Het is geen persoonlijke aanval op Angela. Dit is een discussietopic over pesten.
Mensen die gepest zijn, mensen die pesten, mensen die er buiten staan. Iedereen kan reageren.
Mensen die toegeven dat ze soms pesten: ik heb hier respect voor. Dat men het toegeeft. Niet dat men pest. Ik keur pesten nooit, nooit goed. Maar genoeg mensen zouden er niet voor uit durven komen. Dus dat even ten eerste. Wanneer je er echter trots op bent, is dit wat anders. Angela meldt dat ze er wel altijd spijt van heeft. Ik denk dat bijna iedereen wel eens een negatieve gedachte over iemand heeft. Zo van: woaah. dat is echt lelijkk.:')
Bijvoorbeeld.
Met pesten ga je echter een stap verder. Je doet klote tegen die persoon.
Ik denk dat een punt in dit topic ook is dat men allemaal een andere opvatting heeft over pesten.
Wanneer is iets pesten? Is dat wanneer je herhaaldelijk mensen voor schut zet? Wanneer je een rotopmerking maakt? Wanneer je banden leeg laat lopen en/of herhaaldelijk fysieke streken uithaalt? Wanneer je gemeend/bewust even lullig tegen een persoon doet?
Ik denk dat sommige mensen het hebben over pesten in kleine vorm, wat anderen niet eens pesten noemen. Op die manier krijgen we vertekende beelden van elkaar. Want als de ene pesten noemt dat je wel eens bewust gemeen doet, en een ander denkt dat jij andermans leven fulltime tot een hel maakt, is dit wel degelijk een groot verschil.
Pesten is nooit, nooit goed, in welke vorm dan ook. Maar ik heb ook wel eens bewust iets lelijks tegen m'n vriendin gezegd. Is dat dan pesten? En als ik dat vaker dan één keer heb gedaan? En als ik nu spijt heb achteraf? Wanneer ga ik te ver?
Ik heb nooit mensen gepest. Maar iedereen doet wel eens lelijk. Echt pesten, hartgrondig pesten, ik denk dat dat door iedereen gehaat wordt. En ja, ook mensen gaan wel eens echt te ver, zomaar. Ook dan kun je achteraf spijt hebben en het toch de volgende keer weer doen. Nee, pesten is verschrikkelijk, het maakt inderdaad mensen kapot. Maar we moeten, voor we persoonlijk worden, wel weten waar we het over hebben.
Pesters zijn onzeker. Ja, ik denk dat dit waar is. Of er wordt gepest door middel van groepsdruk, misschien zelfs uit verveling. Natuurlijk moet dit stoppen. Dat weet iedereen.
Ook moeten mensen zich niet laten pesten. Dit is zeker zo, geef de pester geen kans, of laat het voor wat het is. Maar je weet nooit wat er speelt. Waarom mensen zich niet verdedigen. Pesten is vaak zinloos. Er gaan ook vaak ongegronde roddels over personen. Verhaaltjes die absoluut niet waar zijn. Maar wat als je een keer in de roos schiet? Dat je een keer het goede verhaal te pakken krijgt, zonder dat je dat weet? Wat kan dat kapot maken?
Over dit forum. Er zit hier een redelijk vaste groep. Je weet een beetje van elkaar hoe hun insteek is. (Ik zeg niet dat je elkaar echt kènt, maar jullie snappen me wel.)
We hoeven toch niet elke keer als we wat zeggen er bij te zeggen dat het niet persoonlijk bedoeld is, dat we de persoon in kwestie echt wel mogen, etc.
Bijna iedereen heeft hier wel respect voor elkaar. En zo niet, dan weten we dat zelf wel. Men moet niet alles zo persoonlijk opvatten. Dude, ik heb respect voor Micha. We mogen elkaar graag. Maar ik vind het slecht dat ze gepest heeft. Omdat ik pesten slecht vind. Natuurlijk weet ik niet in hoeverre dit ging, maar in zijn algemeen vind ik het slecht.
We kunnen immers alleen maar een mening geven over wat we horen. Dat moet je zelf ook begrijpen als je iets neer zet.
Als ik dit nu zeg over Micha.. zou ze zich nu verdedigen met: 'ja, ik ben jong, ik wist niet beter, en ze pestten mij ook!!' ?
Waarschijnlijk. Een mens heeft de neiging zich te verdedigen. En misschien is het nog een verzachtende omstandigheid ook. De een vind van wel, de ander van niet. En verdedigen is natuurlijk. Ik zou mezelf ook verdedigen.
Maar ze hoeft zich niet persoonlijk aangevallen te voelen over wat ik zeg. Puur omdat het om deze discussie gaat, het pesten, niet over Micha als persoon zelf. Ze kan gewoon verder huppelen in haar leven, happily ever after, en misschien gaan we nog een keer meeten ook.
Kom mensen, relax.
Pesten is klote.
en btw.. Waarom zijn het per se emo's die zeggen dat ze huppelkutjes haten? En is huppelkut het uiterlijk of het gedrag? Waarom moet dat per se samen gaan? Ik ken facking aardige 'huppelkutten' en freaking gemene 'alto's'.
Respect is het sleutelwoord.