Ja maar Micha, in dat geval vind ik het heel wat anders. Ik snap wel, dat je op een gegeven moment echt wraakgevoelens hebt. Zou ik ook hebben. Bij Angela staat nergens dat het om dezelfde mensen gaat. Ze zegt zelf dat ze heel erg heeft gepest, maar sommige mensen gaan echt te ver? Waarin dan? Als mensen te ver gaan, vind ik het logischer om er wat van te zeggen dan te pesten. Want pesten vind ik mensen uitschelden, en als het echt ver gaat pijn doen.
Ik ben zelf wel eens gepest. Niet in zin van, ik was overal het pispaaltje, dat niet. 1 zo'n jongen maakten altijd kutopmerkingen naar me, in de tweede. Heel vaak als niemand het doorhad even een kutopmerking maken. Ik weet niet wat erger is, in hebijzijn van iedereen of dat, want dan heeft niemand het door en zou er ook niemand zijn die je ermee gaat helpen als je zelf niets zegt. Ik was er wel een keer mee naar een docente geweest, die was flink boos, maar hij ging wel verder. Toen was ik het een keer zo zat, dat ik hem een bloedneus sloeg :') Ja, ik zet er rustig zo'n :') poppetje achter, want daarna volgde er een gesprek, ik was heel snel weg met de belofte dat ik voortaan naar haar toe moest komen en niet moest gaan saan, hij kreeg een flinke preek, zijn ouders werden gebeld en hij moest de hele dag tussen de leraren zitten ofzoiets. Daarna is het nooit meer gebeurd. Echt nooit meer. Vandaar dat ik nou niet bepaald spijt heb van die bloedneus.
En nog 1 keer, een jongen die me continu zat uit te schelden. Gelukkig zat ik die niet vaak, hij zat in een ander jaar op school, ik zag hem alleen bij de bushalte. Toen moesten we wel regelmatig een tijdje wachten op de bus, en vraag mijn god niet waarom, maar hij zat me altijd verrot te schelden. Dat was rond de 1e/2e. 1 keer, ben ik gewoon heel serieus, rustig (moeite dat het me koste, ik kookte van binnen, en niet zo'n beetje ook) zovan gaan zeggen: 'Vind je dit nou normaal? Iemand die jou nooit wat heeft gedaan, verrot schelden? Voel jij je er beter door? Heb ik iets fout gedaan?' iets in die trant. Toen zei hij, dat ik ooit heel chagrijnig op iets had geantwoord wat hij vroeg. Ik herinnerde me dat echt niet meer, het zou vast wel waar zijn, maar goed. Toen vroeg ik: 'Moet ik er serieus nu nog last van hebben, dat ik je ooit heb afgesnauwd? Ik herinner me het niet eens meer, dan is het zeker een tijd terug.' Zei die: 'nee, daar zul je de rest van je leven last van hebben' Ik meen het, die jongen was echt niet goed. Gelukkig is hij iets van 2 jaar geleden naar een andere school gegaan. Heel af en toe kom ik hem nog tegen, we wonen in dezelfde plaats. Als ik zijn kop zie, krijg ik echt haatgevoelens.
Verder zijn er nog wel wat dingetjes gebeurd, maar dit zijn wel echt degene die ik echt pesten vond. De rest was meer, dat het zeg maar net wat te ver ging, dat het echt niet grappig meer was, maar dat viel wel mee. Gelukkig is het niet zo dat ik er lang mee gezeten heb ofzo. Toen het klaar was, was het voor mij ook klaar. Alleen blijven wel die haatgevoelens, vooral naar die laatste. Ik zou hem wat graag een keer op zijn bek slaan, maarja. Geen goed plan.
Pesten na een bepaalde leeftijd vind ik nog het ergst. Dan moet je gewoon genoeg verstand hebben om te weten dat het andere pijn kan doen. Bij kinderen ligt die grens nog wat moeilijker, die hebben minder snel door dat het niet leuk is. Maar op je 16e echt nog een willekeurig iemand pesten, gaat er bij mij niet in. Ik vind echt dat scholen het harder moeten aanpakken, vaak wordt er volgens mij veel te weinig aan gedaan.
O, ik word later waarschijnlijk juf en dan ga ik het boek spijt van Carry Slee zeker voorlezen, mits ik er de goede leeftijdsgroep voor heb.