Auteur Topic: Grotere kans op boete voor Nederlandse Popcorn Time-gebruikers  (gelezen 1954 keer)

Offline LuckyDevil

• Administrator
  • Extreem verslaafde forummer
  • Geslacht: Man
    • http://www.meidenhoekje.nl
Grotere kans op boete voor Nederlandse Popcorn Time-gebruikers
« Gepost op: oktober 20, 2015, 20:08:54 »
De kans dat auteursrechthebbenden gaan proberen om schadevergoedingen te eisen van Nederlandse gebruikers van de streamingdienst Popcorn Time lijkt weer wat groter te zijn geworden.

Volgens Tim Kuik, directeur van stichting Brein, die opkomt voor de belangen van rechthebbenden, wordt er in de 'wandelgangen' gefluisterd dat rechthebbenden uit de filmhoek nadenken over het beboeten van gebruikers. De eerste acties zouden al op korte termijn kunnen volgen.

Er is volgens Kuik, die hier vanochtend over sprak bij radiozender BNR, geen sprake van een collectieve actie vanuit Brein zelf. "Wij geven nog altijd de voorkeur aan voorlichting." Wel stelt de directeur dat bij steeds meer rechthebbenden het "water aan de lippen staat". Volgens Kuik komt dit onder meer door de komst van Popcorn Time.
Wat is Popcorn Time?

Popcorn Time is een programma dat het gebruikers toestaat om zonder te betalen films en tv-series te streamen. Het lijkt daarmee sterk op Netflix, maar is illegaal. Het werkt via torrents, een methode die door gebruikers al jaren wordt gebruikt om onderling illegale films en series te delen. Voorheen moesten gebruikers hiervoor naar onbekende websites toegaan, waarbij de kans op virussen aanwezig was. Popcorn Time haalde die belemmering weg. Doordat je ip-adres zichtbaar is tijdens het downloaden van torrents, is het vrij gemakkelijk om te achterhalen wie er downloadt.
Flinke korrel zout

Auteursrechthebbenden kunnen via een civielrechtelijke procedure proberen om een schadevergoeding te eisen. De rechthebbende stapt dan naar de internetprovider van de gebruiker, met het verzoek om gegevens te ontvangen.

De provider moet afwegen welk belang groter is, dat van de gebruiker of de rechthebbende. Het gaat bijvoorbeeld om de vraag hoe grootschalig de desbetreffende persoon gebruik heeft gemaakt van de dienst. Dat de rechthebbende "het water aan de lippen" staat, speelt geen rol, vertelt ict-jurist Arnoud Engelfriet.

Zo'n civielrechtelijke procedure, waarbij een gebruiker duizenden euro's schadevergoeding moet betalen, zou een grote verandering van beleid betekenen.

Of dit ook echt gaat gebeuren is dus nog maar de vraag. Volgens Engelfriet moeten we de uitspraken van Kuik met een flinke korrel zout nemen. "Hij heeft er natuurlijk ook belang bij om mensen bang te maken, zodat ze Popcorn Time niet gaat gebruiken. Ik vind het een wegwerpopmerking."
Ik ben niet zo'n fan van Apple producten, vooral door het feit dat ik wel fan ben van geld op mijn bankrekening.

Offline Christinaxx

• Stalkende Forummer
  • Geslacht: Vrouw
Re: Grotere kans op boete voor Nederlandse Popcorn Time-gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2015, 20:16:36 »
Ohjee

Offline Cyanide

• Meest gewaardeerde Forummer
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2015, 00:08:38 »
Nou, dan ga ik wel weer naar een torrentsite.

Offline LuckyDevil

• Administrator
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2015, 17:18:05 »
Nou, dan ga ik wel weer naar een torrentsite.

dat is ook ''beter'' want dat is niet te tracceren op popcorntime heb je een account en word je 'gebundeld'
dus heb je veel minder snel last van
Ik ben niet zo'n fan van Apple producten, vooral door het feit dat ik wel fan ben van geld op mijn bankrekening.

Offline LuckyDevil

• Administrator
1000 euro Popcorn Time-boete voor Nederlandse student
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2015, 22:38:04 »

"Ik kreeg gisteren een appje van mijn zoon dat hij iets stoms had gedaan en dat het duizend euro zou kosten", vertelt Mellinda van der Kroon uit Bemmel. Haar zoon Sander, die stage loopt in Duitsland, vertelde dat zijn huisbaas een boete had gekregen voor het illegaal streamen van films en series via Popcorn Time.

Sander van 17 loopt stage in het Duitse Istrup, waar hij werkt in een bloemisterij. Hij woont in huis bij zijn werkgever, die Sander gisteren aansprak of hij misschien illegaal films gedownload had via haar Wifi. Ze had namelijk een brief gekregen van een advocaat die werkt voor het Amerikaanse Warner Bros. Sander bekende meteen: "Dat heb ik gedaan."

Boetes in Duitsland
Daar waar stichting Brein gisteren aankondigde dat illegale downloaders van films en series in Nederland boetes kunnen gaan verwachten, is dat in Duitsland al dagelijkse praktijk. Sander was daarvan niet op de hoogte en is enorm geschrokken van de boete, vertelt zijn moeder.

"Bij de brief zit een acceptgiro van van 1090 euro die we moeten betalen voor aanstaande zaterdag. Maar wij hebben niet zomaar duizend euro liggen", zegt Van der Kroon. "Het is echt alsof er een soort zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt." Betaalt de familie niet voor zaterdag dan volgt een rechtsgang en moet er minstens 1870 euro betaald worden.

Boete voor vijf afleveringen
In totaal wordt Sander beboet voor het kijken van vijf aflevering uit de serie The Vampire Diaries. "Het gaat nu om de periode september, maar in oktober heeft hij ook films gekeken", vertelt moeder Mellinda. De familie is bang dat er dadelijk opnieuw een boete volgt.

"We proberen nu een pro deo advocaat in de arm te nemen. Maar dat moet iemand zijn die kan procederen in Duitsland en die op de hoogte is van intellectueel eigendom en dat blijkt nog niet makkelijk", vertelt Van der Kroon. "Ik denk dat we maar gaan afwachten en dan kijken wat er gebeurt."

'Aanbieders aanpakken'
Van der Kroon vertelt hoe ze wel even flink boos geweest is op haar zoon. "Maar nu ben ik eigenlijk vooral boos op de aanbieders. Ik vind dat die aangepakt moeten worden." Ze erkent wel dat haar zoon ook een verantwoordelijkheid heeft.

"We gaan proberen er via de legale weg uit te komen.(...) Mijn zoon is inmiddels helemaal gestopt met illegaal downloaden en ook onze dochter waarschuwt nu al haar vrienden voor Popcorn Time."

Meidenhoekje.nl

« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2015, 22:38:04 »

Offline Cyanide

« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2015, 01:33:33 »
Dafuq ik word hier serieus wel een beetje bang van. Denk dat ik die app maar echt ga verwijderen. Torrents voelt dan veiliger. Alleen duurt wel langer en lastiger met ondertitels.

Offline LuckyDevil

• Administrator
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2015, 19:32:18 »
Ja of gewoon betalen er voor...

Offline Cyanide

« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2015, 00:54:22 »
Ik kijk vrij weinig dingen (1 of 2 keer per maand hooguit een film en soms bij vlagen een serie) dus een Netflix abbo vind ik vrij duur voor wat ik er mee zou doen. En los films huren al helemaal. Maar ik hoorde dat je 'n Netflix abbo kan delen dus zal eens kijken of ik een metgezel kan vinden.
Als ik er tegenaan loop koop ik tweedehands dvd's. Maar dat werkt niet met nieuwe films/series :P

Offline LuckyDevil

• Administrator
« Reactie #8 Gepost op: oktober 24, 2015, 18:56:03 »
Dat kan natuurlijk ook

Wij hebben van Ziggo een pakket dan kan je 1000den (nieuwe) films kijken en honderden series. Krijgen we gratis bij ons internet abonnement

Offline Cyanide

« Reactie #9 Gepost op: oktober 24, 2015, 20:25:38 »
Dat is ook echt vet handig lijkt me!

Offline Aergia

• VIP
  • Forumjunkie
  • **
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2015, 13:32:08 »
Dat kan natuurlijk ook

Wij hebben van Ziggo een pakket dan kan je 1000den (nieuwe) films kijken en honderden series. Krijgen we gratis bij ons internet abonnement

Zijn de series up to date? xD

Offline LuckyDevil

• Administrator
« Reactie #11 Gepost op: oktober 30, 2015, 19:41:25 »
ja, en met sommige kan je juist een week in voren kijken zelfs