Auteur Topic: Wie spreek jij met 'u' aan?  (gelezen 499 keer)

Offline Becca.

Wie spreek jij met 'u' aan?
« Gepost op: januari 23, 2012, 14:53:17 »
Wat vind jij respectvol?
Wie spreek jij met 'u' aan en waarom?
Je ouders? Je opa en oma? Medewerkers in een winkel? Vreemden? Vanaf een bepaalde leeftijd? Afhankelijk van de setting/uitstraling? Misschien op je school/werk?
Het laatste wat ik merk
Is een hand over mijn haar
En dan ben je weer weg
Maar al is het donker
En zie ik je niet
Ik weet dat je me in de gaten houdt

Offline Suspicious

Re: Wie spreek jij met 'u' aan?
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2012, 14:59:29 »
Ik spreek mijn ouders niet met u aan. Mijn oma verschilt altijd een beetje. Mijn ooms en tantes met u. Medewerkers in een winkel hangt van de leeftijd en uitstraling af, vreemden ook. Leraren hangt ook van de leeftijd en uitstraling af.
Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Online ukkie

« Reactie #2 Gepost op: januari 23, 2012, 15:04:52 »
Ik zeg ook nooit tegen mijn ouders 'u'. Mijn oma ook niet met u. Net als mijn ooms en tantes xD
verder zeg ik tegen vreemden wel altijd u, maar dan wel als ze ongeveer 30 jaar oud zijn.

Offline Lori.

« Reactie #3 Gepost op: januari 23, 2012, 15:33:30 »
Ligt eraan hoe diegene tegen mij is, eigenlijk.
Ouderen sowieso wel, natuurlijk.
Ouders nooit, ik lijk wel gek.
Oh, en een vriend van me die twee keer zo oud is spreek ik af en toe met 'meneer *achternaam*' en 'u' aan, om hem te pesten :')
The steps we take on the way to free our minds
And lives have changed by the way we free our minds
And being with you was the moment I opened my eyes

Offline STEPHH.

« Reactie #4 Gepost op: januari 23, 2012, 15:44:04 »
Oma, docenten, tante's en oom's, medewerkers in winkels verschilt. Soms weet ik niet zo goed of ik iemand met 'u' aan moet spreken of niet. Het schept soms zo'n onnodige afstand.
sunshine cannot bleach the snow, nor time unmake what poets know

Offline Micha

« Reactie #5 Gepost op: januari 23, 2012, 15:48:49 »
niet familie van mij.

wel yorick zijn ouders en familie die ouder zijn dan mij zegmaar. op zijn neefjes en nichtjes na natuurlijk :'D.

verder ook gewoon mensen die ik niet ken, werkgevers bij wie ik voor het eerst kom werken. totdat diegene zelf aangeeft graag met je aangesproken te willen worden.
oh en docenten natuurlijk, het doet gewoon pijn in mijn hart als ik iemand je hoor zeggen tegen een docent xd gewoon omdat ik dat echt niet kan.

Offline Lissa

« Reactie #6 Gepost op: januari 23, 2012, 16:52:17 »
Niemand eigenlijk. Ja of het moeten onbekende ouderen zijn ofzo.
Maar op mijn werk spreek ik alle fossielen ook met de voornaam en je/jij aan. Maar dat is ook meer omdat ze dat zelf willen, die wonen daar, die willen niet dat je tè afstandelijk doet.
Bliksemschicht hier en
een donderslag daar en

regen maar - leeg me maar

want onverstoord loop ik hier
zonder paraplu.

Wachtend op de eerste waterdichte lach
om te kunnen geven.

Offline Anne.

« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2012, 17:09:35 »
Niet tegen mijn familie, ook niet tegen mijn oma en opa.
Wel klanten die bij de kassa komen, maar dat is natuurlijk wel logisch. Verder als ik iemand wat moet vragen die ik niet ken spreek ik diegene ook aan met u.

Offline Lokkie Sponk

« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2012, 17:13:39 »
Bepaalde leerkrachten en mensen die ik niet ken.

Maar in het vlaams word 'u' veel vaker gebruikt, meestal bij 'jouw' ofzo, of als je zegt dat iets van iemand is. denk ik.
bijvoorbeeld bij Pak je balpen. Pakt uwe stylo, ofzo.
Dus ik gebruik het ook tegen mijn vrienden

Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter

Offline Nathaliee.

« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2012, 17:21:42 »
Bepaalde leerkrachten en mensen die ik niet ken.

Maar in het vlaams word 'u' veel vaker gebruikt, meestal bij 'jouw' ofzo, of als je zegt dat iets van iemand is. denk ik.
bijvoorbeeld bij Pak je balpen. Pakt uwe stylo, ofzo.
Dus ik gebruik het ook tegen mijn vrienden

Ja dit helemaal. Wij zouden ook gewoon tegen vrienden zeggen 'hoe ist met u?' dus, eigenlijk zowat tegen iedereen u. maar dan zeggen we ook weer niet tegen vrienden bv. 'U bent te laat' ofzo, dan zeggen we gewoon 'gij bent te laat'.
Dus we gebruiken u eigenlijk altijd behalve als onderwerp. ;D ja even moeilijk doen.

Offline Athena

« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2012, 17:32:22 »
Klanten op mn werk, al spreek ik die soms ook met je aan om inderdaad die afstand te verkleinen zoals hierboven ook al ergens staat. Het ligt eraan wat voor soort klant het is. Docenten spreek ik bijna nooit. Tegen mn opa en oma's zeg ik wel u. En tegen familie van mn vriend ook. Behalve zn ouders.

Offline Lokkie Sponk

« Reactie #11 Gepost op: januari 23, 2012, 17:45:43 »
Ja dit helemaal. Wij zouden ook gewoon tegen vrienden zeggen 'hoe ist met u?' dus, eigenlijk zowat tegen iedereen u. maar dan zeggen we ook weer niet tegen vrienden bv. 'U bent te laat' ofzo, dan zeggen we gewoon 'gij bent te laat'.
Dus we gebruiken u eigenlijk altijd behalve als onderwerp. ;D ja even moeilijk doen.
Jaah, dat xd
Nobody dies a virgin, life fucks us all - Kurt Cobain      I don't go looking for trouble. Trouble usually finds me. - Harry Potter

Offline Kelly.

« Reactie #12 Gepost op: januari 23, 2012, 18:31:32 »
Tegen mijn ouders zeg ik geen 'u'
Tegen mijn oma en derest van de familie wel, tot grote ergernis van hun.
Elke leraar spreek ik met 'u' aan en vreemden sowieso altijd, of het moet een jongere zijn.
Someday, I will make my dad and mom proud of me. I promise.

Offline June

« Reactie #13 Gepost op: januari 23, 2012, 18:37:53 »
Familie niet. Klanten altijd, jongere klanten niet. Vreemde ook altijd. En wie blijven er dan nog over? Ohja, docenten ook niet. Hoeft niet op mijn opleiding.

Offline unattainable.

« Reactie #14 Gepost op: januari 23, 2012, 19:00:24 »
alleen mn oma's, klanten en onbekenden die ouder zijn dan ik. en leraren ofcourse.
ik ben er trouwens wel heel slecht in, ik probeer altijd u te zeggen maar dan floept 'jij' er toch uit.
en ik zeg altijd 'dankjewel' in plaats van 'dankuwel', dat lukt me gewoon niet om de een of andere reden. :').
vouloir c'est pouvoir

Offline Roy

« Reactie #15 Gepost op: januari 23, 2012, 20:01:58 »
alle onbekenden

Offline Michelle

« Reactie #16 Gepost op: januari 23, 2012, 20:12:04 »
Ik vooral onbekende. Soms niet eens, als ik werk en klanten zijn een beetje vaste klant dan wil ik nog al snel per ongelijk jij zeggen ook al bedoel ik dat dan niet zo.

Leraren soms, omdat we die op school ook met de voornaam aanspreken.
Mijn oma;s verschilt eigenlijk en familie van mijn vriend ook soms wel soms niet denk ik.

Offline Zebraaa

« Reactie #17 Gepost op: januari 23, 2012, 20:36:22 »
Ik zeg te vaak 'je', moet ik eerlijk zeggen. Ik hou er niet van andere mensen 'boven' me te plaatsen, tenzij dat voor mij vanzelfsprekend zo voelt, wat zo is bij leerkrachten, mensen die boven bij werken in een bedrijf, etc. Maar familie of collega's spreek ik sowieso met 'je' aan. Ook collega's die ik voor 't eerst zie (ben uitzendkracht). Behalve mijn opa en oma, daar zeg ik nog wel eens u tegen, maar dat verschilt.  Als ik met een of andere huismoeder van 30 samen moet schoonmaken ga ik echt geen 'u' zeggen. Ik vind het gewoon lastig om u te zeggen, soms zou het wel respectvoller zijn, want 'je' flapt er bij mij te vaak uit. Vaak weet ik ook helemaal niet wat ik moet gebruiken, dan bouw ik de zin zodanig om dat ik geen 'je' of 'u' hoef te gebruiken xD.

Offline Linda

« Reactie #18 Gepost op: januari 23, 2012, 20:50:11 »
Ik zeg tegen onbekende mensen vrijwel altijd u, ook oudere mensen spreek ik aan met u, totdat tegen mij gezegd wordt dat ik wel je/jij mag zeggen. Verder tegen familie zeg ik wel gewoon je/jij. Vind gewoon wel belangrijk om het te doen, omdat het netjes staat. Ben er min of meer mee opgevoed om oudere/onbekende mensen zo aan te spreken (:
:gif_0337:

Offline Anne.x

« Reactie #19 Gepost op: januari 23, 2012, 23:11:29 »
ik begin met iedereen ouderen zowiezo met u. en dan zeggen ze vanzelf wel of ze anders willen aangesproken worden.