..

nja hij zal zo denken
je moet het acepteren

Ja, daarom hoop ik dus een beetje iets ongemerkt te krijgen. Ik vind het niet erg, het stoort me niet, ik vind het alleen ongezond maar hoef zonnodig er ook niets voor te doen. En nee, ik denk ook niet dat dat goed is voor onze relatie. Ik wil het best accepteren hoor. En zo heel erg vind ik het nou ook niet.

Offline Eline.

« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2010, 17:18:20 »
Als ik een jongen van 18 was en ik had een vriendin van 13 die zou zeggen dat ik moest stoppen met roken, zou ik haar echt niet serieus nemen. Toen ik 13 was was ik ook heel erg tegen roken en een jaar later zag ik zelf met een sigaret in m'n mond. Accepteer dat hij rookt, hij kan alleen stoppen als hij dat zelf echt wil.

Offline philyra.

« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2010, 17:34:21 »
Ik denk inderdaad niet dat ie naar zijn 13 jarige vriendinnetje gaat luisteren als het om roken gaat, sorry dat ik het zeg.
Designed in Heaven, made on Earth.

Offline xoxomeisje

« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2010, 17:56:39 »
Als ik een jongen van 18 was en ik had een vriendin van 13 die zou zeggen dat ik moest stoppen met roken, zou ik haar echt niet serieus nemen. Toen ik 13 was was ik ook heel erg tegen roken en een jaar later zag ik zelf met een sigaret in m'n mond. Accepteer dat hij rookt, hij kan alleen stoppen als hij dat zelf echt wil.

Naja, ik gedraag me niet 13, ik ben geestelijk al wel verder ontwikkeld, ik zou netzogoed 14 kunnen zijn. (Dat kwam onlang uit mijn moeder haar mond.. Zelf weet ik het niet zo  :D) Maar idd, denk ook niet dat hij me serieus gaat nemen.  (a)

Offline Lissa

« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2010, 17:59:08 »
:')
ik denk uberhaupt niet dat hij met watdanook naar een meisje van 13 gaat luisteren.
vind het ook grappig dat je de leeftijden er bij vernoemt, terwijl je daar niet op veroordeeld wilt worden.
zeg dan gewoon 'mijn vriend rookt' en niet 'mijn vriend van 18, terwijl ik 13 ben, rookt'.
dat is namelijk beetje vragen naar opmerkingen he.

maargoed. jongens van 18 nemen vaak meisjes die jonger zijn, omdat die naar hun luisteren.
die kijken tegen hun op. ze doen alles voor die jongen. en die jongens vinden het makkelijk.
een meisje wat ze alles kunnen doen geloven, alles kunnen laten doen. iemand die over zich heen laat lopen.
want dat gebeurt, als je op die leeftijd een vriend van 5 jaar ouder hebt.
mijn vriend - is even oud als mij (maar dus ook ongeveer 18) - zou het niet in zijn hoofd halen om te roken.
hij weet dat ik daar tegen ben, en dat ik het niet duld als hij het zou proberen.
DAT is het verschil.
en dus is dit probleem toch indirect iets wat te maken heeft met jullie leeftijdsverschil,
zoals my lovely mandy al zei.
Bliksemschicht hier en
een donderslag daar en

regen maar - leeg me maar

want onverstoord loop ik hier
zonder paraplu.

Wachtend op de eerste waterdichte lach
om te kunnen geven.

Offline xoxomeisje

« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2010, 18:06:20 »
maargoed. jongens van 18 nemen vaak meisjes die jonger zijn, omdat die naar hun luisteren.
die kijken tegen hun op. ze doen alles voor die jongen. en die jongens vinden het makkelijk.
een meisje wat ze alles kunnen doen geloven, alles kunnen laten doen. iemand die over zich heen laat lopen.
want dat gebeurt, als je op die leeftijd een vriend van 5 jaar ouder hebt.

Dit is niet volledig het geval, je hebt gelijk dat geef ik toe, maar mijn vriend gaat niet met mij omdat ik dan zo gerekend naar hem moet luisteren etc. Hij zou niet met mij gaan als ik mij ook zou gedragen naar die leeftijd. Mijn EQ (mensenkennis) ligt ver veel hoger dan 13. En ik bedoel er niet mee dat ik mijzelf ouder wil gedragen dan dat ik ben. Snap je? En ik zette er de leeftijden bij omdat ik vind dat je het hier moet kunnen neerzetten zonder dat hierop zo gereageerd word. Het maakt de situatie ook iets duidelijker en het voorkomt (grotendeels) misverstanden. Maar ik heb mijn antwoord nu ook wel zo'n beetje.  (uuh)

Offline Eline.

« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2010, 18:09:51 »
Dit is niet volledig het geval, je hebt gelijk dat geef ik toe, maar mijn vriend gaat niet met mij omdat ik dan zo gerekend naar hem moet luisteren etc. Hij zou niet met mij gaan als ik mij ook zou gedragen naar die leeftijd. Mijn EQ (mensenkennis) ligt ver veel hoger dan 13. En ik bedoel er niet mee dat ik mijzelf ouder wil gedragen dan dat ik ben. Snap je? En ik zette er de leeftijden bij omdat ik vind dat je het hier moet kunnen neerzetten zonder dat hierop zo gereageerd word. Het maakt de situatie ook iets duidelijker en het voorkomt (grotendeels) misverstanden. Maar ik heb mijn antwoord nu ook wel zo'n beetje.  (uuh)
Nja, qua zelfvertrouwen ben je in ieder geval geen 13 meer. Het gaat ook niet om je gedrag, maar mensen van 13 schreeuwen heel snel NEE JE MAG NIET ROKEN DA'S VIESSSSS >:( en dat kan je niet echt serieus nemen, aangezien een groot deel van die mensen een paar jaar later zelf rookt. Als hij wil stoppen doet hij dat wel, maar je zei zelf ook al dat het niet zo'n heel groot probleem was, dus je moet hem gewoon laten, niks aan te doen.

Offline xoxomeisje

« Reactie #15 Gepost op: december 23, 2010, 18:16:25 »
Oké, naja mijn mening is bevestigd. Ik dacht al dat ik het zo maar moest laten, maarja als er dan toevallig nog en andere manier zou geweest zijn die ik niet kende (en jullie wel) wou ik die proberen.  *-*

Maar in ieder geval wel bedankt, ik heb mijn antwoord wel zo'n beetje.  :D

Offline Lissa

« Reactie #16 Gepost op: december 23, 2010, 18:22:09 »
dus je gaat nu gewoon hem door laten gaan met roken?
oke.
jammer.
want eigenlijk lijkt het me beter om in dit geval toch iets volhardener te zijn en gewoon te zorgen dat hij stopt.
niet alleen omdat jij het onprettig vindt, maar ook voor zijn gezondheid.

schrijf anders een hele lijst op met alle argumenten die je hebt en duw die onder zijn neus.
samen met plaatjes van aangetaste longen en bekende mensen die aan longkanker zijn overleden.
en maak dan samen een plan van aanpak ofzo.

oke. dat zou ik doen als mijn vriend zou weigeren. maargoed. ik ben verpleegkundige en wil niet dat hij zijn lichaam vergooit.
Bliksemschicht hier en
een donderslag daar en

zonder paraplu.

om te kunnen geven.

Offline xoxomeisje

« Reactie #17 Gepost op: december 23, 2010, 18:26:27 »
dus je gaat nu gewoon hem door laten gaan met roken?
oke.
jammer.
want eigenlijk lijkt het me beter om in dit geval toch iets volhardener te zijn en gewoon te zorgen dat hij stopt.
niet alleen omdat jij het onprettig vindt, maar ook voor zijn gezondheid.

schrijf anders een hele lijst op met alle argumenten die je hebt en duw die onder zijn neus.
samen met plaatjes van aangetaste longen en bekende mensen die aan longkanker zijn overleden.

oke. dat zou ik doen als mijn vriend zou weigeren. maargoed. ik ben verpleegkundige en wil niet dat hij zijn lichaam vergooit.

En net zei je nog dat hij vast niet naar een 13-jarige ging luisteren.. Ik vind het ook niet leuk, maar onze relatie is nog vrij nieuw en dergelijk. Jij zou er idd wat tegen doen, maar hij niet. Hij is zelf slim genoeg en ik denk dat hij de consequenties van roken inmiddels ook wel kent, en ik vind dat het zijn keuze is en ik laat hem daar ook in. Misschien dat je er op tegen bent, en het is jammer dat hij dit doet, maar ik doe er niks tegen.  ;)

Offline Lissa

« Reactie #18 Gepost op: december 23, 2010, 18:28:43 »
nee inderdaad, naar een standaard 13-jarige gaat een standaard 18-jarige niet luisteren.
ik luister ook niet naar mn kleine zusje :')

maargoed, jij maakte net duidelijk dat jij geen standaard 13-jarige bent en dat je er eigenlijk iets aan wilt doen.
je vraagt om mogelijkheden en dit is het enige wat ik me kan bedenken wat effect zou kunnen hebben.

ik vind het nogal vreemd dat je eerst hulp vraagt om een idee te vinden om hem te laten stoppen, en als je er eentje toegereikt krijgt is je reactie 'het is zijn keuze en ik laat hem daar in'.

beetje scheef dus.
Bliksemschicht hier en
een donderslag daar en

zonder paraplu.

om te kunnen geven.

Offline Lokkie Sponk

« Reactie #19 Gepost op: december 23, 2010, 18:30:24 »
Voor elke sigaret is een nicorette!
Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter