Auteur Topic: [Update] Xs4all En Ziggo in beroep tegen Pirate Bay-vonnis  (gelezen 136 keer)

Offline Roy

[Update] Xs4all En Ziggo in beroep tegen Pirate Bay-vonnis
« Gepost op: januari 11, 2012, 20:56:38 »
Xs4all heeft bekendgemaakt beroep aan te tekenen tegen de eis van de rechtbank dat The Pirate Bay moet worden geblokkeerd. De isp laat weten dat het vonnis 'lijnrecht tegen de principes van Xs4all ingaat'. Ziggo beraadt zich nog.

De provider erkent dat torrentsites zoals The Pirate Bay een 'lastig probleem' vormen. "Mensen downloaden via torrentsites muziek en films zonder dat de artiesten daarvoor betaald krijgen. Dat kan niet", aldus directeur Theo de Vries. Hij stelt echter dat The Pirate Bay via de rechtszaak van Brein een 'stoorzender' in een discussie is geworden die volgens hem over vrije informatie gaat, en de isp nu tot censuur dwingt.

"Je moet je aanpassen aan die werkelijkheid in plaats van je ertegen te verzetten door blokkades te eisen", aldus De Vries. Hij stelt dat de oplossing voor het auteursrechtprobleem moet worden gezocht in nieuwe zakelijke modellen, maar laat verder in het midden hoe die eruit moeten zien. De isp wijst er voorts op dat de blokkade die aan Xs4all en Ziggo is opgelegd, ook informatie ontoegankelijk maakt waar helemaal geen copyright op rust, en dat deze bovendien gemakkelijk te omzeilen is 'voor wie het echt wil'.

Op welke basis de zaak in hoger beroep gaat worden gevoerd moet worden afgewacht, maar Tweakers.net wijst er alvast op dat het door Brein aangevoerde bewijs aan alle kanten rammelt. Dat Xs4all in beroep zou gaan was overigens te verwachten: Brein had immers oorspronkelijk enkel Ziggo voor de rechter gesleept. Xs4all voegde zich om principiële redenen bij de gedaagde partij.

Update:

Internetprovider Ziggo gaat net als XS4ALL in beroep tegen het vonnis dat de rechtbank in Den Haag woensdag velde. Daarin wordt het bedrijf opgedragen haar klanten de toegang tot de website The Pirate Bay te ontzeggen.

De zaak is vorig jaar aangespannen door auteursrechtenorganisatie Brein tegen Ziggo en XS4ALL. De rechtbank stelde Brein in het gelijk en sommeerde de twee providers om de toegang tot The Pirate Bay binnen tien dagen voor al hun gebruikers te blokkeren. XS4ALL gaf woensdag al aan in hoger beroep te gaan.

In een verklaring stelt Ziggo dat het bedrijf niet voor politieagent wenst te spelen. "Dat is een taak van justitie." Bovendien opent het vonnis volgens de provider deuren voor verdere 'ongewenste ontwikkelingen, die een inperking van internetvrijheid vormen'. "Daarbij komt dat een blokkade door een internet service provider in de praktijk niet effectief is."

Vooralsnog zijn alleen Ziggo en XS4ALL gesommeerd om The Pirate Bay te blokkeren. Andere providers ontspringen de dans, al ruikt Brein nu wel kansen om hen ook aan te pakken. Volgens Brein maakt circa 30 procent van de klanten van Ziggo en 4,5 procent van de klanten van XS4ALL inbreuk op auteursrechten via The Pirate Bay.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2012, 17:28:32 door Roy »

Offline BellaSharon

Re: Xs4all in beroep tegen Pirate Bay-vonnis
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2012, 21:14:51 »
best kinderachtig :S..
wat is het volgende wat verboden word? Facebook?? :(

Offline Chimaera.

« Reactie #2 Gepost op: januari 11, 2012, 21:18:10 »
best kinderachtig :S..
wat is het volgende wat verboden word? Facebook?? :(
Niet dat ik het met het verbod op The Pirate Bay eens ben, maar om het nou te gaan vergelijken met Facebook... Nee.

Offline BellaSharon

« Reactie #3 Gepost op: januari 11, 2012, 21:20:50 »
op facebook kan je toch ook dingen downloaden!! kom op zeg, het slaat gewoon nergens op dat ze het gaan verbieden

Offline Athena

« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2012, 21:22:50 »
Kun je games en films downloaden op facebook? Ik vind het niet echt een vergelijking. Het gaat erom dat de makers niets verdienen.

Offline Chimaera.

« Reactie #5 Gepost op: januari 11, 2012, 21:24:42 »
op facebook kan je toch ook dingen downloaden!! kom op zeg, het slaat gewoon nergens op dat ze het gaan verbieden
Sinds wanneer kan je films, muziek en games illegaal downloaden op Facebook. :')

Offline BellaSharon

« Reactie #6 Gepost op: januari 11, 2012, 21:29:25 »
Zo bedoelde ik het ook niet, het gaat om het feit dat ze alles willen gaan verbieden, maar blijkbaar vatten jullie alles best letterlijk op -_-'

Offline Athena

« Reactie #7 Gepost op: januari 11, 2012, 21:31:40 »
Ik snap best dat ze het willen verbieden, er wordt niks meer verkocht. Ik ben er zelf ook schuldig aan hoor, download liever gratis iets dan dat ik het moet kopen.

Offline BellaSharon

« Reactie #8 Gepost op: januari 11, 2012, 21:34:04 »
ik download zelf ook en voornamelijk via priatebay omdat je daar gewoon vind wat je zoekt!
daarom is het gewoon sucks dat ze het er uit gaan halen.

Tuurlijk koop ik best wel eens een cdtje maar kom op 25 euro voor een cdtje is best een hoop geld :o

Offline Roy

« Reactie #9 Gepost op: januari 11, 2012, 21:35:49 »
kijk naar china, Daar mag je niet eens op Youtube of twitter kijken
Ze willen hier internet vrijheid houden.
Want in feite, is een muziekje luisteren op youtube ook illegaal. Youtube draagt niet 100% af aan nederlandse zangers enzo. aangezien het een americaans bedrijf is (allemaal heul moeilijk geneuzel enzo)

maar ik denk dat het geen nut heeft, sluiten ze 1 torrent site,
komen er 10 nieuwen bij

Offline Chimaera.

« Reactie #10 Gepost op: januari 11, 2012, 21:36:54 »
Voor de bands is het downloaden niet zo heel heftig hoor, die moeten het volgens mij toch meer van concerten hebben.
Daarnaast is het voor kleine beginnende bandjes zelfs positief.

Offline Roy

« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2012, 21:38:03 »
Voor de bands is het downloaden niet zo heel heftig hoor, die moeten het volgens mij toch meer van concerten hebben.
Daarnaast is het voor kleine beginnende bandjes zelfs positief.

ja dat is ook wel zo, maar het gaat om de rechten, dat de artiesten/makers hun geld krijgen.
daar draait het allemaal om.

Offline Chimaera.

« Reactie #12 Gepost op: januari 11, 2012, 21:38:55 »
ja dat is ook wel zo, maar het gaat om de rechten, dat de artiesten/makers hun geld krijgen.
daar draait het allemaal om.
Weet ik. Maar de artiesten worden er vaak niet veel slechter van. Dat bedoelde ik meer te zeggen.

Offline BellaSharon

« Reactie #13 Gepost op: januari 11, 2012, 21:39:45 »
Die mensen hebben toch al geld zat (over het algemeen dan)
ik hoorde laatst op me werk dat ze youtube ook willen gaan verbieden ???

Offline Roy

« Reactie #14 Gepost op: januari 11, 2012, 21:49:37 »
Weet ik. Maar de artiesten worden er vaak niet veel slechter van. Dat bedoelde ik meer te zeggen.

ja klopt. het geeft ook veel pozitieve dingen hoor. daar ben ik het volkomen mee eens.
Maar als het voor de ene site geld, hoort het ook voor de andere te gelden. (lijkt me wel zo eerlijk)
Ik weet zeker dat youtube geen duizenden/miljoenen dollars gaat overmaken aan allemaal artiestjes die 8 hits hebben gehad.
(Of er moet echt een mega shitload aan spam rondom de filmpjes komen)
en dat willen de bezoekers niet meer.

Ik vind dat het de keuze is van een persoon zelf of hij of zij de film wil downloaden of de film wil kopen in een winkel. (of webstore)
De persoon die niet betaalt help dus de ''mooie films'' onderuit maar ze geven ook de ''slechtere'' films een kans, want ook een slechte film word vaak gedownload.

Het is niet de monopoly die de bioscopen hebben dat zij bepalen welke films er worden gedraait, maar je heb keuze uit alles.
Als je dan hoort dat er met een film als harrypotter MILJOENEN euros zijn verdient, wat schaat het dan om hem te downloaden, iedere acteur heeft netjes betaald gekregen. Bioscopen draaien er leuk winst mee,
waarom moeten we dan voor een film nog betalen?

Want bijvoorbeeld harry potter is duizenden keren gedownload, maar ook duizenden keren bekeken in de bioscoop.
Hadden de mensen die hebben gedownload anders naar de bioscoop gegaan? Ik denk het niet..
iedereen wacht dan wel tot hij op TV komt.. meeste films draaien na een halfjaar tot een jaar wel op tv.

maar goed. leuk onderwerp dit :p veel verschillende meningen. je merkt dat je echt een kamp VOOR en een kamp TEGEN heb

ik moet zelf ook wel zeggen, ik heb wel een spelletjes gedownload, gekeken of het wat was, en ik vond het leuk.
ben ik naar de winkel gegaan en heb het spel gekocht.
Als ik het niet had gedownload had ik waarscheinlijk het spel ook niet gekocht omdat ik het in eerste instantie niet goed genoeg kende om er 40 euro aan uit te geven

Offline Chimaera.

« Reactie #15 Gepost op: januari 11, 2012, 21:56:07 »
ik moet zelf ook wel zeggen, ik heb wel een spelletjes gedownload, gekeken of het wat was, en ik vond het leuk.
ben ik naar de winkel gegaan en heb het spel gekocht.
Als ik het niet had gedownload had ik waarscheinlijk het spel ook niet gekocht omdat ik het in eerste instantie niet goed genoeg kende om er 40 euro aan uit te geven
Inderdaad, dat heb ik met cd's! Zeker als ik een artiest niet goed ken ga ik niet meteen een cd kopen. Maar als ik 'm gedownload heb en ik vind 't wat, dan koop ik 'm meestal ook wel.

Offline Zebraaa

« Reactie #16 Gepost op: januari 11, 2012, 23:21:38 »
ik download zelf ook en voornamelijk via priatebay omdat je daar gewoon vind wat je zoekt!
daarom is het gewoon sucks dat ze het er uit gaan halen.

Tuurlijk koop ik best wel eens een cdtje maar kom op 25 euro voor een cdtje is best een hoop geld :o
op www.cdwow.nl betaal je gemiddeld de helft daarvan hoor (:

Offline Roy

« Reactie #17 Gepost op: januari 11, 2012, 23:26:49 »
op www.cdwow.nl betaal je gemiddeld de helft daarvan hoor (:

Er zijn genoeg sites die zulke dingen verkopen die het ook niet afdragen hoor. dus in feite is het netzo illegaal : )
Meestal als er ver onder de gemiddeldeprijs word verkocht

Offline Zebraaa

« Reactie #18 Gepost op: januari 11, 2012, 23:29:09 »
Er zijn genoeg sites die zulke dingen verkopen die het ook niet afdragen hoor. dus in feite is het netzo illegaal : )
Meestal als er ver onder de gemiddeldeprijs word verkocht
Is dat zo? Ik vroeg me al af waarom het daar altijd zo goedkoop is. En waarom de cd's daar altijd uit random landen komen :'D.
Gaat niemand achter zo'n site aan dan? Want deze site is vrij groot volgens mij...

Offline Roy

« Reactie #19 Gepost op: januari 11, 2012, 23:31:43 »
Is dat zo? Ik vroeg me al af waarom het daar altijd zo goedkoop is. En waarom de cd's daar altijd uit random landen komen :'D.
Gaat niemand achter zo'n site aan dan? Want deze site is vrij groot volgens mij...

Thepiratebay is ook heel erg groot hoor :)