Poll

Zwarte Piet moet anders?

Eens
Oneens

Auteur Topic: Zwarte Piet  (gelezen 6325 keer)

Offline Eelko

• Tech Administrator
  • Administrator
  • MH_Oppergod
  • Geslacht: Man
  • Yikes
    • Meidenhoekje.nl
Zwarte Piet
« Gepost op: november 03, 2013, 12:52:51 »
Wat vind jij?

Citaat
Degene die iets onderneemt en daarin faalt, is nog altijd beter dan degene die niets onderneemt en daarin slaagt

Offline Cyanide

• Meest gewaardeerde Forummer
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zwarte Piet
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2013, 12:58:29 »
Maakt me compleet niks uit! Kan me dr niet druk om maken.

Offline Peaches

• Babbelkous
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2013, 14:06:13 »
Welcome to the inner workings of my mind

Offline Chimaera.

• VIP
  • Sociaal Onderontwikkelde Forumjunk
  • **
« Reactie #3 Gepost op: november 03, 2013, 14:10:44 »
Van mij mag Zwarte Piet blijven zoals die is. Het is een kinderfeest, kinderen zien die hele racisme kwestie niet eens en daarnaast, kinderen kijken toch op tegen Zwarte Piet? Dus waarom zou het als beledigend/aanstootgevend ervaren moeten worden?
Wat ik wel vind, en daarin ben ik het met Peaches eens, is de felheid waarmee sommige Nederlanders ingaan tegen de kritiek om 'hun' Zwarte Piet. Kijk maar eens op de Facebook pagina van Anouk, die zelf voor gekleurde Pieten is. Die staat vol met nare leuzen, waarin zij uitgescholden wordt voor 'nikker bitch' en gezegd wordt dat ze dan maar met 'die vuile nikker van dr' moet oprotten naar zijn land. En zo kan ik nog wel even door gaan. Nederland laat zich zo wel lekker op z'n minst tolerant zien.

Offline Carel

• Magische Forummer
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2013, 20:45:13 »
Ook ik ben het eens met Peaches.
Verder word ik een beetje moe van de manier hoe de discussie wordt gevoerd. Veel zwarte piet-voorstanders zetten zichzelf rasistisch neer en daar wil ik me liever niet mee identificeren.

Meidenhoekje.nl

« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2013, 20:45:13 »

Offline iMarr

• Rainbow maker
  • Keep talking shit, make me famous
    • Listography
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2013, 21:32:04 »
Ik vind Zwarte Piet helemaal prima. Als kind denk je toch helemaal niet na over die 'racistische' kant?! Ik heb daar in ieder geval nooit zo naar gekeken, zelfs nu ik ouder was niet. Totdat die discussie dan op gang kwam..

One day when the light is glowing, I'll be in my castle golden
But until the gates are open, I just wanna feel this moment

Offline Ravenheart

• Forumprinses
  • Music describe, what word's cant.
« Reactie #6 Gepost op: januari 02, 2014, 12:14:14 »
Oneens. Ik vind het prima zo. Je kan van alles afschaffen, als we er zo naar gaan kijken.

Offline Sylvia

• Administrator
  • Forumprinses
    • www.meidenhoekje.nl
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2014, 10:18:21 »
Ik heb mijn dochter maar meteen verteld dat Sinterklaas en zwarte piet niet bestaat, zo veel gezeik er omheen... Heel de dag komt het op het nieuws.
Ze is 5 jaren weet ook niet meer hoe of wat..
Haar is dus verteld dat ze niet willen dat er zwarte mensen in mee doen..
Eliza en Rosa-Lynn mijn liefde voor het leven! <3<3

Offline Eelko

• Tech Administrator
  • Administrator
  • MH_Oppergod
  • Yikes
    • Meidenhoekje.nl
« Reactie #8 Gepost op: oktober 13, 2014, 13:03:49 »
ongelofelijk helaas ga je dat wel meer krijgen.
Het geloof is straks weg.

Citaat
Degene die iets onderneemt en daarin faalt, is nog altijd beter dan degene die niets onderneemt en daarin slaagt

Offline Chocolade-taartje

• Meest neppe forummer
  • Global Moderator
  • Vrolijke Forummer
  • Mama van Louise <3
« Reactie #9 Gepost op: oktober 13, 2014, 17:20:20 »
Fuck iedereen, zwarte piet moet blijven zoals ie is.
ZWART en een knecht en alles eromheen.
Alle sinterklaasliedjes, zoals ze zijn.
Gewoon afblijven!!! Ze pakken al genoeg van ons af! Ik ben het zat!

WIJ ZIJN HET ZAT!
Those who are heartless, once cared too much.

Offline LuckyDevil

• Administrator
  • Extreem verslaafde forummer
    • http://www.meidenhoekje.nl
« Reactie #10 Gepost op: oktober 13, 2014, 21:52:17 »
Ja, ik vind wel dat zwartepiet echt zwart moet wezen
ze moeten de mensen die zich er aan storen, maar gewoon vertellen dat ze zo zwart als roet zijn.

Ik kan me er niet echt druk om maken mochten ze het wel afschaffen,
maar als ik mocht stemmen er over...

En eigenlijk heb ik zo iets.. ''Waar maken we ons toch verschrikkelijk druk over #@!@!#'' ongeveer 98% van de nederlanders wil dat het zo blijft. Dan blijft het dus zo.
Als je allemaal verschrikkelijk bepaalde winkels gaat boycotten krabbelen ze vanzelf wel terug
Ik ben niet zo'n fan van Apple producten, vooral door het feit dat ik wel fan ben van geld op mijn bankrekening.

Offline sleeping_sun

• Forum Chick
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2014, 16:07:32 »
Wat ik zo raar vind is dat de mensen die uit Suriname, Curacao, Aruba en Bonaire komen dat die bijvoorbeeld klagen over zwarte piet dat het racistisch is enzo terwijl ze juist in die landen meer sinterklaas vieren dan hier. Ik heb 3 jaar op Aruba gewoond en daar was het echt een veel groter feest dan in Nederland. Ik snap dan niet waarom ze erover klagen. Er is niks mis met zwarte piet.
C'est la vie

Offline Victoria

• Magische Forummer
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2014, 16:21:55 »
Vond dit wel een leuke van PowNews

Kwaku festival
The bad stuff is always easier to believe.

Offline Eelko

• Tech Administrator
  • Administrator
  • MH_Oppergod
  • Yikes
    • Meidenhoekje.nl
« Reactie #13 Gepost op: oktober 18, 2014, 17:07:33 »
Zo zie je maar.
Iedereen denkt alleen maar aan zichzelf :)

Citaat

Offline Bubblegum

• De oppergod der oppergoden
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2014, 23:20:31 »
gewoon laten zoals het is, en zeker niet de liedjes anders maken dan wat ze zijn.
kan hier best kwaad over worden, sinterklaas en zwarte piet hoort bij ons. in  Curacao vieren ze het ook, ja toevallig is iedereen daar al zwart dus hoeft er niemand geschminkt te worden..

maar pff drama van niks, want uiteindelijk blijft het toch voor wat het altijd geweest is.
29-05-2017 forever and always <3

Offline unattainable.

• VIP
  • Beruchte forummer
  • **
« Reactie #15 Gepost op: oktober 19, 2014, 14:43:11 »
gewoon laten zoals het is, en zeker niet de liedjes anders maken dan wat ze zijn.
kan hier best kwaad over worden, sinterklaas en zwarte piet hoort bij ons. in  Curacao vieren ze het ook, ja toevallig is iedereen daar al zwart dus hoeft er niemand geschminkt te worden..

maar pff drama van niks, want uiteindelijk blijft het toch voor wat het altijd geweest is.
Nou er zijn nu toch al behoorlijk wat aanpassingen gedaan... Bv bij de hema hebben ze geen zwarte pieten meer maar rode pieten, de liedjes worden veranderd, de pieten in het noorden worden juist zwarter, in andere steden krijgen ze roetstrepen, in Gouda worden er stroopwafelpieten en kaaspieten gemaakt...
Nu ik dit zo typ bedenk ik dat er al heel veel aanpassingen gedaan zijn haha en ik vind dat het hier ook bij moet blijven. Ik vind het zwarter maken een heel goed idee, zo blijft het toch 'zwarte' piet en is er geen racisme meer omdat niemand zó zwart kan zijn. Mensen uit Afrika etc zijn bruin, niet zwart. Van mij mogen die rode lippen en oorbellen ook weg, nou tada. Maar om nou zwarte piet geel/rood/paars etc te maken, nee, dat vind ik maar stom.
vouloir c'est pouvoir

Offline Suspicious

• VIP
  • MHxPOSTER
  • **
« Reactie #16 Gepost op: oktober 19, 2014, 15:20:28 »
Als je diep in mijn hart kijkt mag Zwarte Piet van mij blijven, maar ik word gewoon heel moe van de discussie en de manier waarop deze gevoerd wordt. Vaak als ik een discussie of demonstratie van voorstanders van zwarte piet en tegenstanders van zwarte piet zie, wordt dit op zo'n rare manier gedaan dat ik me eigenlijk niet meer wil identificeren met welke groep dan ook. Voorstanders die zeggen dat mensen maar moeten 'oprotten uit dit land' als ze tegen zwarte piet zijn. Voorstanders die alleen maar kunnen schreeuwen dat het 'traditie' is. Het was ook traditie dat vrouwen het huishouden deden en mannen het werk, moet we daar dan ook maar aan vasthouden? Tegenstanders die voorstanders die hun mening gewoon correct verkondigen uitmaken voor racist. Tegenstanders die gelijk heel agressief ingaan op wat kritische vragen. Man man man.

Ik zou zeggen, laten we allemaal een beetje rekening houden met elkaar en ons niet zo raar gedragen. Schaf Zwarte Piet zeker niet af, maar doe een paar kleine aanpassingen waar de sentimentele Nederlander niet teveel last van heeft en de Nederlander die zich gediscrimineerd voelt zich minder gediscrimineerd door voelt. Het feest zal er dan toch niet minder door worden? De kinderen vinden het sowieso prachtig, hoe Zwarte Piet er ook uitziet.

Offline Willes

• VIP
  • MHxPOSTER
  • **
« Reactie #17 Gepost op: oktober 19, 2014, 16:02:33 »
Wat ik heel grappig vind, is dat Sinterklaas in zijn huidige vorm historisch gezien helemaal geen oude traditie is. Het feest zoals wij het kennen wordt pas zo gevierd sinds de tweede helft van de negentiende eeuw/de tweede wereldoorlog (bijv. pakjesavond). Als mensen door de manier waarop Zwarte Piet wordt geportretteerd worden gekwetst, vind ik dat dit gewoon bespreekbaar moet zijn. De compromis om Zwarte Piet duidelijk roetvlekken te geven en niet meer volledig zwart te schminken, vind ik een mooie oplossing.

Offline LuckyDevil

• Administrator
  • Extreem verslaafde forummer
    • http://www.meidenhoekje.nl
« Reactie #18 Gepost op: oktober 19, 2014, 21:44:12 »
Vond dit wel een leuke van PowNews

Kwaku festival

die had ik nog niet eens gezien,
goed filmpje!
Ik ben niet zo'n fan van Apple producten, vooral door het feit dat ik wel fan ben van geld op mijn bankrekening.

Offline unattainable.

• VIP
  • Beruchte forummer
  • **
« Reactie #19 Gepost op: oktober 21, 2014, 09:02:56 »
Als je diep in mijn hart kijkt mag Zwarte Piet van mij blijven, maar ik word gewoon heel moe van de discussie en de manier waarop deze gevoerd wordt. Vaak als ik een discussie of demonstratie van voorstanders van zwarte piet en tegenstanders van zwarte piet zie, wordt dit op zo'n rare manier gedaan dat ik me eigenlijk niet meer wil identificeren met welke groep dan ook. Voorstanders die zeggen dat mensen maar moeten 'oprotten uit dit land' als ze tegen zwarte piet zijn. Voorstanders die alleen maar kunnen schreeuwen dat het 'traditie' is. Het was ook traditie dat vrouwen het huishouden deden en mannen het werk, moet we daar dan ook maar aan vasthouden? Tegenstanders die voorstanders die hun mening gewoon correct verkondigen uitmaken voor racist. Tegenstanders die gelijk heel agressief ingaan op wat kritische vragen. Man man man.

Ik zou zeggen, laten we allemaal een beetje rekening houden met elkaar en ons niet zo raar gedragen. Schaf Zwarte Piet zeker niet af, maar doe een paar kleine aanpassingen waar de sentimentele Nederlander niet teveel last van heeft en de Nederlander die zich gediscrimineerd voelt zich minder gediscrimineerd door voelt. Het feest zal er dan toch niet minder door worden? De kinderen vinden het sowieso prachtig, hoe Zwarte Piet er ook uitziet.
Heb je dat filmpje gezien van dat huilende kindje die kaaspiet niet mooi vond? :') Ik dacht eigenlijk ook dat kinderen het geen reet kon schelen maar blijkbaar wel. Of de moeder heeft dat kindje aangespoord om te janken en te zeuren over kaaspiet, dat zie ik ook nog wel gebeuren.
vouloir c'est pouvoir