Same old same old. :'D Gebeurt echt heel erg vaak, vet vervelend.
En ik had het nog wel helemaal op mijn iPhone getypt, dus het had echt een half uur tot drie kwartier geduurd. /huil :'D
Ik ga denk ik toch nog even kort proberen te zeggen wat ik wilde zeggen. Maar damn, het wordt nooit zoals de eerste keer, dat is altijd zo:') Plus dat ik geen zin heb alles nogmaals te typen, maar heel kort kan het ook niet, want het heeft uitweiding nodig. Arg :')Oke. Punt 1.Biechten tegen de bijbel in? Zeer zeker niet. Biechten is zelfs zeer bijbels. Je zonden alleen aan Jezus belijden en aan niemand anders? Waar zegt de bijbel dat ?
Volgens mij leert de bijbel een driestappenplan. Ten eerste belijden "opbiechten" aan God/Jezus. Ten tweede aan de eventuele persoon die je onrecht hebt aangedaan. Ten derde aan de kerk of een medegelovige (kan een vriend/vriendin zijn) zodat je daarna samen kunt bidden en zo je geestelijke gezondheid bewaart.
De katholieken hebben het derde punt makkelijker toegankelijk gemaakt, door middel van een plaats waar men kan belijden/biechten op een vrij anonieme manier.
Dan kun je gaan twisten over de manier hoe er mee omgegaan wordt. Ik geloof zelf ook niet dat het dan opgelost/vergeven wordt door weesgegroetjes o.i.d. te doen. Maar het gaat om het uitgangspunt. Biechten gaat zeer zeker niet tegen de bijbel in.
Protestanten zijn het biechten kwijtgeraakt en pinnen naar mijn mening te vaak vast op het alleen belijden aan Jezus. Om te zeggen dat het andere fout is, gaat weer een stap verder, maar dat laat ik nu even.
Alleen aan Jezus belijden doen we meestal, ja. Dit is goed.
Maar het is wel zo makkelijk om als je iets gedaan hebt, je dit niet aan de persoon in kwestie hoeft te vertellen, zolang de persoon er niet achter komt of gekomen is. Dan belijd je het alleen aan Jezus en ben je toch vergeven...
Als je iets niet mocht van je ouders en je het toch deed en ze er nooit achter gekomen zijn. Dit zou je ze volgens Jezus moeten vertellen.
En wat denk je van alle verhalen uit de bijbel waar mensen naar voren kwamen om hun zonden te belijden?
Over de Jehova getuigen:Vallen zij onder het christendom? Daar wordt inderdaad over getwist. Maar dat is denk ik een andere discussie.
Wanneer valt iets onder het christendom? Jehova getuigen -correct me if i'm wrong, dit is informatie die ik verzameld heb door hun folders en boeken te lezen, met hen te spreken en algemene geloofsinformatie te lezen- geloven zelf onder het christendom te vallen, zelfs de enige juiste vorm van christendom te zijn. Zoals vrijwel elke vorm van gelooft. Ze geloven in Jehova, naar vertellen dezelfde God als de God van de christenen. Tot zover zou je feitelijk kunnen zeggen: ja, zij vallen duidelijk onder het christendom. Toch is dit meer een taalkwestie denk ik. Zou je het niet meer verwantschap noemen? Het is verwant aan het christendom? Want ze er zijn ook veel verschillen die voor veel andere vormen van het christendom wel hetzelfde zijn. Ze geloven in de 144.000 uitverkorenen die naar de hemel gaan. Zij vieren vaak geen verjaardagen en hebben hun eigen denkbeelden over vaccinaties e.d.
Maar hier doel ik niet eens op. Ik doel op iets dat voor mij essentieel lijkt. Zij erkennen niet dat Jezus Christus de zoon van God is, dat Hij naar de aarde gekomen is, hier gekruisigd is en weder levend geworden is opdat wij eeuwig leven kunnen ontvangen. Ik denk dat dit echter wel de kern is voor het christendom, protestant én katholiek. Christenen - volgelingen van Christus.
Als laatste, mooie quote van Brian Head Welch, Die religion, die. Ik vind het zo verschrikkelijk dat men als christenen ruzie maakt over regeltjes e.d. Bijzaken, aangezien het geloof in de God en Jezus christus immers de hoofdzaak is. Daarin zijn wij één -ik zeg wij, omdat ik zelf christen ben-, maar iedereen heeft zijn eigen regels en denkt daarom met een wijzende vinger naar de ander te wijzen. Als je alleen al kijkt naar alle verschillende soorten kerken onder het protestantisme en katholicisme. Dat mensen opsplitsen en scheuren, om zulke zaken. Juist in een geloof als het christendom zou men dit niet moeten doen. Zeker omdat men graag proclameert van de liefde van God e.d. En dan die afkeuring naar elkaar. Ja, ik heb zelf ook mijn eigen ideeën en geloof bijvoorbeeld ook niet dat Maria-verering goed is, omdat ik denk dat je alleen God himself mag aanbidden. Maar ik geloof ook van sommige protestantse leren dat dingen niet goed zijn. Ik denk dat regels, religie dus inderdaad een hoop kapot maakt.
Zo, nu is het toch nog een lang verhaal geworden en ik wilde nog wat afsluitends zeggen, maar ik ben het kwijt. Dus ik rond het een beetje raar af met een gevoel van onvolledigheid. Maar dat zij zo.