Toen wij nog jagers en boeren waren, en in grotjes woonden zonder spiegels, en de enige photoshop de vervorming in de waterval was, leden er, denk ik, bijzonder weinig mensen aan anorexia. Het woord zullen ze niet eens gekend hebben, laat staan dat ze zoveel om hun uiterlijk zouden hebben gegeven. Daar hadden ze vast de tijd niet voor.
En dat is geen welvaart à la deze tijd nee, die jagers en boeren. In landen met veel welvaart - ja, ik denk dat daar én vaker overgewicht voorkomt, én vaker anorexia. Overgewicht-door-meer-energie-in-dan-uit gewoon doordat we geprogammeerd zijn veel te eten en weinig te bewegen, en dat dat nu ook heel makkelijk is.
Dus in zekere zin zou ik wel zeggen dat overgewicht en anorexia wel íets te maken hebben met welvaart. Niet alles, en dat/als het een welvaartsziekte is, maakt het niet minder dan andere ziektes, maar ik denk dat wel degelijk een verband is tussen welvaart en overgewicht (in meerdere mate) en anorexia.
Bij anorexia e.d. denk ik echter niet dat het grootste verschil zal komen door 'daar zijn ze blij als ze wat te vreten hebben'. Natuurlijk maakt dat wel een beetje uit, eten is hier zo makkelijk, dat we er wat nonchalant over worden. Maar ergens vind ik het ook een rot-excuus, alsof de meeste mensen in derdewereldlanden bruine kindjes met vliegjes in hun ogen zijn die de hele dag over de straat kruipen om de hondenpoep van de tegels te likken. Kijk, ze zullen er wel zijn, maar ik denk niet dat je er echt van uit moet gaan dat elk mens in elk derdewereldland voortdurend honger heeft. En ik krijg van zo'n, ehm, argument als 'ja maar daar zijn ze blij dat ze wat te vreten hebben' toch wel het gevoel dat je probeert te beweren dat eten daar een 'God' is. Het is wellicht belangrijker als je minder te eten hebt, het wordt vast en zeker meer gewaardeerd, maar ik denk niet dat dat het belangrijkste is. Alsof er daar geen mensen met anorexia zijn, en ík denk dat ze er wel zijn (hoewel ze daar vast minder aandacht krijgen).
Waar ik dan denk dat het aan ligt? Aan de andere gevolgen van welvaart. Tijd over. De mogelijkheid make-up te kopen. Photoshop, photoshop, reclame vol photoshop. Dit crèmpje moeten kopen, dat pilletje moet slikken. We hebben tijd en geld over, en nu wordt ons gevraagd dat te stoppen in ons uiterlijk. Dat ís een gevolg van welvaart, en dat ís een oorzaak van zoveel onzekerheid, en dát is een oorzaak van o.a. anorexia.
Al moet ik héél eerlijk zijn dat ik die link nog niet heb aangeklikt, Chantal, dus ik reageer nu even vanuit mijn gevoel wat betreft welvaart/overgewicht/anorexia. En door dat 'bah' lijkt het wel of welvaartsziektes iets zijn waar je voor kiest, maar dat zou ik absoluut niet zo willen stellen. Of overgewicht nu een welvaartsziekte is of niet, het maakt het niet meer/minder erg voor diegene die dat heeft.
En @Sanne: jouw foto zou júist op elke straathoek moeten. Of in ieder geval: foto's van echte mensen. Echte mooie echte mensen. Met een huid met af en toe een vlekje en scheve tanden en vetrolletjes en zo. ( :