Auteur Topic: De positieflijst  (gelezen 1865 keer)

Offline Cyanide

• Meest gewaardeerde Forummer
  • Geslacht: Vrouw
De positieflijst
« Gepost op: augustus 16, 2013, 23:27:35 »
Hebben jullie daar al van gehoord?

"De positieflijst of positieve lijst is een lijst met dieren die zonder vergunning door particulieren gehouden mogen worden. De positieflijst beperkt het aantal dieren dat vrij kan worden aangekocht en gehouden."

Het gevolg hiervan is dat veel nu vaak voorkomende huisdieren vanaf 2014 verboden worden. Of alleen met een speciale vergunning gehouden mogen worden. Het gaat hierbij o.a. om de russische dwerghamster (wie heeft er nog nooit een hamster gehad?...), fretten en degoe's. Maar ook wasberen en elanden, wat weer begrijpelijker is. De reden hiervoor is o.a. dat men van mening is dat deze dieren lastig 'tam' te krijgen zijn (--> bijtincidenten) of gevaarlijke ziektes kunnen overbrengen (hoe vaak is dat nou echt gebeurt hier in Nederland? En schapen dan? Q-koorts anyone?)...

Er komt dan een overgangsregeling, het is niet zo dat als je nu een degoe bezit dat je die dan weg moet doen (ze kunnen behoorlijk oud worden). Een vergunning kan worden verkregen als blijkt dat de houder voldoende kennis bezit en de dieren een goede leefomgeving hebben.

"Wanneer je in het bezig bent van een huisdier die vanaf 1 januari 2014 verboden gaat worden, is dit natuurlijk heel vervelend. Gelukkig hoef je nog niet direct afstand van je beestje te doen, er komt namelijk een overgangsregeling. Het ministerie heeft aangegeven dat eigenaren hun verboden huisdier mogen houden, totdat het dier overlijdt. Er moet echter wel een chip en een verklaring van een dierenarts komen, om aan te tonen dat je het dier al voor 2014 in je bezit had. Vanaf 1 januari 2014 mag er echter niet meer met deze dieren gefokt worden." (een chip in een dwerghamster, overleeft zo'n beestje dat? XD)

Echterrrr het onderzoek waarop deze lijst is gebaseerd schijnt volgens veel mensen niet wetenschappelijk correct onderbouwd te zijn... dus er is veel protest ook binnen de dierenwereld en wellicht gaat het allemaal niet door.

Ik snap zelf niet hoe ze dat ooit allemaal willen gaan controleren. Een hamster heb je zo verstopt ergens op zolder als de inspectie langskomt? x) En hoe willen ze ooit iedereen hierop controleren?
Wat vinden jullie ervan?

Offline Victoria

• Magische Forummer
Re: De positieflijst
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2013, 00:55:07 »
(wie heeft er nog nooit een hamster gehad?...)
Ikke :P

Wie was zo onnozel om geld uit te geven om hier onderzoek naar te doen. Ik had ook wel rapport kunnen opstellen dat hamsters en fretten kunnen bijten en een wasbeer niet het allerbeste huisdier is :')
The bad stuff is always easier to believe.

Offline LuckyDevil

• Administrator
  • Extreem verslaafde forummer
  • Geslacht: Man
    • http://www.meidenhoekje.nl
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2013, 00:59:39 »
het gaat om speciale hamsters he, niet om alle hamsters >>

Even als je over bijvoorbeeld Schapen zou hebben, Dat zijn nu ook geen huisdieren maar het is 'vee'

Ik vind het goed dat ze er nu eindelijk eens regels over maken,
maar ik vind ook dat ze gifige slangen enzo ook moeten verbieden,
Hoe vaak hoor je in het nieuws dat een hele woonwijk in rep en roer is omdat er een is ontsnapt

Wat is het nut van een giftige slang, neem een slang die niet giftig is
Ik ben niet zo'n fan van Apple producten, vooral door het feit dat ik wel fan ben van geld op mijn bankrekening.

Offline Cyanide

• Meest gewaardeerde Forummer
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2013, 16:09:16 »