Auteur Topic: 'We' kunnen geen dag meer zonder telefoon..  (gelezen 644 keer)

Offline Michelle

'We' kunnen geen dag meer zonder telefoon..
« Gepost op: december 22, 2011, 00:10:05 »
Ik word er gek van. Het lijkt wel of er niks belangrijker meer is dan de mobiele telefoon, social networks, internet. Er kan bijna geen fatsoenlijk gesprek meer gevoerd worden, veel mensen zitten als maar op die telefoon te kijken, te smsen, te pingen en te facebooken..
En als het dan eens niet zo is gaat het nog over die dingen.. 'had je ook op facebook gezien...'

Natuurlijk is het makkelijk dat je elkaar kunt bereiken als dat nodig is, natuurlijk is vaak heel fijn en leuk.

Maar ik voel me eigenlijk af en toe echt 'er niet bij horen'.. ik heb geen internet op mijn telefoon en geen luxe telefoon omdat ik het gewoon niet echt 'kan' betalen.
Dus nu krijg je van die situaties dat ik zit me gewoon dood zit te vervelen bijvoorbeeld in de pauzes op school of in de trein met vriendinnen.. een paar jaar geleden had je dan juist de leukste gesprekken.

Ik merk ook gewoon dat nu iedereen bijna whatsapp heeft - en dus vaak geen sms bundel meer - ze ook maar even vergeten zijn dat je de personen die geen whatappx hebben ook nog kunt smsen.

Nu zeg ik het misschien allemaal wat overdreven maar ik vraag me af wat jullie er van vinden..
Ik vind het super handig en ik zou zelf er ook meer mee doen als ik internet en een leuke telefoon had etc, maar soms vind ik het echt te ver gaan.

Offline Micha

Re: 'We' kunnen geen dag meer zonder telefoon..
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2011, 00:17:23 »
wauw, ik merk hier in mijn omgeving niet zoveel van.
ik heb dan ook wel een android telefoon en whatsapp (maar ik gebruik whatsapp zowat nooit).
en ik kan inderdaad neit zonder mijn telefoon. omdat het ook mijn mp3 is xD.
maar ik vind het wel fijn dat ik internet heb op school op mijn mobiel, kan ik af en toe gewoon even op facebook kijken als ik me verveel.
maar ik zit niet mn telefoon te kloten alsi k met vrienden praat, dat vind ik echt aso en raar.
ik heb overigens geen abbonement dus ik heb ook niet altijd internet en bellen en smsen doe ik ook vrij weinig, want prepaid is gewoon duur XD haha.

Offline Michelle

« Reactie #2 Gepost op: december 22, 2011, 00:24:08 »
Kijk, daar vind ik helemaal niet mis mee. Zo zou ik er denk ik ook mee omgaan.
Men word ook gedwongen niet zonder telefoon te hebben want je moet ook vaak wel bereikbaar gaan, daar gaat iedereen maar vanuit. Werk wil dat je bereikbaar bent, School mail moet je maar altijd gelezen hebben op wat voor tijdstip ze ook sturen.. en als je bij iemand niet reageert word men al snel ongerust. En het is ook niet verkeerd om bereikbaar te zijn waar nodig of te kunnen bellen om van alles en nog wat.

Maar, serieus als ik op school in de pauze zit zit ik met mensen om mee heen met een telefoon in de hand.
Ook van mijn vriend word ik helemaal gek, elke keer als we samen zijn moet hij tóch even zn twitter timeline  af gaan, mailtjes krijgen van 'die heeft gereageerd op dit en die op dat'. Of 'Oh shit ik moet snel nog even voetbaluitslagen voorspellen voordat het begint'.
En ik snap best dat dat leuk is en meestal vind ik het ook niet erg, maar ik snap gewoon niet dat je als je met de ene vriendin of klasgenoot aan het praten bent, je ook met nog iemand moet 'chatten' op wat voor manier dan ook. En natuurlijk begrijp ik het functionele er aan en af en toe iemand een berichtje sturen ook.

Offline ukkie

« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2011, 01:12:39 »
Ik snap wat je bedoeld. Ik heb zelf ook allerlei functies op mijn telefoon. Als die functies er niet zouden zijn, zou ik makkelijk zonder kunnen. ik heb een ipod, waarop ik muziek kan lusiteren, dus daar heb ik mijn mobiel niet voor nodig. en een mooie camera om foto's mee te maken.
Voor mijn is mijn mobiel onmisbaar in de zin van om te bellen en te sms'en. Ik kan er niet echt tegen als mensen in een gesprek steeds op hun mobiel kijken of zelfs op facebook zitten. Ik zie het ook in het openbaar, in de bus bv zie ik bijna iedereen met telefoon in de hand.

Voor mij is het soms wel ontspanning, zoals Micha zegt, als ik me verveel bijvoorbeeld. Dan zit ik op school in de les soms ook op mijn mobiel. En soms als ik bij mijn vriend ben, kijk ik op mijn mobiel. Dat is dan meer om me even af te sluiten van de rest, omdat die ouders nogal veel ruzie maken waar ik dan gewoon bij ben.

Offline Nathaliee.

« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2011, 12:24:46 »
Ik ben zelf zoals je beschrijft, ik kan echt niet zonder mijn GSM, ik heb ze altijd bij anders word ik zot, ook als ik een dag Facebook niet kan checken word ik ook zot. Sms'en is dan ook gratis voor mij en ik sms constant, maar ik ga nu ook wel niet sms'en tijdens een gesprek, want dat is gewoon onbeleefd en asociaal. Maar echt, neem mijn gsm een dag af en ik flip em echt haha ;D

Offline Anne.

« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2011, 14:13:05 »
Ik kan ook niet zonder mijn mobiel. Maar ik ben nog niet zo asociaal dat als ik met vriendinnen ben op m'n mobiel te gaan kijken. Dat soort dingen doe ik echt niet.
In de trein lekker facebook door kijken en Twitter. Ik vind dat echt heerlijk!
Ik sms inderdaad ook bijna nooit meer, alleen whatsapp. Iedereen in mijn omgeving heeft het! Mijn tante, mijn opa, oma, vader, moeder, zus, iedereen. En ook vriendinnen.

Ik kan geen dag zonder mobiel. haha

Offline Julia.

« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2011, 16:29:08 »
Ja ik merk het ook inderdaad. Iedereen zit er ook mee in de les enzo. Ja de les is soms een beetje saai, maar aan de andere kant, wat doe je er dan nog als je toch met iets anders bezig bent.

Verder heb ik wel wifi op mn mobiel, dus soms kan ik op openbare plaatsen of gewoon thuis ook op het internet. Maar dat doe ik soms even als ik echt niks te doen heb of even contact moet hebben met iemand.

Het lijkt mij overigens verschrikkelijk als je zo afhankelijk van je mobiel bent en niet zonder kunt. En ook het idee dat je zo aan materiaal vast zit, vind ik een best jammere gedachte.
Ik was op vakantie mijn mobiel op het strand verloren en voelde mij die dagen daarna zonder mobiel zo enorm 'bevrijd' ofzo. Ja het was echt heel raar, maar wel echt fijn. Volgensmij steek je nog best veel energie in je mobiel. Ook wel zonde eigenlijk, vooral zo internetten met doelloze bedoelingen.

Maar ach, ik doe er zelf dus ook wel een beetje aan mee. Dus mag het eigenlijk niet echt iemand kwalijk nemen.

Offline Roy

« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2011, 23:18:54 »
nja ik heb wel alles op mijn telefoon.
maar ik gebruik het alleen echt als telefoon.

ik bel en sms er mee
of stuur een berichtje via whatsapp als iemand dat heeft. (tja het is gratis)
Ik kijk in de pauze wel eens op internet, maar ook niet veel, want ik vind het niet sociaal voor mijn collega's

Ik kan zelf heel goed mijn telefoon op stil zetten (krijg ik geen email binnen ect ect)
en ga dan lekker met vrienden of vriendinnen weg, we doen allemaal onze telefoon ''uit'' / zonder geluid

Maar we pakken onze telefoon alleen even om te kijken op twitter of er nog iets is gebeurt ofzo, maar dan ook echt een paar uur niet meer.
ik vind het zelf wel lekker als ik op vakantie ben en met name het buitenland dat je dan lekker geen internet heb.
Vroeger was ik nogal bezig met meidenhoekje enzo, altijd kijken, en nu heb ik zoiets van, ag t kan morgen of overmorgen wel. ik hoef dat niet te lezen op mijn telefoon.

Ik ga graag richting belgie met vrienden want dat is zo lekker rustig.

ook doen we wel eens onze telefoon thuis laten. gewoon helemaal thuis laten! ONBERIJKBAAR lekker met de trein weg ofzo. dat geeft een heel apparte vrijheid.

probeer het maar eens.

Offline unattainable.

« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2011, 13:28:31 »
ik merk het wel hoor, maar ik heb zelf geen telefoon met internet etc.
ik gebruik mn mobiel alleen om mee te smsen, terwijl IEDEREEN in mn omgeving pingt/whatsappt.
ik vind het niet echt een probleem, maar alleen vervelend dat als ik tegen iemand praat gewoon geen reactie terugkrijg omdat diegene aan het pingen is. dan denk ik echt ja daaaaag, dan draai ik me om en dan ga ik tegen andere mensen praten want daar heb ik me toch echt een hekel aan...
vouloir c'est pouvoir

Offline Rann.

« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2011, 14:14:25 »
Ik vind WhatsApp heerlijk! Het kost me alleen geld via mijn internet bundel en ik heb een 1G en 200 belminuten dus ik zweer bij WhatsApp. Met twee vriendinnen zit ik in een groepsgesprek want 't is gewoon duizend makkelijker, en voor school kunnen we avonds even met z'n drieen dingen bespreken. Ik vind 't zo prettig! Ik kan ook niet zonder mijn mobiel.. dat durf ik best te zeggen. :) Maar dat komt ook om prive redenen en vaak op elk moment gebeld kan worden voor één belangrijke situatie. Laatst was mijn telefoon voor de grap gepakt en ja, dan flip ik. Terwijl degene die hem pakte heel lief is hoor, en ik heb een goede band met haar dus het is niet om haar. Maar om het feit dat ik gewoon berijkbaar moet zijn en hem gelijk moet laten blokeren als ik hem kwijt ben. Onder de lessen, gesprekken met vriendinnen heb ik hem op stil. Ik zit niet asociaal in de les en mijn vriendinnen gaan voor. Maar in de trein en bus vind ik het heerlijk om onderuit te hangen na een lange dag en te twitteren met vrienden.. En ik vind het niet prettig omdat ik 2u moet reizen en als ik stil sta oid dat ik altijd kan bellen. :)
. . . . . . . . . . .

Offline Roy

« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2011, 20:18:49 »
Groepsgesprekken zijn niet altijd handig Rann.
Want als je dan een keer ''afwezig'' bent en de overige mensen uit je groep whatsappen gewoon door,
dan kijk je savonds laat op je telefoon ''405 nieuwe berichten'' bijvoorbeeld.
Toch ga je het dan terug lezen uitnieuwschierigheid :p
tenminste ik heb dat.

ik heb een databundel van 1.5GB maar gebruik echt maar een paar hondert MB er van in de maand.
Mja ''vroeger'' 50 jaar geleden ging iedereen met de fiets of de brommer. nu is een auto op je 18e heel ''normaal'' aan het worden

Offline Micha

« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2011, 23:53:08 »
Het is ook gewoon iets wat je niet tegenhoud en waar je gewoon in mee moet gaan, een telefoon waarop je kan internetten is handig en tof!
Ik kan op school makkelijk checken welke weg naar huis het snelste is (ik kan zegmaar via 3 manieren naar huis gaan, trein naar den haag, trein naar hvh en trein naar schiedam.)
En zo kan ik als ik uit ben mooi checken hoe ik het snelste thuis ben n_n

Offline Rann.

« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2011, 09:42:58 »
Groepsgesprekken zijn niet altijd handig Rann.
Want als je dan een keer ''afwezig'' bent en de overige mensen uit je groep whatsappen gewoon door,
dan kijk je savonds laat op je telefoon ''405 nieuwe berichten'' bijvoorbeeld.
Toch ga je het dan terug lezen uitnieuwschierigheid :p
tenminste ik heb dat.

ik heb een databundel van 1.5GB maar gebruik echt maar een paar hondert MB er van in de maand.
Mja ''vroeger'' 50 jaar geleden ging iedereen met de fiets of de brommer. nu is een auto op je 18e heel ''normaal'' aan het worden

Ja maar als ik dat zie dan lees ik niks en vraag ik of het belangrijk was. :p Zo niet lees ik 't gewoon niet, hahahah.. xD Of ik moet me enorm vervelen en ik kn niet slapen, dan lees ik 't wel. ;p Maar 405 berichten heb ik nog nooit meegemaakt. :P En Micha, dat doe ik inderdaad ook, hahahaha. Er rijden drie bussen naar huis, en dan neem ik altijd de snelste route via 9292. xD
. . . . . . . . . . .

Offline Willes

« Reactie #13 Gepost op: december 24, 2011, 10:44:26 »
Ik vind whatsapp ook echt super fijn! Ik had vroeger altijd manne hoge telefoonrekeningen omdat ik altijd over m'n bundel ging, maar al m'n vrienden hebben ongeveer whatsapp dus dat komt nu niet meer voor. Ook is zo'n groepsgesprek erg handig met bijv. hockey. Iedereen in het team heeft een smartphone en zo kan je heel makkelijk iets met elkaar afspreken, dit was eerst altijd een drama. Ook kan het snel worden doorgegeven als de wedstrijdtijden opeens veranderd zijn. Verder zit ik veel op m'n mobiel als ik alleen in de trein zit etc.

Offline HEARTBEAT.

« Reactie #14 Gepost op: december 30, 2011, 12:16:34 »
Ik denk dat het tegenwoordig onmogelijk is om geen telefoon te hebben, in ieder geval voor onze generatie. Ik zou geen dag zonder kunnen, maar dat betekent niet dat ik altijd maar zit te whatsappen als ik een rl gesprek voer ofzo. Maar ik studeer in een andere stad en zo hou ik contact met mijn vrienden uit mn geboortestad. En mijn ouders zijn gescheiden dus als ik een week bij mn vader ben hou ik zo contact met mijn moeder. En als ik alleen in de trein zit of een saai college heb kijk ik even op facebook. Als ik in de bieb zit te leren heel de dag whatsapp ik, ping ik of facebook ik naar een vriendin die er ook ergens zit wanneer we pauze gaan houden.
Uiteindelijk zou ik hier best wel zonder kunnen, maar waarom!? En ik heb echt geen dure telefoon hoor, ik heb ook maar zo'n oude blackberry. als ik op internet wil dan duurt dat keilang en apps lopen altijd vast. haha. 
now all you hear is songs about boys
wanting to hook up with you, and all
the beatles wanted to do was hold your hand.

Offline Em.

« Reactie #15 Gepost op: december 31, 2011, 00:30:18 »
Het is wat laat en ik heb geen zin om goed te lezen/meer dan de OP te lezen, maar ik wilde even zeggen dat ik géén telefoon heb. Ik had er één, maar die gebruikte ik bijna nooit, en daarom doet-ie het nu ook niet meer. Geloof ik tenminste, dat het daarom is.  In ieder geval, ik bel niet en ik sms niet. Maar ik whats-app niet (ik weet niet eens wat het precies ís, maar alles - facebook, twitter, msn, e-mail, ping - borduurt voort op online contact maken met meer of minder mensen voor meer of minder geld) - ik heb facebook, omdat ik eens een foto wilde zien, maar verder doe ik er niets mee. En hyves om ook zoiets. Eigenlijk mail ik alleen. Af en toe. En ik forum. Maar dus alleen thuis.

Dus! Ik heb niet eens 'ik heb geen smartphone' ik kan zelfs niet eens sms'en enzo. Nu heb ik ook geen vrienden, dus ik kan ook niet precies zeggen of ik het eenzamer vind worden (hoewel, ik luister liever naar gesprekken dan dat het helemaaaal stil is) en soms wil ik wel eens een mobiel zodat ik in ieder geval kan dóen of ik contact heb met interessante mensen, maar ja. Nou ja, ik denk dat ik het zonder het pingen, sms'en, whatsappen, twitteren enzo wel gezelliger zou vinden. Dat je gewoon weer bij gesprekken betrokken wordt omdat je in de buurt bent. Lekker ouderwets enzo.
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline June

« Reactie #16 Gepost op: januari 01, 2012, 15:07:42 »
Toen ik het eerste stukje las, dacht ik, heh oké dat pingen, twitter enzo dat snap ik maar géén telefoon? En hoe spreek je dan dingetjes af met vriendinnen en dergelijke. Gewoon kleine dingen smsen, of bellen.  Maar het verklaart een hoop toen ik las dat je zegt dat je geen vrienden hebt, is dat sarcastisch of echt? Want dan kan ik me heel goed voorstellen dat je dan niet echt persé neen telefoon odig hebt. 

Offline Em.

« Reactie #17 Gepost op: januari 03, 2012, 18:11:51 »
Nee, ik heb echt geen vrienden. Maar toen ik die wel had, geloof ik ook niet dat ik echt actief mijn mobiel gebruikte. Ik leende 'm toen alleen nog af en toe uit aan die vriendin in kwestie.

Ja, soms is het wel handiger, als ik bijvoorbeeld af moet spreken wanneer mijn vader me weer ergens vandaan  komt ophalen. Maar verder kom ik eigenlijk nooit de deur uit, behalve om naar school te gaan.
Luuk Gruwez - Het troostconcours

(...)

Een laatste bracht er tranen mee en groot applaus,
een spraakgebrek, wat kippenvel, zichzelf.
Hij won, maar niemand weet waarom,
hij won en weende. Levenslang.

Offline Rann.

« Reactie #18 Gepost op: januari 03, 2012, 18:26:27 »
Nee, ik heb echt geen vrienden. Maar toen ik die wel had, geloof ik ook niet dat ik echt actief mijn mobiel gebruikte. Ik leende 'm toen alleen nog af en toe uit aan die vriendin in kwestie.

Ja, soms is het wel handiger, als ik bijvoorbeeld af moet spreken wanneer mijn vader me weer ergens vandaan  komt ophalen. Maar verder kom ik eigenlijk nooit de deur uit, behalve om naar school te gaan.
Even offtopic hoor.. Maar ik lees wel vaker dat je geen vrienden hebt. Dat lijkt me echt enorm moeilijk en zwaar; dat je op niemand kan terug vallen buiten je familie om.. Ik vind dat echt zo spijtig voor je, echt. :(
. . . . . . . . . . .

Offline Mirthe×Leonie

« Reactie #19 Gepost op: februari 04, 2012, 19:13:42 »
ik heb al sinds september geen btg meer, ik kan dus prima zónder telefoon (:

"Proud?" said Harry. "Are you crazy? All those times I could've died, and I didn't manage it? They'll be furious...."
 - Harry Potter <3