We reden in Bosnie op een berg, met de auto op vakantie.
Het was er gewoon echt stil, geen mens, geen auto niks.
Overal borden; Mijngevaard, berengevaar.
Geen vangrail, geen goede wegen.
En we reden daarzo, de berg op, opzoek naar een mooie waterval die daar ergens zou zijn (nooit gevonden overigens.)
Het begon al een beetje te schemeren toen we besloten terug te rijden, want er waren uiteraard ook geen lantaarnpalen of iets dergelijks en als het echt pikkedonker zou worden zouden we niet verder kunnen gaan, vanwege hoe steil de afgrond was.
Nog steeds overal borden; berengevaar, mijngevaar.
Het was doodstil, op het geluid van de auto na natuurlijk en de insecten.
Toen ineens een heel harde brul, van een beer dus, in de verte.
Ik ben nog nooit zo erg geschrokken, ik begon helemaal te panieken en te huilen dat ik weg wou.
We reden snel weg, want die beer had ons dus wel gezien, hij keek onze richting op.
Keihard weggereden, niks gebeurd verder.
We waren vrij snel weer onderaan de berg en richting de grens naar kroatie.
Maar het was echt het engste wat ik ooit heb meegemaakt, een echte beer gezien, in het wild, zonder bescherming.
(en dit gaat superstom klinken als ik het zo uitleg.)
Ik lag in mijn tent in kroatie, het was laat in de avond, ik was aan het lezen, mijn ouders en broertje lagen al in hun tenten te slapen.
Ineens hoor ik getrappel van een paard, maar niet een rustig paard, maar een paard dat aan het rennen was.
Hij begon helemaal raar te doen, zo wild hinneken enzo, wild ademhalen.
Fakking eng, ik snel mijn licht uit doen, hij was echt dichtbij, hij ging zo achter mijn tent langs.
Hij was helemaal ja, hoe noem je dat zo wild aan het springen enzo.
En ik dacht echt dat hij mijn tent ging vertrappen, zo dichtbij was hij.
Mijn vader hoorde het ook (die is net als mij doodsbang voor paarden.) en klom zijn tent uit en ging toen naar de receptie (waar 24/7 altijd iemand aanwezig is.) Die heeft uiteindelijk dat paard weggehaald.
Het was een 'grapje' van de manege verder op, die hadden dat paard gek gemaakt en voor de grap los gelaten op de camping.
Maar dat was ook echt supereng.