Wat ik hier uit de reacties afleidt is dat vele het niet erg vinden als het bestaat 'want ik ben niet gedwongen om te gaan geloven'. Is dat dan een reden het niet af te schaffen? Omdat je er niet 'slechter' van wordt? Je wordt er dan ook niet per definitie beter van.
Wat wél goed kan zijn aan religieuse scholen is dat ze kinderen leren over het bestaan van het geloof. Vaak zal dat de bijbel zijn, en ik denk dat het goed is als Nederlandse kinderen leren wat er in de bijbel staat. Gewoon omdat dit heel veel invloed had en hééft op het hedendaagse leven. Al was het maar de hele zooi spreekwoorden die er nog zijn. Al was het maar vanwege de Christelijke partijen (SGP en CU vooral) in de tweede kamer. Dus het is goed dat kinderen onderwijs krijgen in religie, máár het is NIET goed als er maar één (niet wetenschappelijke) levensvisie wordt aangeleerd. En dát is wel de valkuil van religieuse scholen, dat de religie al waar wordt verkondigd of wordt opgedrongen. En dat moet niet. Want, zoals ik al zei, ik vind dat je verschillende levensvisies de ruimte moet geven. En dat kan het beste als je niet gelooft dat visie A de enige juiste is, en als je niet visie A hebt, dat je dan na je leven voor eeuwig zal boeiten oid. Het beste is, denk ik, een niet 'bevooroordeelde' school die kinderen leert waarom Christelijk mensen zo doen, en Moslims zo, en hoe wetenschappers naar fosielen kijken. Dat je aan de ene kant 'leert' hoe godsdiensten werken, hoe die oplossingen geven op levensvragen of op oude vragen van mensen vroeger ("Waarom is er een regenboog?" "Dat is een belofte van God") en daartegenover de rationele kant van de wetenschap stelt. De behoefte van antwoord op vragen en zekerheid door 'verhalen'/religie enerzijds, en aan de andere kant onderzoek en wetenschappelijke theoriën.
En religieuse scholen hoeven echt echt niet slecht of slechter te zijn, maar het religieuse maakt ze hooguit beter doordat ze kinderen de bijbel leren, en weer slechter doordat ze misschien geen andere visies leren. Het schoolgedeelte van religieus hoeft van mij niet te verdwijnen, maar het religieuse wél. En dan op 'gewone' scholen aandacht besteden aan de godsdienst, de verschillende visies, en iedereen de mogelijkheid geven te geloven wat hij wilt - en dat doe je niet door één visie op te dringen, wat dus het risico is of kan zijn van religieuse scholen. Dan geef je iedereen de kans te geloven wat hij wilt, op élke school.