Ik heb het andersom. Ik voel me a-chill bij andere mensen. Terwijl bij mezelf, nou ja, dat ben ik zelf maar. Dat is een soort familie in het kwadraat, dan kun je éigenlijk niets fout doen. Als je dan - stom voorbeeld - een boer én een scheet laat tegelijkertijd, dan ga je niet denken 'oei, wat moet ik nu wel van mezelf denken!' En ik hoef me ook niet druk te maken of ik mezelf wel groet en niet uit mijn mond stink en een onderhoudend gesprek kan voeren en dat soort dingen. Ik ga me juist heel lonely en kaal voelen als ik bij andere mensen zit en niets durf te zeggen. Dán voel ik me niet relaxed. Dan 'moet' je ineens dingen en gaan mensen dingen van je denken, en dat kost me allemaal energie en ik ben alleen maar bang dat ik het fout doe of dat men mij niet aardig genoeg vindt oid.
Hmm, ja ik snap je punt wel. Alleen ik denk dat dat angstige wel wegtrekt naarmate je ouder wordt. Ik bedoel, ik hoor ook wel eens mensen perongeluk een scheetje laten, maar dan denk ik niet van: OHMYGAD. wat érg! Als je het zelf perongeluk doet is het natuurlijk een beetje gênant, maar om je door dat soort redenen je van andere mensen af te zonderen is opzich wel jammer.
En ik denk dat gesprekken voeren bijv. ook wel met de jaren komt. Misschien moet je juist de confrontatie met jezelf aangaan en juist de dingen doen die je eng vindt. Zo kom je er denk ik sneller overheen en groeit je zelfvertrouwen

. En hoe cliché het ook mag klinken, van andere mensen moet je je niets aantrekken. En kritiek of commentaar moet je gewoon zien als gratis tips. Zo weet je waar je nog aan kan werken bij jezelf. Tenzij je het kritiek zelf onterecht vind, dan moet je het gewoon van jezelf afzetten en vergeten.
Ik zat net zelf even op google te zoeken of de mens een sociaal wezen is. Daar is nog wel discussie over zag ik. Maar ik merk bijv. aan mezelf als ik gezellig gekletst heb met mensen of leuks (kleins) gedaan heb met anderen, voel ik me na afloop. ja toch wel gelukkig.
Ik kan mezelf overigens ook gewoon goed vermaken. En net als ieder anders stoei ik ook vaak met van die probleempjes.