Auteur Topic: Religieus onderwijs moet afgeschaft worden.  (gelezen 1546 keer)

Offline Rann.

Re: Religieus onderwijs moet afgeschaft worden.
« Reactie #20 Gepost op: februari 17, 2011, 18:20:21 »
@Em.
Ik weet anders wel donderszeker dat ik in groep zes al geloofsvragen had en die graag op school vroeg.

Mijn nichtje van vijf is er ook best mee bezig, dus het kan inderdaad wel. :') Maar ik zie het niet heel erg vaak gebeuren, dat niet.
. . . . . . . . . . .

Offline Becca.

« Reactie #21 Gepost op: februari 17, 2011, 18:22:38 »
Nee, dat klopt. Maar ik denk dat er meer zijn dan je denkt. Ik verbaas me soms er over hoe juist kleine kindjes zo gelovig kunnen zijn. Dit gaat natuurlijk niet voor iedereen op, lang niet. Maar het zou dus niet alleen voor middelbare scholieren gelden.
Het laatste wat ik merk
Is een hand over mijn haar
En dan ben je weer weg
Maar al is het donker
En zie ik je niet
Ik weet dat je me in de gaten houdt

Offline Rann.

« Reactie #22 Gepost op: februari 17, 2011, 18:24:23 »
Nee, dat klopt. Maar ik denk dat er meer zijn dan je denkt. Ik verbaas me soms er over hoe juist kleine kindjes zo gelovig kunnen zijn. Dit gaat natuurlijk niet voor iedereen op, lang niet. Maar het zou dus niet alleen voor middelbare scholieren gelden.

Klopt. (: Ik heb laatst gespeeld voor kinderen die gelovig waren. Ik weet even niet meer precies welk geloof, volgens mij gereformeerd? Maar er was een hele isue dat we geen drakenpoort mochten zeggen, oh jeetje, oh gossie etc. En dat is ook vrijwel altijd goed gegaan hoor.. Maar een keer niet, en toen hadden kindjes het echt door. :')
. . . . . . . . . . .

Offline Micha

« Reactie #23 Gepost op: februari 17, 2011, 18:32:09 »

Ja, inderdaad. Ik geloofde ook op de basisschool. En daar had ik ook vragen voor. ( Zoals; als ik bid, krijg ik dan betere cijfers voor toetsen? :"DDD) haha. ja. dat dacht ik altijd als klein kind.
Pas rond groep 8 geloofde ik niet.

Offline Em.

« Reactie #24 Gepost op: februari 18, 2011, 15:59:22 »
@Em.
Ik weet anders wel donderszeker dat ik in groep zes al geloofsvragen had en die graag op school vroeg.

Ik weet anders donderszeker dat de meeste kinderen op hun vierde op de basisschool worden geplant, en niet pas in groep zes! ;p En dan meestal niet omdat zo'n kindje zegt 'nou, ik geloof toch zo, ik wil echt per se naar een religieuze school'. En het ging me daarom, dat het kind dan nog niet de keuze voor het geloof mag/kan maken. En ik vind dat elk kind de kans moet krijgen om te geloven wat hij wilt geloven, en ik denk dat die kansen kleiner worden als er maar één geloof/optie aangeboden wordt, zowel door de ouders als de school.

En voor die geloofsvragen zou je dus godsdienst op gewone scholen kunnen introduceren. Of nou ja, godsdienst, noem het anders, levensles oid. Over hoe mensen denken, waarom mensen zo denken, over levensvragen. Breder dan godsdienst alléén, want die wil nog wel eens beperkt zijn tot één verhaal, en imo geef je iemand niet echt vrijheid als je iemand maar één verhaal geeft. Geldt zowel voor religieuze scholen als voor normale, trouwens.

Voor een middelbare kun je dan wel weer kiezen vanuit je geloof, al denk ik dat twaalfjarige kindjes nog lang niet klaar zijn met levensvragen en 'geloof ik wel/niet'. Dat komt, denk ik, rond je zestiende, maar da's een ruwe schatting.

En vergeet niet: het is alleen de school. Thuis kunnen de ouders hun kind nog steeds wel of niet religieus opvoeden. Maar een 'bredere' school, met 'leerstof' over álle geloven en niet-geloven biedt zowel gelovige kinderen een kans niet-gelovig te worden als niet-gelovige kinderen een kans om over geloof te leren en gelovig te worden.
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline Rann.

« Reactie #25 Gepost op: februari 18, 2011, 23:04:05 »
Ik vind ook niet dat je letterlijk de wensen moet nemen van een kind van 4 wat hij/zij wil. Als een ouder dat graag wil is dat heel erg begrijpelijk. Ik heb ook een vriend die zijn kinderen waarschijnlijk wel naar een Katholieke school stuurt, hij voelt zich er fijn bij. Hoeft niet te zeggen dat zijn kind dat wel doet.. maar wie zegt dat dit kind het op een andere school het wel leuk vind? Het is het de opvoeding van de ouders die dit graag willen. En wat de kinderen ermee doen, is hun zorg later?

Van een beetje bidden en bijbel lezen ga je heus niet dood, en je word er ook niet slechter op. Ik heb ook genoeg vrienden die op latere leeftijd opeens voor een heel ander geloof hebben gekozen. Dat komt met de jaren, in mijn ogen maakt het niks uit waar je ze naar toe stuurt. :') Maar voor de ouders kan het een voldoening geven, en dat is soms goed.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2011, 23:06:20 door Rann. »
. . . . . . . . . . .

Offline Em.

« Reactie #26 Gepost op: februari 18, 2011, 23:29:22 »
Ik vind ook niet dat je letterlijk de wensen moet nemen van een kind van 4 wat hij/zij wil.

Nee, want die keuze kunnen ze pas later maken. Maar geef ze dan ook de mogelijkheid een keuze te kunnen maken? En van een beetje bidden ga je niet dood, maar van een beetje bidden en een beetje nadenken over méér dan het geloof, ga je ook niet dood.
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline Rann.

« Reactie #27 Gepost op: februari 18, 2011, 23:48:25 »
Nee, want die keuze kunnen ze pas later maken. Maar geef ze dan ook de mogelijkheid een keuze te kunnen maken? En van een beetje bidden ga je niet dood, maar van een beetje bidden en een beetje nadenken over méér dan het geloof, ga je ook niet dood.

Die keuze kun je alsnog later wel maken, doen genoeg mensen. (: Dat is mijn ervaring.,
. . . . . . . . . . .

Offline Hensen

« Reactie #28 Gepost op: april 28, 2011, 19:02:46 »
Ik zat op een openbare basisschool, ben helemaal niet gelovig opgevoed.
Nu zit ik op een christelijke middelbare en godsdienst is echt een van mijn beste vakken ;p.
Ik vind het onwijs interessant eigenlijk.
<33

Offline Micha

« Reactie #29 Gepost op: april 28, 2011, 23:44:42 »
Ja, maar godsdienst als les is weer iets heel anders.
Godsdienst ging bij mij niet alleen over het Christendom. Het ging juist meer over andere geloven dan alleen over het Christendom, zodat je daar ook dingen vanaf wist en je niet alleen het Christendom kende.
En ik zat wel op een Christelijke middelbare school, dus ik was wel blij dat het zo er aan toe ging.

Offline Zebraaa

« Reactie #30 Gepost op: april 28, 2011, 23:58:36 »
Was bij ons ook zo ja. Zat ook op een christelijke school. We hadden allemaal 'blokken', de 5 grote godsdiensten zijn aan bod gekomen: christendom, jodendom, islam, boeddhisme, hindoeïsme =D. Erg interessant. Maar het lag ook wel heel erg aan de leraar. De ene was uitgesproken christelijker dan de andere....

Offline Micha

« Reactie #31 Gepost op: april 29, 2011, 00:09:28 »
Nou ja, mijn leraar daarvoor was heel erg Christelijk.
Zo erg dat hij een man langs liet komen, die zogenaamd van zijn ziekte genezen was door God (ja, je mag denken en geloven wat je wilt XD maar ik vond dat die man echt onzin uitkraamde en ons allemaal een beetje probeerde te overtuigen dat alleen het Christendom goed is en verder niks.)
Maar hij gaf wel les over alle grootste godsdiensten (waarschijnlijk ook wel omdat dat gewoon moest, want dat stond in het boek xD)

Offline Daantje

« Reactie #32 Gepost op: mei 07, 2011, 22:40:00 »
Ik vind het belangrijk dat religieus onderwijs blijft.
Ik vind het erg belangrijk dat kinderen/pubers/studenten met religie in aanraking komt.
Dit ook omdat er steeds minder in gezinnen zelf gedaan wordt.

Offline Hensen

« Reactie #33 Gepost op: mei 08, 2011, 00:41:55 »
Ik vind het belangrijk dat religieus onderwijs blijft.
Ik vind het erg belangrijk dat kinderen/pubers/studenten met religie in aanraking komt.
Dit ook omdat er steeds minder in gezinnen zelf gedaan wordt.

Ja maar dan heb je het wel over één bepaalde godsdienst, en niet over meerdere relgie's
<33