Auteur Topic: Anorexia/boulimia/te mager  (gelezen 3019 keer)

Offline Lokkie Sponk

Re: Anorexia/boulimia/te mager
« Reactie #40 Gepost op: januari 07, 2011, 11:37:03 »
Dat heb je fout.
Ieder persoon is anders.
Er zijn ook zat meisjes die helemaal niet zo op uiterlijk letten en het niet boeit hoeveel ze wegen.
Dus er zijn ook zat jongens die zich zorgen maken over hun gewicht. Die net zulke problemen hebben als meisjes.
Ik heb waarschijnlijk het totale jongens beeld met voetbal in mijn hoofd.
Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter

Offline Micha

« Reactie #41 Gepost op: januari 07, 2011, 11:38:19 »
jongens en voetbal is niet echt altijd zo he :'D.
ik ken meer jongens die voetbal stom vinden dan die het leuk vinden.
mijn vriend staat ook gewoon elke ochtend voor de spiegel. haar doen enzo.
hij staat langer voor de spiegel dan ik. dusja. jongens kunnen wel degelijk om hun uiterlijk geven hoor.

Speechless

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: januari 07, 2011, 12:34:43 »
afvallen is voornamelijk voor aandacht. voor positief aandacht.
zelfs al moet je afvallen omdat je overgewicht hebt en anders ziek wordt ofzo.
Ik heb extreem overgewicht (mijn BMI is hoger dan 30) en ben sinds gisteren actief begonnen met gezonder leven i.c.m. een afslankthee, maar ik doe het eerlijk gezegd niet direct voor de aandacht van anderen. Indirect misschien wel, want ik doe het om beter in m'n vel te zitten en ik zít niet lekker in m'n vel vanwege mijn omgeving ('wat zullen ze wel niet van me denken..'). Maar dan is alles wat iemand aan schoonheid doet aandacht vragen. Make-up, je haren fatsoenlijk doen, je kleding, alles. Het is inderdaad meer zoals Em. het verwoordt:

Als jij gaat lijnen omdat je je onzeker voelt over dat buikje oid, dan doe je dat waarschijnlijk wel voor de positieve aandacht. En dan niet meteen van 'oh ik ga lijnen want dan krijg ik meer positieve aandacht' maar waarschijnlijk eerder iets als 'als ik afval, voel ik me mooier' en 'als ik slanker ben, ben ik mooier, en dan ben ik gelukkiger'.
Alleen over dat laatste (gelukkiger) ben ik het dan weer niet eens, want in principe is mijn leven perfect. Leuke studie, lieve vriendinnnen, ontzettend lieve vriend waarvan ik weet dat ie van me houdt zoals ik ben. En eerlijk gezegd, toen ik anderhalf jaar terug nog véél minder woog (bijna op normaal gewicht) voelde ik me ook al een zeug.

jongens kunnen wel degelijk om hun uiterlijk geven hoor.
Voetbaljongens zijn toch júist van die ijdele gasten? :p

Offline Micha

« Reactie #43 Gepost op: januari 07, 2011, 12:37:14 »
:'D ik denk dat zij van die voetbal jongens bedoelt als in onder de modder ofzo. als hij er niet vanuit gaat dat jongens om hun uiterlijk kunnen geven.

maar over je dat afvallen.
zoals je al zegt, indirect gaat het misschien wel om aandacht.
:'D dat bedoel ik dus.
indirect. niet dat je perse afvalt omdat je perse aandacht wilt.

Offline Lori.

« Reactie #44 Gepost op: januari 07, 2011, 14:02:05 »
:'D ik denk dat zij van die voetbal jongens bedoelt als in onder de modder ofzo. als hij er niet vanuit gaat dat jongens om hun uiterlijk kunnen geven.

maar over je dat afvallen.
zoals je al zegt, indirect gaat het misschien wel om aandacht.
:'D dat bedoel ik dus.
indirect. niet dat je perse afvalt omdat je perse aandacht wilt.
Toch is het anders.
Ze valt af om zich goed te voelen, niet om te horen dat ze mooier is met een maatje minder. (al vind ik je prima hoor, chantal<3)
The steps we take on the way to free our minds
And lives have changed by the way we free our minds
And being with you was the moment I opened my eyes

Offline Micha

« Reactie #45 Gepost op: januari 07, 2011, 14:08:42 »
ja. maar indirect is het ook voor de aandacht.
als je je goed voelt dan straal je dat uit. dus je wilt ook dat je positief overkomt op anderen.

Offline ilovevintage

« Reactie #46 Gepost op: januari 07, 2011, 14:46:13 »
Bah welvaart ziektes...
I throw my homework in the air sometimes, saying eeeh yoo I'll take a zero

Offline Em.

« Reactie #47 Gepost op: januari 07, 2011, 15:46:56 »

Alleen over dat laatste (gelukkiger) ben ik het dan weer niet eens,

Nee, ik ook niet. Ik denk niet dat je per se gelukkig wordt, als je minder kilo's meedraagt. Maar ik kan me wél voorstellen dat mensen zo denken, en daar ging (dat stukje van) mijn reactie eigenlijk meer om. Wat mensen bij zichzelf denken. (:
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Speechless

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: januari 07, 2011, 22:12:22 »
Bah welvaart ziektes...

Heb je het nou over mij? Nee wacht, dat hoef ik je niet eens te vragen, want anorexia en boulimia zijn geen welvaartziektes. Overgewicht is dat wel. Dit slaat werkelijk alles, om iemand die kampt met overgewicht te bestempelen als 'bah'.. Je weet echt NIETS van overgewicht. Wat valt me dit van je tegen, zeg. Net zoals in een ander topic, toen was je ook al zo hard:

Als ze er al genoeg geconfronteerd mee worden waarom doen ze er dan niets aan? Blijkbaar worden ze dat dus nog niet genoeg.

Het spijt me, dat ik niet net zoals jij een picture perfect modellenlichaam heb. Ik zal zo snel mogelijk een gezond BMI bereiken zodat jij gerust kunt slapen en je eetlust niet langer wordt bedorven door mensen zoals ik. Mensen zoals jij zorgen ervoor dat ik zó ontiegelijk onzeker ben. En als ik dan over nadenk door wat voor mensen dat komt, zijn jullie het allemaal niet eens waard. Als jullie dunne mensen ons behandelen als een stel varkens, zijn jullie echt geen haar beter of mooier.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 22:30:04 door Speechless »

Offline Sanne

« Reactie #49 Gepost op: januari 07, 2011, 22:31:26 »
Ik denk dat ze juist anorexia/boulima bedoeld. Misschien klinkt het vreemd, maar zie het van:
hier heb je de 'keuze.' In arme landen zouden ze zo blij zijn met dat eten, nu kun je het krijgen, en neem je het niet. Welvaart dat je überhaupt de 'keuze' hebt.

Of niet, Dominique?

Ik vind het sowieso een rare mening, of je nou doelt op Chantal of op mijn logica, het slaat nergens op :')
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2011, 12:41:44 door Sanne »
Verander wat je niet accepteren kan,
maar accepteer wat je niet veranderen kan

Speechless

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: januari 07, 2011, 22:45:41 »
Anorexia en boulimia zijn geen welvaartziektes. Kijk maar hier wat wél welvaartziekten zijn. En als ze daadwerkelijk anorexia of boulimia bedoelde, mag ze eens gaan nadenken over haar woordkeuze.

Nee, ik weet 100% zeker dat ze op mij doelde.

Offline Sanne

« Reactie #51 Gepost op: januari 07, 2011, 23:00:15 »
Ik dacht het even omdat het topic er om draait en ze jou niet had gequote oid, het zijn inderdaad geen welvaartsziektes (ik wist niet of dat zo was, maar door de opmerking van ilovevintage ging ik er even van uit omdat ik niet dacht dat ze op jou zou doelen) maar ja dat vind ik ook nergens op slaan... Vooral dat 'bah' ervoor, en de opmerking die Chantal net quote

''Als ze er al genoeg geconfronteerd mee worden waarom doen ze er dan niets aan? Blijkbaar worden ze dat dus nog niet genoeg. ''

Ben je nou serieus zo kortzichtig? Het best (en ja, hier spreekt ook iemand met een maatje meer, en dan niet iemand met OOO KIJK HOE IK DIK IK BEN maar ondertussen hooguit maat 38 heeft) zou ik overal foto's van mezelf willen zien. Op straat, in de winkels, elk vetbobbeltje zou even uitvergroot moeten worden, want dan word ik er zodanig mee geconfronteerd dat ik er wat aan zou doen. Ondertussen schaam ik me zo erg dat ik ook niet anders kan. Perfecte oplossing. Nee, dat zei jij niet maar zo ga ik suggereren door dat soort opmerkingen. Natuurlijk word je er mee geconfronteerd, je ziet je zelf elke dag, je LEEFT in je lichaam. (ja, logisch, maar voor jou duidelijk niet ;))
Yeah right.

Offline Em.

« Reactie #52 Gepost op: januari 07, 2011, 23:06:51 »
Toen wij nog jagers en boeren waren, en in grotjes woonden zonder spiegels, en de enige photoshop de vervorming in de waterval was, leden er, denk ik, bijzonder weinig mensen aan anorexia. Het woord zullen ze niet eens gekend hebben, laat staan dat ze zoveel om hun uiterlijk zouden hebben gegeven. Daar hadden ze vast de tijd niet voor.

En dat is geen welvaart à la deze tijd nee, die jagers en boeren. In landen met veel welvaart - ja, ik denk dat daar én vaker overgewicht voorkomt, én vaker anorexia. Overgewicht-door-meer-energie-in-dan-uit gewoon doordat we geprogammeerd zijn veel te eten en weinig te bewegen, en dat dat nu ook heel makkelijk is.

Dus in zekere zin zou ik wel zeggen dat overgewicht en anorexia wel íets te maken hebben met welvaart. Niet alles, en dat/als het een welvaartsziekte is, maakt het niet minder dan andere ziektes, maar ik denk dat wel degelijk een verband is tussen welvaart en overgewicht (in meerdere mate) en anorexia.

Bij anorexia e.d. denk ik echter niet dat het grootste verschil zal komen door 'daar zijn ze blij als ze wat te vreten hebben'. Natuurlijk maakt dat wel een beetje uit, eten is hier zo makkelijk, dat we er wat nonchalant over worden. Maar ergens vind ik het ook een rot-excuus, alsof de meeste mensen in derdewereldlanden bruine kindjes met vliegjes in hun ogen zijn die de hele dag over de straat kruipen om de hondenpoep van de tegels te likken. Kijk, ze zullen er wel zijn, maar ik denk niet dat je er echt van uit moet gaan dat elk mens in elk derdewereldland voortdurend honger heeft. En ik krijg van zo'n, ehm, argument als 'ja maar daar zijn ze blij dat ze wat te vreten hebben' toch wel het gevoel dat je probeert te beweren dat eten daar een 'God' is. Het is wellicht belangrijker als je minder te eten hebt, het wordt vast en zeker meer gewaardeerd, maar ik denk niet dat dat het belangrijkste is. Alsof er daar geen mensen met anorexia zijn, en ík denk dat ze er wel zijn (hoewel ze daar vast minder aandacht krijgen).

Waar ik dan denk dat het aan ligt? Aan de andere gevolgen van welvaart. Tijd over. De mogelijkheid make-up te kopen. Photoshop, photoshop, reclame vol photoshop. Dit crèmpje moeten kopen, dat pilletje moet slikken. We hebben tijd en geld over, en nu wordt ons gevraagd dat te stoppen in ons uiterlijk. Dat ís een gevolg van welvaart, en dat ís een oorzaak van zoveel onzekerheid, en dát is een oorzaak van o.a. anorexia.

Al moet ik héél eerlijk zijn dat ik die link nog niet heb aangeklikt, Chantal, dus ik reageer nu even vanuit mijn gevoel wat betreft welvaart/overgewicht/anorexia. En door dat 'bah' lijkt het wel of welvaartsziektes iets zijn waar je voor kiest, maar dat zou ik absoluut niet zo willen stellen. Of overgewicht nu een welvaartsziekte is of niet, het maakt het niet meer/minder erg voor diegene die dat heeft.

En @Sanne: jouw foto zou júist op elke straathoek moeten. Of in ieder geval: foto's van echte mensen. Echte mooie echte mensen. Met een huid met af en toe een vlekje en scheve tanden en vetrolletjes en zo. ( :

(...)

Offline Em.

« Reactie #53 Gepost op: januari 07, 2011, 23:09:19 »
Ik denk dat ze juist anorexia/boulima bedoeld. Misschien klinkt het vreemd, maar zie het van:
hier heb je de 'keuze.' In arme landen zouden ze zo blij zijn met dat eten, nu kun je het krijgen, en neem je het niet. Welvaart dat je überhaupt de 'keuze' hebt.

Of niet, Do?

Ik vind het sowieso een rare mening, of je nou doelt op Chantal of op mijn logica, het slaat nergens op :')

Ook in arme landen kunnen mensen kiezen om niet te eten. Maar ik mis eigenlijk nog cijfers over het verschil van anorexia in 'het westen' t.o.v. de rest van de wereld. Hoewel het wellicht vertekend zal zijn, denk ik, omdat ik niet het idee heb dat ze er in arme landen wat mee doen. Daar gaan die mensen gewoon dood misschien? omdat er geen tijd is voor mensen die niet willen eten oid.

Edit:

Cijfers vinden  lukt me niet echt, maar verschillende bronnen zeggen dat het inderdaad ook voorkomt in ontwikkelingslanden (anorexia & boulimia) maar dan in mindere mate. Wat ik al dacht, zegmaar.

Citaat
Anorexia nervosa niet alleen in westerse landen

Tot 1990 werd aangenomen dat anorexia nervosa vooral een westerse ziekten was. Sinds de jaren tachtig zijn er diverse studies verschenen over het voorkomen van eetstoornissen in niet-westerse landen zoals China, Zuid-Korea, India en Zuid-Afrika. Anorexia blijkt in niet-westerse landen ook voor te komen (Keel & Klump, 2003). Wel is er bij de anorexia-patiënten in niet-westerse landen veel minder sprake van bezorgdheid om het gewicht. Anders gezegd: het slankheidsideaal lijkt wel een typisch westers probleem (Keel & Klump, 2003).
Mogelijk toename boulimia in niet-westerse landen

Boulimia nervosa komt in niet-westerse landen minder voor. Uit de beschikbare data bestaat echter wel de indruk dat zodra een land zich op industrieel gebied ontwikkelt en de westerse consumptiecultuur en normen hun intrede doen, er ook een toename van het aantal patiënten met boulimia te zien is (Keel & Klump, 2003). De hypothese is dat de positie van vrouwen in deze landen verandert. Hun traditionele rol wordt een rol die meer gericht is op competitie en het bereiken van beroepsmatig succes, wat met tegenstellingen en conflicten gepaard kan gaan. In combinatie met veranderde eetgewoonten en het westerse slankheidsideaal kan dit tot de ontwikkeling van een eetstoornis leiden (Gordon, 2001).

Bron

Bijvoorbeeld.

« Laatst bewerkt op: januari 07, 2011, 23:15:15 door Em. »

(...)

Offline philyra.

« Reactie #54 Gepost op: januari 07, 2011, 23:36:25 »

Het spijt me, dat ik niet net zoals jij een picture perfect modellenlichaam heb. Ik zal zo snel mogelijk een gezond BMI bereiken zodat jij gerust kunt slapen en je eetlust niet langer wordt bedorven door mensen zoals ik. Mensen zoals jij zorgen ervoor dat ik zó ontiegelijk onzeker ben. En als ik dan over nadenk door wat voor mensen dat komt, zijn jullie het allemaal niet eens waard. Als jullie dunne mensen ons behandelen als een stel varkens, zijn jullie echt geen haar beter of mooier.

You're so right. Ik was ook best stevig in mijn ogen en ik was super onzeker over mezelf, en die mensen die geen gram vet hebben lopen vaak te zeuren en denken dat wij ons volvreten. Nou nee. En die zijn inderdaad geen haar beter. [ditwas trouwens niet als aanval op een specifiek iemand, meer in het algemeen]
Designed in Heaven, made on Earth.

Offline Becca.

« Reactie #55 Gepost op: januari 08, 2011, 11:20:38 »
Ik word verdrietig van dit topic.

Verdorie klotezooi met al die druk om dun te zijn enzo.
Ja, ik heb het ook. Ik ben gelukkig gezegend met een slank lichaam, maar als ik iets aankom, dan merk ik dat wel op. Godzijdank heb ik geen weegschaal, die dingen verpesten zoveel van je leven. Elke keer als ik op een weegschaal stond ergens was ik weken daarna nog onzeker. Puur omdat ik altijd de zwaarste van iedereen was. Dat is volkomen logisch, mijn vriendinnen zijn allemaal zo'n 15 cm kleiner dan ik. Maar toch maken die dingen uit. Omdat dat er als kind af aan ingestampt wordt.

Toen mijn moeder in India was, we hebben daar vrienden, werd ze half aanbeden omdat ze zo 'mooi wit' was. Maar één ding was wel jammer: ze was slank. Ze hebben vanalles gedaan om haar daar moddervet te maken.

Hier ben ik op het punt gekomen dat ik denk dat Do het niet zo hard bedoelde als ze zei. Want in zekere zin is het daar zo van als je dik bent, is dat mooi: want je bent rijk, je hebt genoeg te eten e.d.
Hier zijn we al rijk, dus hoeven we dat niet door middel van dikte te laten zien. In die zin is het een welvaartsziekte, al vind ik dat ook wel een beetje kort door de bocht gezegd. Dat bah is in mijn ogen op de verschrikkelijkheid van die ziektes geduid.

Ik vind jou niet vies, Chantal, dat weet je. Van jullie allemaal kan het me echt niet schelen als je een maatje meer hebt o.i.d. En jullie moeten weten dat het daar ook niet om gaat. Ik ben soms wel eens jaloers op jullie. Ook om uiterlijke dingen. Waarom? Wat is er dan mooi aan jullie? Nou, veel te veel. Kijk al die mooie koppies eens, jullie prachtige haren, gevoel voor stijl. Waarom moet het om de kledingmaat gaan, als de mensen elkaar toch in de ogen zouden moeten kijken?

Ik word hier zo verdrietig van. Man man.

Als laatste wil ik nog zeggen dat van veel dunne mensen die zich dik menen en dit hardop uitkrijsen, dat het is om even de bevestiging van iemand te krijgen dat ze geweldig mooi dun zijn. Maar waarom moet dit altijd zo zijn? Dunne mensen kunnen zichzelf ook te dik voelen, en hier onzeker over zijn. Als iemand met een maatje meer zich dik voelt, is dit nauwelijks van buiten af te beinvloeden, het helpt dan meestal toch ook niet om te denken van: joaaah, er zijn mensen die dikker zijn dan ik. Dan denk je nogsteeds van: Ja, er zijn dikkere mensen, maar dat betekent niet dat ik niet dik ben.
Waarom zouden dunne mensen dit niet kunnen denken? Ik denk dat iedereen zo denkt, in hun eigen mate. Waar ligt de grens, vanaf waar mogen mensen het zeggen? Ik ken mensen die zo dik zijn dat ik twee keer in hun bovenbeen pas. Zouden die niet kwaad kunnen worden op mensen die zich nu een maatje meer noemen?
Het laatste wat ik merk
Is een hand over mijn haar
En dan ben je weer weg
Maar al is het donker
En zie ik je niet
Ik weet dat je me in de gaten houdt

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: januari 08, 2011, 12:28:29 »
Wat anorexia betreft: dat gaat zeker niet om aandacht. Mensen hebben vaak genetische aanleg om anorexia te krijgen, het hoeft niet altijd maar door een trigger kan het zich toch zo ontwikkelen. Anorexia gaat meer over het gevoel van controle, ik kan niet eten dus ik kan wel iets.

Voor wat betreft afvallen: Ik val echt niet af voor de aandacht, maar omdat ik een gezond gewicht wil.

@Ilovevintage: Wat sneu voor je dat je wordt blootgesteld aan al die walgelijke dikke mensen, bah zeg. Dat ze in jouw gezichtsveld durven te lopen. Want mensen die dik zijn, zijn dat expres.

Offline Sanne

« Reactie #57 Gepost op: januari 08, 2011, 12:34:20 »
Becca, je verwoord het goed. Beter dan ik kan.
Ja, ik liep te bitchen in mijn vorige berichtje. Maar ik word boos van dat soort opmerkingen, ik vind het onterecht.

''En @Sanne: jouw foto zou júist op elke straathoek moeten. Of in ieder geval: foto's van echte mensen. Echte mooie echte mensen. Met een huid met af en toe een vlekje en scheve tanden en vetrolletjes en zo. ( :''
En Em, je hebt zo gelijk. Dan doel ik niet op mezelf, maar van 'echte' mensen.
Celebrities maken onzeker, serieus.

DanseMacabre

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: januari 08, 2011, 12:43:24 »
Maar Sanne, je bent ook echt mooi.
Dat vind ik ook van Chantal trouwens.

Offline Sanne

« Reactie #59 Gepost op: januari 08, 2011, 12:48:31 »
Dankje Saskia, dat is echt leuk om te horen!
En ja, ik vind Chantal ook een mooi meisje.