Auteur Topic: wat ik me afvraag...  (gelezen 1225 keer)

Offline Mandy-me

wat ik me afvraag...
« Gepost op: augustus 16, 2011, 19:03:51 »
Beetje doelloos maar..

Als een vlieg in een auto vliegt, vliegt hij dan met dezelfde snelheid als dat de auto rijdt? xD
Wat denken jullie?

Offline Roy

Re: wat ik me afvraag...
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2011, 19:17:42 »
nee, want de lucht staat stil in de auto,

Als jij in een bus loopt, loop jij ook geen 80km/h
maar je loopt 5 km/h

Offline Rann.

« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2011, 19:24:32 »
Hahahahaa geweldig dit. :'D Maar ik ben 't met Roy eens ja.
. . . . . . . . . . .

Offline Em.

« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2011, 19:26:01 »
Snelheid bepaald je ten opzichte van iets. Als je de snelheid van de vlieg ten opzichte van de auto bepaalt, dan is er geen enkel verschil, bepaal je de snelheid van de vlieg ten opzichte van het wegdek, dan is het ineens wél veel sneller. En ten opzichte van zijn plaats in het heelal nóg sneller, want de aarde zelf draait ook weer en alles. Maar het is het meest logisch om de snelheid van de vlieg ten opzichte van de auto te bepalen, want voor de auto-snelheid 'doet' de vlieg niets. Ik bereken ook mijn snelheid niet aan hoe snel de wereld draait, maar aan wat ik zelf toevoeg aan de snelheid. Wat momenteel niets is, want ik zit stil achter een computer. ;p
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline Roy

« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2011, 19:32:19 »
Want, Als we zelfs stilstaan
Dan reizen wij met meer dan 1000km/h rond de aarde.
oftewel, Als je 1000km/h reist tegen de draairichting in van de aarde dan is het altijd de zelfde tijd. Je blijft op 'de zelfde plek'

Als je het berekend vanaf de zon is het zelfs 107.200 km/uur! (30kilometer per seconde)

Offline SiZi

« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2011, 20:07:54 »
Hahaha ja zoiets vroeg ik me ook af als je springt in een rijdende bus gaat de bus dan onder je vandaan?:p :'D
Je t'aime mon amour <3

Offline Roy

« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2011, 20:37:12 »
Hahaha ja zoiets vroeg ik me ook af als je springt in een rijdende bus gaat de bus dan onder je vandaan?:p :'D

gooi maar een balletje omhoog in de bus.
Alles wat in de bus zit beweegt zich voorwaards, ook het balletje als je hem vast houd, ook als je hem lost laat, dus in feite stuitert hij op de zelfde plek weer neer.

Offline Em.

« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2011, 20:45:17 »

... nee. Want je hebt de snelheid van de bus. Als ik nu omhoog spring, dan draait mijn kamer ook niet ineens in een rotvaart onder me vandaan. Als je in/op iets zit dat beweegt (zoals aarde of een bus) dan neem je die snelheid aan, en als je springt, heb je nog steeds diezelfde snelheid vooruit en land je dus niet ineens achter de bus.

(...)

Offline SiZi

« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2011, 20:52:13 »
jaa dat had papa ook uitgelegd toen ik dat vroeg.   :)
Je t'aime mon amour <3

Offline Julia.

« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:01:39 »
Maar stel nou dat je kon zweven in de bus, en je blijft een tijd stil zwevend in de lucht. Dan moet het volgensmij wel zo zijn dat de bus onder je vandaan rijdt..?

Offline Micha

« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:26:38 »
omgod. ik krijg hoofdpijn als ik hier over nadenk :'D.

Offline Rann.

« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:29:38 »
Hahahahaha. :'D
. . . . . . . . . . .

Offline Em.

« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:35:24 »
Maar stel nou dat je kon zweven in de bus, en je blijft een tijd stil zwevend in de lucht. Dan moet het volgensmij wel zo zijn dat de bus onder je vandaan rijdt..?

Nee, want dan heb je nog steeds de snelheid van de bus. Je zweeft dan in de bus, in de lucht van de bus die met de bus meereist.

(...)

Offline Micha

« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:37:10 »
Je moet ook maar zo denken in een open auto, een cabrio. Als je terwijl die rijdt springt pleur je eruit. Want de auto rijdt onder je vandaan. (lijkt mij dan.) Want daar is geen lucht in een rijdende bak zeg maar.
Een bus is een rijdende afgesloten bak, dus de lucht reist mee met je. In een cabrio dus weer niet.

En nu stop ik met hierover nadenken, want ik meen het, ik heb ineens hoofdpijn :'D.

Offline Mandy-me

« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:49:39 »
Hahaha.. xD geweldig al deze meningen.
Ik had het ergens anders gevraagd en daar zei iemand; eigenlijk gaat hij net zo snel want hij heeft met dezelfde snelheid dezelfde afstand gelegd als de auto.. maar eigenlijk gaat hij niet zo snel als de auto.

xD maar ik raak hier echt van in de war.

Offline Em.

« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:50:56 »
Je moet ook maar zo denken in een open auto, een cabrio. Als je terwijl die rijdt springt pleur je eruit. Want de auto rijdt onder je vandaan. (lijkt mij dan.) Want daar is geen lucht in een rijdende bak zeg maar.
Een bus is een rijdende afgesloten bak, dus de lucht reist mee met je. In een cabrio dus weer niet.

En nu stop ik met hierover nadenken, want ik meen het, ik heb ineens hoofdpijn :'D.

Volgens mij is het niet dat de auto onder je vandaan rijdt, maar dat de auto gewoon doorrijdt op z'n eerder snelheid terwijl jij afgeremd wordt. De buitenlucht heeft namelijk ten opzichte van de auto een enorme snelheid de andere kant op (als in: als de lucht stilstaat en de auto rijdt met 100 km per uur, dan gaat de lucht met 100 km per uur als je het bekijkt ten opzichte van de auto - als je dus doet alsof de auto stilstaat en de lucht beweegt) en die lucht blaast je als het ware de andere kant op.

(...)

Offline Sanne

« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2011, 22:58:15 »
Ik heb niet alles gelezen, maar natuurlijk niet :')
Oké, to be honest, ging ik heel even nadenken, but I mean, als dat zo zou zijn en je zou in een bus staan zou je gewoon wegschuiven. Of het zou een soort enorm lopende band effect zijn :)
Verander wat je niet accepteren kan,
maar accepteer wat je niet veranderen kan

Offline Em.

« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2011, 23:04:50 »
Ik heb niet alles gelezen, maar natuurlijk niet :')
Oké, to be honest, ging ik heel even nadenken, but I mean, als dat zo zou zijn en je zou in een bus staan zou je gewoon wegschuiven. Of het zou een soort enorm lopende band effect zijn :)

Nah. De hele aarde zou niet eens kunnen bestaan, want alles op een enorme bewegende rotsklomp zou er geen houvast kunnen vinden, inclusief lucht en alles. Als dingen op iets bewegends niet mee zouden bewegen. Maar we bewegen gewoon mee, dus het klopt niet. En de natuurkundige wetten veranderde niet spontaan bij  het uitvinden van een bus. ;p

(...)

Offline June

« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2011, 23:40:19 »
Dit heb ik vroeger toen ik nog klein was heel vaak uitgeprobeerd. In de bus springen, met een balletje gooien. ;p

Offline Roy

« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2011, 23:46:02 »
Als het gaat over die cabrio, Je blijft in feite even hard gaan als de auto, Maar als je boven de auto uit komt, En dus wind vangt, (En dus afremt terug naar de snelheid van de aarde) dan rijd idd de auto onder je vandaan,

@de persoon die vroeg over gewichtsloosheid,
Dat maakt niet uit. Denk aan het space station (ofnja dat ding wat daar rond zweeft) dat ding vlieg met een snelheid van honderden kilometers per uur rond, die mensen zitten niet aan 1 kant geplakt