Auteur Topic: en toen stonden er...  (gelezen 262 keer)

Offline Rann.

Re: en toen stonden er...
« Reactie #20 Gepost op: januari 07, 2012, 23:49:47 »
En ook dát hoort bij het Christendom.
Al is dat niet vergelijkbaar met de meeste andere stromingen.

Ik vind het trouwens grof van je om het katholicisme een dwaalleer te noemen, Zebra.
Daar kun je mensen mee kwetsen.

Katholieken waren trouwens eerder Christen dan Protestanten.

Ik zeg ook niet dat het niet waar is?? Ik zeg dat ik dit zo zie, vanuit mijn eigen ogen. Daarbij zie ik ze niet als minder o.i.d. Ik zeg alleen dat je de Katholieken en Jehova's in mijn ogen niet kunt vergelijken. Ik vind het twee heel andere geloven die in mijn omgeving soms ook botsen. :')
. . . . . . . . . . .

Offline Carel

« Reactie #21 Gepost op: januari 07, 2012, 23:57:02 »
Ik zeg ook niet dat het niet waar is?? Ik zeg dat ik dit zo zie, vanuit mijn eigen ogen. Daarbij zie ik ze niet als minder o.i.d. Ik zeg alleen dat je de Katholieken en Jehova's in mijn ogen niet kunt vergelijken. Ik vind het twee heel andere geloven die in mijn omgeving soms ook botsen. :')
Dat zeg ik ook, dat het heel wat anders is.
Het zijn allebei stromingen van het Christendom maar daar houdt de vergelijking al op.

Eigenlijk ben ik het dus juist met je eens. ;-)

Offline Rann.

« Reactie #22 Gepost op: januari 08, 2012, 00:03:14 »
Dat zeg ik ook, dat het heel wat anders is.
Het zijn allebei stromingen van het Christendom maar daar houdt de vergelijking al op.

Eigenlijk ben ik het dus juist met je eens. ;-)
Oh ik dacht al. Huh wat zeg ik nou dan? :'D :P
. . . . . . . . . . .

Offline Carel

« Reactie #23 Gepost op: januari 08, 2012, 00:08:28 »
Oh ik dacht al. Huh wat zeg ik nou dan? :'D :P
Ik begreep jouw reactie daarna al niet. :'(
Haha, maar duidelijk nu.

Offline Zebraaa

« Reactie #24 Gepost op: januari 08, 2012, 03:38:20 »
Waar gaat biechten tegen de bijbel in?
Je hoeft je zonden aan niemand anders te belijden dan aan Jezus.

Ik vind het trouwens grof van je om het katholicisme een dwaalleer te noemen, Zebra.
Daar kun je mensen mee kwetsen.

Het is niet mijn bedoeling mensen te kwetsen, ik bied bij deze mijn excuses aan als ik dat heb gedaan. Ik zie het als het uiten van mijn mening? Dat mag toch gewoon hier?

Wat betreft katholieken/protestanten: 'evangelischen' of hoe je 't ook wilt benoemen waren er het eerst, of zeg liever Jezus-volgers, als je kijkt naar de eerste 'christenen' in de Bijbel: zij gingen op pad om het 'goede nieuws' te verspreiden! Ik weet niet precies hoe de RKK uiteindelijk daaruit is ontstaan dus daar ga ik verder niets over zeggen. Maar ik zie meer protestanten het allereerste 'christendom', dus het verspreiden van het evangelie, deze dagen in de praktijk brengen dan katholieken (bijvoorbeeld d.m.v. zending).

Wat mij betreft draait 't christendom dan ook om het volgen van Jezus en het verspreiden van Zijn liefde en evangelie en het hebben van een "relatie" met Hem. Iedereen die dat vanuit zijn hart naleeft (of probeert na te leven/wil naleven, niemand kan dit 100% perfect;)) beschouw ik als christen en zie ik als broeder/zuster in Christus. Of je dan nou katholiek, Jehova, mormoon, protestant, refo of wat dan ook bent. "Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen: want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden" Alle geboden etc komen samen in 'LIEFDE' (Romeinen 13: 8-10).
Ik heb gewoon een hekel aan de kerk/regels/religie die er omheen zit en die soms (vaak) niet Bijbels zijn. Dat frustreert me ook vaak enorm. Is ook het geval in het protestantisme, zij het in mindere mate. Kinderdoop bijvoorbeeld (ben overigens ook als kind gedoopt hoor). Als mensen wel blij worden van religie, moeten ze zelf weten, maar ik hoop van harte dat ze kritisch blijven en goed de Bijbel blijven lezen en onderzoeken. Meer woorden ga ik er nu niet meer aan vuil maken. Voor meer info wat betreft de RKK raadpleeg dit : http://www.rejoicenow.nl/page/rooms-katholieke-kerk-dwaalleer (kijk maar niet verder op die site want er staan wel echt gare artikelen tussen over Hello Kitty enzo xD) of google ;).

Religie brengt oorlog, liefde brengt vrede.

I’m sick of all your rules
They're so man-made
You treat them all like fools
You put my name to shame
I’m everything you’re not
I give them love
My ways you have forgot
You put yourselves above
(...)
My church is not inside your building walls
On Sundays you all hide, while the world just falls
Now go into the world and destroy Hell
You have authority, use it for the kill
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2012, 04:19:00 door Zebraaa »

Offline Becca.

« Reactie #25 Gepost op: januari 08, 2012, 10:32:02 »
Omg jongens, k had een faaaaaaacking lang verhaal getypt over biechten en Jehova getuigen en bijzaken als regeltjes en Brian head welch en toen wilde ik op verzenden drukken en toen herlaadde mh en was m'n bericht leeg.
Het laatste wat ik merk
Is een hand over mijn haar
En dan ben je weer weg
Maar al is het donker
En zie ik je niet
Ik weet dat je me in de gaten houdt

Offline Rann.

« Reactie #26 Gepost op: januari 08, 2012, 11:01:39 »
Omg jongens, k had een faaaaaaacking lang verhaal getypt over biechten en Jehova getuigen en bijzaken als regeltjes en Brian head welch en toen wilde ik op verzenden drukken en toen herlaadde mh en was m'n bericht leeg.
Same old same old. :'D Gebeurt echt heel erg vaak, vet vervelend.
. . . . . . . . . . .

Offline Carel

« Reactie #27 Gepost op: januari 08, 2012, 14:23:51 »
Daar kun je wel een hekel aan hebben, maar dan is het nog steeds Christendom.
Ik heb nikst tegen kinderdoop, ouders beloven dan hun kind Christelijk op te voeden.

Het punt wat mij tegen de borst stuit is dat jij zei dat katholieken geen christenen zijn. Dat is gewoon onjuist.

Offline Rann.

« Reactie #28 Gepost op: januari 08, 2012, 14:28:26 »
Maar was het ook niet: Heb je naasten lief als christen? ;p
. . . . . . . . . . .

Offline Roy

« Reactie #29 Gepost op: januari 08, 2012, 14:30:50 »
3 koningen voor de deur!
super schattig! ze hebben super goed gezongen, dus heb ik ze een extra lolly gegeven <3

is dus netzo iets als sintmaarten? tenminste dat begrijp ik er uit

Offline Carel

« Reactie #30 Gepost op: januari 08, 2012, 14:53:59 »
Maar was het ook niet: Heb je naasten lief als christen? ;p
Jep.
Goed, ik als katholiek (niet praktiserend) ga trouwen met iemand die van huis uit gereformeerd is.

Offline Chimaera.

« Reactie #31 Gepost op: januari 08, 2012, 15:03:16 »
Ik dacht altijd dat het protestantisme gewoon een light versie van het katholicisme was. ;D Maar nou ja, wat weet ik er nou van.

Heb wel op een christelijke basisschool gezeten maar ben eigenlijk niet gelovig opgevoed. Mijn moeders moeder was protestants. Mijn vader zegt alleen te geloven in zichzelf.

Offline Carel

« Reactie #32 Gepost op: januari 08, 2012, 15:14:07 »
Ik dacht altijd dat het protestantisme gewoon een light versie van het katholicisme was. ;D Maar nou ja, wat weet ik er nou van.

Heb wel op een christelijke basisschool gezeten maar ben eigenlijk niet gelovig opgevoed. Mijn moeders moeder was protestants. Mijn vader zegt alleen te geloven in zichzelf.
Protestantisme doet niet aan Maria-verering.
Het kan veel zwaarder zijn dan Katholicisme, hoeft niet.

Het is best ingewikkelde materie.

Offline Becca.

« Reactie #33 Gepost op: januari 08, 2012, 18:19:47 »
Same old same old. :'D Gebeurt echt heel erg vaak, vet vervelend.
En ik had het nog wel helemaal op mijn iPhone getypt, dus het had echt een half uur tot drie kwartier geduurd. /huil :'D

Ik ga denk ik toch nog even kort proberen te zeggen wat ik wilde zeggen. Maar damn, het wordt nooit zoals de eerste keer, dat is altijd zo:') Plus dat ik geen zin heb alles nogmaals te typen, maar heel kort kan het ook niet, want het heeft uitweiding nodig. Arg :')

Oke. Punt 1.
Biechten tegen de bijbel in? Zeer zeker niet. Biechten is zelfs zeer bijbels. Je zonden alleen aan Jezus belijden en aan niemand anders? Waar zegt de bijbel dat ?
Volgens mij leert de bijbel een driestappenplan. Ten eerste belijden "opbiechten" aan God/Jezus. Ten tweede aan de eventuele persoon die je onrecht hebt aangedaan. Ten derde aan de kerk of een medegelovige (kan een vriend/vriendin zijn) zodat je daarna samen kunt bidden en zo je geestelijke gezondheid bewaart.
De katholieken hebben het derde punt makkelijker toegankelijk gemaakt, door middel van een plaats waar men kan belijden/biechten op een vrij anonieme manier.
Dan kun je gaan twisten over de manier hoe er mee omgegaan wordt. Ik geloof zelf ook niet dat het dan opgelost/vergeven wordt door weesgegroetjes o.i.d. te doen. Maar het gaat om het uitgangspunt. Biechten gaat zeer zeker niet tegen de bijbel in.
Protestanten zijn het biechten kwijtgeraakt en pinnen naar mijn mening te vaak vast op het alleen belijden aan Jezus. Om te zeggen dat het andere fout is, gaat weer een stap verder, maar dat laat ik nu even.
Alleen aan Jezus belijden doen we meestal, ja. Dit is goed.
Maar het is wel zo makkelijk om als je iets gedaan hebt, je dit niet aan de persoon in kwestie hoeft te vertellen, zolang de persoon er niet achter komt of gekomen is. Dan belijd je het alleen aan Jezus en ben je toch vergeven...
Als je iets niet mocht van je ouders en je het toch deed en ze er nooit achter gekomen zijn. Dit zou je ze volgens Jezus moeten vertellen.
En wat denk je van alle verhalen uit de bijbel waar mensen naar voren kwamen om hun zonden te belijden?

Over de Jehova getuigen:

Vallen zij onder het christendom? Daar wordt inderdaad over getwist. Maar dat is denk ik een andere discussie.
Wanneer valt iets onder het christendom? Jehova getuigen -correct me if i'm wrong, dit is informatie die ik verzameld heb door hun folders en boeken te lezen, met hen te spreken en algemene geloofsinformatie te lezen- geloven zelf onder het christendom te vallen, zelfs de enige juiste vorm van christendom te zijn. Zoals vrijwel elke vorm van gelooft. Ze geloven in Jehova, naar vertellen dezelfde God als de God van de christenen. Tot zover zou je feitelijk kunnen zeggen: ja, zij vallen duidelijk onder het christendom. Toch is dit meer een taalkwestie denk ik. Zou je het niet meer verwantschap noemen? Het is verwant aan het christendom? Want ze er zijn ook veel verschillen die voor veel andere vormen van het christendom wel hetzelfde zijn. Ze geloven in de 144.000 uitverkorenen die naar de hemel gaan. Zij vieren vaak geen verjaardagen en hebben hun eigen denkbeelden over vaccinaties e.d.
Maar hier doel ik niet eens op. Ik doel op iets dat voor mij essentieel lijkt. Zij erkennen niet dat Jezus Christus de zoon van God is, dat Hij naar de aarde gekomen is, hier gekruisigd is en weder levend geworden is opdat wij eeuwig leven kunnen ontvangen. Ik denk dat dit echter wel de kern is voor het christendom, protestant én katholiek. Christenen - volgelingen van Christus.

Als laatste, mooie quote van Brian Head Welch, Die religion, die.
Ik vind het zo verschrikkelijk dat men als christenen ruzie maakt over regeltjes e.d. Bijzaken, aangezien het geloof in de God en Jezus christus immers de hoofdzaak is. Daarin zijn wij één -ik zeg wij, omdat ik zelf christen ben-, maar iedereen heeft zijn eigen regels en denkt daarom met een wijzende vinger naar de ander te wijzen. Als je alleen al kijkt naar alle verschillende soorten kerken onder het protestantisme en katholicisme. Dat mensen opsplitsen en scheuren, om zulke zaken. Juist in een geloof als het christendom zou men dit niet moeten doen. Zeker omdat men graag proclameert van de liefde van God e.d. En dan die afkeuring naar elkaar. Ja, ik heb zelf ook mijn eigen ideeën en geloof bijvoorbeeld ook niet dat Maria-verering goed is, omdat ik denk dat je alleen God himself mag aanbidden. Maar ik geloof ook van sommige protestantse leren dat dingen niet goed zijn. Ik denk dat regels, religie dus inderdaad een hoop kapot maakt.

Zo, nu is het toch nog een lang verhaal geworden en ik wilde nog wat afsluitends zeggen, maar ik ben het kwijt. Dus ik rond het een beetje raar af met een gevoel van onvolledigheid. Maar dat zij zo.
Het laatste wat ik merk
Is een hand over mijn haar
En dan ben je weer weg
Maar al is het donker
En zie ik je niet
Ik weet dat je me in de gaten houdt

Offline Carel

« Reactie #34 Gepost op: januari 08, 2012, 19:19:42 »
Eens met Becca.

Offline Sylvia

« Reactie #35 Gepost op: januari 08, 2012, 23:55:52 »

dat ken ik dan weer wel bij de 3 koningen weet ik alleen dat je kerstboom er die dag dan echt uit moet ofzo ofnouwja dat hoorde ik...

Offline ukkie

« Reactie #36 Gepost op: januari 09, 2012, 16:40:31 »
ja, volgens mij wel ;) alleen sommige mensen vieren het vanwege geloof, maar er lopen ook veel kindjes rond die niet gelovig zijn. Gewoon een algemeen feest voor kinderen met snoep.