Auteur Topic: 'Geen ID-kaart bij je? Vraag agent even mee te lopen'  (gelezen 1331 keer)

Offline LuckyDevil

• Administrator
  • Extreem verslaafde forummer
  • Geslacht: Man
    • http://www.meidenhoekje.nl
'Geen ID-kaart bij je? Vraag agent even mee te lopen'
« Gepost op: december 11, 2015, 20:01:33 »
Ruim 20.000 mensen hebben vorig jaar in Nederland een boete gekregen omdat ze geen identiteitsbewijs bij zich hadden of zich weigerden te legitimeren. Vooral jongeren (18 – 30 jaar) worden vaak op de bon geslingerd. Zij kregen 4,5 keer vaker een boete dan dertigplussers.
Maar hoe werkt het nou precies met die identificatieplicht?

Wanneer moet je je ID-kaart laten zien en wanneer ga je op de bon?

Je bent formeel niet verplicht om een ID-kaart bij je te dragen. In Nederland hebben we namelijk een toonplicht, geen draagplicht. "Die keuze is bewust gemaakt, omdat er sinds de Tweede Wereldoorlog veel weerstand is tegen het verplicht bij je dragen van een persoonsbewijs", zegt jurist Vincent Böhre van Privacy First. "Tijdens de oorlog was iedereen verplicht zich te kunnen identificeren."

Böhre vroeg zich vanochtend bij het horen van het nieuws over het aantal boetes als eerst af hoeveel mensen protest hadden aangetekend tegen hun bon. "Het gebeurt vaak dat mensen in de buurt wonen en geen identiteitskaart bij zich hebben. Je kunt dan gewoon zeggen: loop maar even mee, dan laat ik 'm thuis zien. Zo werkt de toonplicht namelijk."

De overheid heeft een aantal situaties onder elkaar gezet, waarbij gecontroleerd mag worden op je ID-kaart. Hier een aantal voorbeelden:

- een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein
- hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte
- bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is
- bij evenementen zoals voetbalwedstrijden en demonstraties in geval van rellen of (dreigende) escalatie
Waarom worden er relatief veel jongeren beboet?

Dat vroegen we aan de politie. Dat komt volgens hen omdat zij onderdeel uitmaken van jeugdgroepen en hangjongeren die overlast bezorgen. "Den Haag en Rotterdam zijn steden waar regelmatig festivals, evenementen en demonstraties plaatsvinden en waar jeugdgroepen zich ophouden."

En dat zie je ook terug in de cijfers. In Rotterdam en Den Haag worden het vaakst boetes uitgedeeld.

Boetes in grote steden
Stad    Aantal boetes per tienduizend inwoners
Den Haag    60,7
Rotterdam    49,2
Amsterdam   24,2
Utrecht   17,4
Tilburg   15,5
Eindhoven   14
Groningen   11,2
Maastricht   10,5
Enschede   9,1
Ik ben niet zo'n fan van Apple producten, vooral door het feit dat ik wel fan ben van geld op mijn bankrekening.

Offline Aergia

• VIP
  • Forumjunkie
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'Geen ID-kaart bij je? Vraag agent even mee te lopen'
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2015, 19:39:11 »
Ik dacht dat we draagplicht hadden ._."

Offline Christinaxx

• Stalkende Forummer
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2015, 20:15:05 »
Als ik in de buurt blijf , neem ik m nooit mee . Weet dit eigenlijks ook al jaren .

Offline iMarr

• Rainbow maker
  • Keep talking shit, make me famous
    • Listography
« Reactie #3 Gepost op: januari 06, 2016, 09:05:11 »
Als ik mijn portemonnee niet bij me heb, heb ik ook geen ID kaart mee. Vaak met familiefeestjes etc.

Maar ook nog nooit gevraagd om het te laten zien D:

One day when the light is glowing, I'll be in my castle golden
But until the gates are open, I just wanna feel this moment